Soonmom skriver:
Podning er da ikke slemt og slet ikke med børn, der er de meget nænsomme, men selvfølgelig hvis forældrene er bange for det, smitter det jo også af på børnene
Bare fordi det er nemt for dig, kan du ikke bare sige, at det overhovedet ikke er slemt. Jeg synes også det er piece of cake og overhovedet ikke ubehageligt, men jeg har da ser flere få voldsomme hosteanfald eller være ved at kaste op, når jeg har været nede at blive testet, så for nogen er det altså vildt ubehageligt.
Da vores søn skulle testes som 5-årig, ville han heller ikke. Han var simpelthen bange for det, selv om både hans far og jeg synes, at det er noget, man knap nok mærker. Vores søn er sensitiv over for nye ting og især dem han er utryg ved og bange for, så når han stiller sig på bagben i sådan en situation, har det intet at gøre med, at han vil bestemme. Det er det måske for nogen, men for de langt de fleste børn i den alder, handler det om så meget andet end, at de selv vil bestemme.
Det er en utryg og ubehagelig situation for ham, som det er vores opgave at gøre tryg for ham og at slæbe ham ind, ville bestemt ikke gøre det til noget trygt. At slæbe ham skrigende ind til noget han var bange for, ville bare have gjort, at han mistede tryghed hos os, så den vogn er jeg helt sikkert ikke med på. Vi skal være hans trygge base.
I stedet tog vi os god tid og snakkede om, hvad der skulle ske og, at vi skulle fejre det med en kage bagefter. Heldigvis var det nogle gode podere, der var hos os så på trods af, at der dengang var kø, tog de sig god tid og viste ham alt, hvad der skulle ske. Det tog stadig lidt tid, før han var klar, men han var så stolt, da han havde gjort det, og fordi vi fik lavet det til en tryg oplevelse, kan vi i dag uden problemer få ham testet. Havde vi bare slæbt afsted med ham, ville vi stå med samme "ballade" næste gang, han skulle testes. Det har så aldrig været nødvendigt at få ham testet igen, men har nævnt nogle gange, når jeg kørte til test, at han vil også gerne gøre det igen.