Hvornår vågner jeres 8 årig? Træt bonusmor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.810 visninger
42 svar
68 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. november 2021

Anonym trådstarter

Arghhh.. Jeg bliver simpelthen vanvittig lige om snart.. 

Vi er en sammenbragt familie der inkluder 4 mindre børn.  En på 5 år og tre på knap 8 år. 

Det skal ikke være en hemmelighed at jeg er udpræget B menneske. Går sent i seng og "sent" op. Mine bio børn kommer i seng kl 20 og sover i hverdagen til at vækker dem, og de vågner af sig selv i weekenderne mellem 8 og 9  luksus i know  

Men mit ene bonus barn på knap 8 vågner og står op alt i mellem 4:30 og 5:30  alle ugens dage, og vækker hele hytten. Hun kan simpelthen ikke lade os andre sove. Hun larmer, synger,  nynner,  rumenstrer   eller direkte kalder på de andre unger og byder op til spilopper.. 

Alle i huset er død trætte efterhånden. 

Så anyhow. Hvornår står jeres årige børn op??  Er det mit b menneske gen der har taget overhånd lige her?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er nok en holdning som deler vandende - men ingen herhjemme ville få lov til at forlade deres senge hverken kl. 4.30 eller 5.30. Det er kærligt og bestemt besluttet at det som minimum er nat til kl. 6. Min ældste har altid sovet længe - den yngste langt fra. Men selv mine på 3 og 5 har lært, at vågner man tidligt må man ligge og hvile sig - og man vækker absolut ikke andre.

Med så stort et barn, ville jeg sætte nogle tydelige og klare regler op, ikke mindst for de andre børns skyld. Søvn er hammer vigtigt jo. Eventuelt kan hun i få et børneur som viser hvornår hun må stå op (I kan så sætte det til 6, 7 eller 8 alt efter temperament). Enten kan hun hvile sig eller have en lille bog eller en tegneserie liggende ved sengen. 

Anmeld Citér

12. november 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Vi er en sammenbragt familie der inkluder 4 mindre børn.  En på 5 år og tre på knap 8 år. 

Det skal ikke være en hemmelighed at jeg er udpræget B menneske. Går sent i seng og "sent" op. Mine bio børn kommer i seng kl 20 og sover i hverdagen til at vækker dem, og de vågner af sig selv i weekenderne mellem 8 og 9  luksus i know  

Men mit ene bonus barn på knap 8 vågner og står op alt i mellem 4:30 og 5:30  alle ugens dage, og vækker hele hytten. Hun kan simpelthen ikke lade os andre sove. Hun larmer, synger,  nynner,  rumenstrer   eller direkte kalder på de andre unger og byder op til spilopper.. 

Så anyhow. Hvornår står jeres årige børn op??  Er det mit b menneske gen der har taget overhånd lige her?  

I er nødt til at lære hende at det ikke er ok.. 

At hun kan ligge og se film eller bare tv. Og så lære hende et tidspunkt, hvor det er ok at andre kan komme op. 

Eller også må dig og farmand skiftes til at stå op, og lære hende hvordan man er, når andre gerne vil sove. 

For det nytter ikke noget at blive frustreret, for hun gør det nok ikke for at være ond, men fordi hun måske keder sig, når alle sover. 

Så hjælp hende med at underhold sig selv.

Sorry, har ikke en 8 årig.. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Oddi

Profilbillede for Oddi

Herhjemme er det nat før kl 06. Når klokken har slået 6 må man stå op. Men sover resten af huset så bliver man på sit værelse og leger stille lege. Det kan begge mine børn på 5 og 8 godt forstå. 

Så nej hun er nok ikke b menneske, og du er vant til luksus sovning. Men derfor kan hun godt lære nogle regler så I alle kan fungerer sammen. Min 8 årige står op mellem 6-7. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym

Anonym skriver:

Nu læste jeg lige et af de andre svar hvor der stod at det ikke var morgen hos dem før kl. 6. Jeg kom sådan til at grine lidt, da min mand står op kl. 5 og jeg står op 5,30 i hverdagen og det gør vores børn også. Det resulterer i at det at sove længe er en by i Rusland hjemme hos os. Det er så forskelligt fra familie til familie hvad man betegner som nat/morgen. Det kan jeg også huske fra min mødregruppe hvor folk sagde at de var oppe kl. 5 om natten. Hos os er det morgen, da vores morgen starter der for at vi kan nå på arbejde. 
Det jeg vil med hele dette skriv er hvordan er hendes døgnrytme hos hendes mor. Skal hun normalt meget tidligt op for st nå på arbejde og i institution, for så er det jo hverdagen for barnet (hvis altså barnet bruger mest tid hos sin mor). 
hvad siger barnets far til det? Jeg er også mega træt når mine børn ikke kan finde ud af at sove længe i weekenderne, men jeg gætter på at når de bliver ældre vil jeg være træt af ikke at kunne få dem ud af sengen.

Anmeld Citér

12. november 2021

Nomnom

Altså hun skal selvfølgelig ikke vække jer andre. Det skal simpelthen stoppes.

Men nu er jeg selv A-menneske og det samme er min mand. Vi går møgtidligt i seng og er oppe ved 5-tiden alle dage. Jeg synes det ville være virkelig tarveligt, hvis hun først må stå op, når I andre gør. 

Men altså igen - det handler jo om hensyn og jeg ville mene at en på 8 godt kunne stå op alene og tage morgenmad, samt tænde for fjernsynet, tegne, læse, whatever uden at vække jer andre.

Anmeld Citér

12. november 2021

JC2014

Profilbillede for JC2014

Vi har en dreng på 5 1/2 herhjemme der gerne står op kl. 5.30 hver dag. Som regel går far ned i stuen med ham, hvor han får lov til at spille lidt Ipad, imens far sover lidt videre ved siden af ham (jeg bliver op i sengen med lillesøster på 4 måneder, som jeg sørger for alene om natten). Hun vågner typisk omkring kl. 6.30, og så kommer vi også ned, og starter så dagen. Vores mellemste sover gerne til kl. 7.00.

Anmeld Citér

12. november 2021

Frizzy

Min dreng på 12 har vågnet kl 4.45-5.30 siden han var 2. De første år var meget frusterende, fordi man ikke kan sige til en på 2, at han skal passe sig selv. Og til dem der kærlig men bestemt ville sige “det er nat”,  kan jeg kun grine lidt. Jeg har aldrig .. uanset fast toneleje... kunne få mit barn, der er A menneske, til at sove længe. Man kan ikke få et barn der er lysvågen til at sove igen. Men man kan lære det, at man ikke skal vække andre når det er 8 år. Ha en ipad/ PlayStation/ netflix eller bog parat.

Anmeld Citér

12. november 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart

Nu er mit barn kun 6 men der bliver allerhøjest sovet til kl 6, nærmest uanset sengetid. Men han ved godt at man bliver i sin seng til uret siger det er morgen også selvom man ikke sover mere.

Det kan godt være den 8 årige ikke behøver blive i sin seng men det er ikke et urimeligt krav at være stille og lade andre sove. 

Anmeld Citér

12. november 2021

Anonym trådstarter

Tak for jeres skriv

Tror faren er lidt farvet af, at det bare altid har været sådan. Og han kan også sove fra en nedrivning af bygningen hvis det var det den gave er vi andre desværre ikke velsignet med, og vi vågner.

Det er desværre ikke så nemt at forklare hende at hun skal blive inde på sit værelse, evt tegne læse bog mm..

Hun skal bare have vækket os andre.. Det ikke længe siden hun stod op kl 04:50  i en weekend, faren sendte hende retur i seng og bedre hende om at være stille. Det resulterede i at hun sad og bankede sin knyttede hånd ind i væggen mens hun lavede samtlige spøjse lyde, og fik selvfølgelig vækket sin bror og jeg lå jo og kogte af raseri og fik selvfølgelig ikke mere søvn den nat /morgen.

Føler jo egentlig vi mere eller mindre we tvunget til at gå i seng samme tidspunkt som dem, for at kunne få øjne såååå tidligt næste morgen /nat. Og jeg synes bare ikke det er helt fair.

Men det er ligesom om at det ikke nytter noget.. Vi/far har forsøgt at "konmendere" hende i seng igen. Ladet hende lave "lydløse" ting  osv osv   forsøgt med ur, totalt slukket lys mm mm mm for at understrege vi ikke skal op  

Men hun er bedøvende ligeglad

Vi kan ikke engang tage en overnatning ( ophold)  julefrokost mm hvor vi evt havner i byen med en god promille, uden pigen napper farmors tlf og ringer for at vække far og/eller konmendere ham hjem. Sidst vi var afsted ringede hun kl 4:45, vi var ikke engang gået i seng på dette tidspunkt.

Har bare haft svært ved at vudere om det er mig der er tosset i hovedet og stiller urimelige bonus mor krav

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.