Fællesøkonomi eller ej, hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.530 visninger
33 svar
40 synes godt om
17. november 2021

Anonym trådstarter

Hej. Min kæreste og jeg er desværre blevet uvenner omkring vores økonomi. Vi købte sidste år hus sammen og vi har en lille pige på 2 år. Han starter nyt job i det nye år og stiger så 15.000 kr i løn. Jeg tog det som en selvfølge at det skulle fordeles, så det er os som familie, der deler stigningen. Han har nu meldt ud, at han skal have en del flere penge en mig. Jeg synes det er meget mærkeligt, jeg ville selv se min lønstigning som en fælles bonus. Jeg står for stort set alt husligt, køber alt “dekorativt” til huset og vi arbejder begge fuldtid. Er det urimeligt af mig, at tænke at vi begge skal have samme beløb til os selv? Hvad gør I? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. november 2021

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hej. Min kæreste og jeg er desværre blevet uvenner omkring vores økonomi. Vi købte sidste år hus sammen og vi har en lille pige på 2 år. Han starter nyt job i det nye år og stiger så 15.000 kr i løn. Jeg tog det som en selvfølge at det skulle fordeles, så det er os som familie, der deler stigningen. Han har nu meldt ud, at han skal have en del flere penge en mig. Jeg synes det er meget mærkeligt, jeg ville selv se min lønstigning som en fælles bonus. Jeg står for stort set alt husligt, køber alt “dekorativt” til huset og vi arbejder begge fuldtid. Er det urimeligt af mig, at tænke at vi begge skal have samme beløb til os selv? Hvad gør I? 

Jeg syntes det virker helt urimeligt det din mand siger. Når man er en familie så er pengene også til familien. Jeg syntes det er okay at man hver i sær har et ens beløb som er ens egne at råde over. 

Så medmindre du er økonomisk uansvarlig, så syntes jeg at din mands forslag er meget egoistisk.

Anmeld Citér

17. november 2021

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Når du skriver husligt, er det så alt til husholdningen? Mad, rengøringsartikler, bleer osv. For nej så er det selvfølgelig ikke rimelig. Jeg vil foreslå at I gør som vi gør, hvis I ikke vil have fuld fællesøkonomi.

Når vi kan se hvad der skal betales af faste udgifter til betalingsservice, deler vi dette beløb og sætter hver ind på en budgetkonto.

Vi sætter hver det samme beløb ind på en madkonto, hvor alt til husholdningen trækkes fra.

Vi sætter et beløb ind på opsparingskonto

Hvad der er tilbage, beholder vi hver især på vores lønkonti. 

Jeg tjener meget mere end min mand, men det er min mand der ønsker det således. Til gengæld køber jeg det meste af ting til børnene, ferier osv, og også fordi det ikke interesserer min mand, så jeg kan få det som jeg vil, og så er vi begge tilfredse

Anmeld Citér

17. november 2021

B&J

Her hjemme er mine penge min mands penge min mands penge er mine penge lige meget hvor meget den ene stiger i penge 

Anmeld Citér

17. november 2021

Savanna

Profilbillede for Savanna

Generelt virker det ikke til, at I har forventningsafstemt særlig godt. 

Vi har altid delt mad, forbrug og fælles udgifter (forsikringer etc) 50/50 og ellers haft adskilt økonomi. 

Nu får vi et barn og har købt hus, og så bliver det fælles økonomi. Her betales alle regninger, ind til opsparing og så et rådighedsbeløb til hver. 

Økonomi er aldrig nemt, og hvad der er rigtigt for én familie er det ikke nødvendigvis for en anden. Men man skal have helt klare aftaler - gerne før lønstigninger/lønnedgange og andre ændringer.

Anmeld Citér

17. november 2021

Soonmom

Når man er en familie, tjener man til familien og ikke til sig selv, det andet er da for egoistisk

Anmeld Citér

17. november 2021

Charl90

Jeg synes kun det giver mening at have fælles økonomi når man er en familie.

Det er da ikke fedt at være ulige stillet ift sin partner?! 

Vi har ikke millimeter demokrati og tjener også det samme på nuværende tidspunkt. Vi indskyder begge det samme på budget- og madkontoen. På opsparingen bidrager man med det man kan og efterlader det man har brug for. Man sparer ikke op hver for sig. Jeg indbetaler typisk lidt mindre end min mand fordi jeg køber ting til vores hjem og børn. Min mand har tilgengæld er større forbrug end mig. Vi går ikke op i forskellene fordi det i sidste ende handler om at bidrage mest muligt til den fælles opsparing som skal bruges på fælles drømme.

Hvorfor synes han at han skal have pengene for sig selv frem for at lade dem gå til familien? Hvad skal de bruges på som kun kommer ham til gode

Taler vi egentlig 15.000 om måneden eller året?

Anmeld Citér

17. november 2021

tamarion

Lillehjerte skriver:

Når du skriver husligt, er det så alt til husholdningen? Mad, rengøringsartikler, bleer osv. For nej så er det selvfølgelig ikke rimelig. Jeg vil foreslå at I gør som vi gør, hvis I ikke vil have fuld fællesøkonomi.

Når vi kan se hvad der skal betales af faste udgifter til betalingsservice, deler vi dette beløb og sætter hver ind på en budgetkonto.

Vi sætter hver det samme beløb ind på en madkonto, hvor alt til husholdningen trækkes fra.

Vi sætter et beløb ind på opsparingskonto

Hvad der er tilbage, beholder vi hver især på vores lønkonti. 

Jeg tjener meget mere end min mand, men det er min mand der ønsker det således. Til gengæld køber jeg det meste af ting til børnene, ferier osv, og også fordi det ikke interesserer min mand, så jeg kan få det som jeg vil, og så er vi begge tilfredse

Det synes jeg lyder som en rigtig god løsning. 

Anmeld Citér

17. november 2021

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Jeg synes det er en egoistisk holdning. 
Min mand tjener - og har altid tjent mere end mig. Nærmest det dobbelte af mig, men arbejder så også kun 30 timer. Vi har fælles lønkonto hvor dele går til opsparing, budget osv. resten til forbrug. 
Jeg har to børn fra tidligere, men det har aldrig været er problem økonomisk. Min mand har set det som at vi er én familie og har aldrig talt om at noget skulle deles pga. mine børn fx. 

Og om man står for det hele eller ej, synes jeg ikke skal gøres op i penge. Min mand bidrager til alt i husholdningen, madlavning, tøjvask, rengøring mv. Jeg afleverer og bringer børn, netop fordi jeg har mere tid og der er også visse ting jeg sikkert gør mere end min mand, men det er ikke noget jeg/vi tænker over. Vi er en familie der skal have det godt. 

Anmeld Citér

17. november 2021

Lje

Det der dur ikke! Kvinder skal simpelthen væk fra (og få børn med) mænd, der sidder fast i 1800-tallet. Alt for mange kvinder betaler for mad, tøj til børnene, har dårlig pensionsopsparing og køber ting til hjemmet. Ved en skilsmisse har du så en kasse med brugt børnetøj, en lav levestandard som pensionist og en pyntepude! Maden er spist. 

Jeg synes, det er dybt usolidarisk at skøjte en lønforskel i egen kasse. I min optik (når man har committed sig til børn og hus) er indkomst også fælles. Så kan man sagtens have sin egen konto til eget forbrug. Men beløbet til forbrug er ens. 

Hvad er planen mon - han skal til Mauritius mens du og børnene tager til Maribo på ferie? Det nye job - med et så markant lønhop - betyder det mon, at du skal tage et ekstra nap hjemme? 

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.