Hvis vi skal forsøge at gøre os klogere på dette meget komplekse felt, er vi nødt til at skille “jeg har hørt” og “jeg føler/tænker at” fra det vi rent faktisk ved noget om. Vi er nødt til at skille det normative/politiske fra det faktuelle/den foreløbige evidens.
Der er intet mærkeligt i at anbefalinger og viden ændrer sig over tid. Videnskab er en kamp om “bedste argument baseret på den nuværende bedste viden”, det er ikke en eksakt størrelse - men en løbende proces.
Og det er ganske enkelt forkert at omtale vaccinerne som “nogle vi ikke kender” - for der er for nuværende enddog rigtig meget vi allerede ved om dem, og meget som tyder på at de er ekstremt velfungerende mod Covid-19. At man endnu ikke (i Danmark, men dog andre steder) anbefaler den til gravide, er udtryk for et ekstremt forsigtighedsprincip, ikke ud fra evidens. Det baserer sig blandt andet på at det er væsentlig vanskeligere, også etisk, at designe robuste studier med denne målgruppe, der kan give os den viden vi søger. Den viden der dog forelægger, peger i en fornuftigt retning, som også de videnskabelige studier TS peger på.
Og at vi handler anderledes omkring andre influenza-varianter og sygdomme er ikke et ukompliceret argument heller - fordi rigtig mange ting adskiller Covid-19 fra andre sygdomme, herunder spredning og mutationstendens (herunder fx risikoen for mutationer i ikke-vaccinerede, som kan endnu med at kompromitere vaccinerne) - hvilket igen gør, at vi samfundsmæssigt betragtet kan have helt andre rationale i spil, når vi skal lægge en strategi for bekæmpelse.
Vi har jo intet sammenlignings grundlag fra tidl .
Vi aner ikke om vi altid har haft smittede uden symptomer af influenza.
Og at det her er nornalt med få syge og mange smittede uden sygdom.
Vi ved at influenza også mutere , og indimellem kommer der en ekstra hidsig variant - som den i 18 der slog 29 småbørn ihjel.
Der er fundet eksempler på hjertelidelse ved unge efter vaccine. - og blodpropper.
Ja et argument kunne være at det er få det sker for - men det er også uendeligt få unge der dør af corona.. pest eller kolera kunne man så sige ?
Jeg synes det er problematisk at der er patienter der ikke fik hjælp i tide og døde pga corona .
At noget medicin er for dyrt til en kræftpatient. Men ikke når vi taler om corona- så er prisen aldrig for høj.
Da min farfar døde af influenza- var det pga alder. Og helt normalt.
Var han død i 2020 af corona var det forfærdeligt...
Der er masser af ældre der er døde efter vaccine- og det er helt okay for de er jo gamle
Var det før vaccine var det uacceptabelt.
Min svigerdatter arbejder på et stort plejehjem i Herning.
De måtte stoppe med at vaccinere personalet pga bivirkninger. Og inden da havde de ingen fortilfælde med sygemelding af corona. Selv om de på flere afd havde corona iblandt de ældre.
Jeg synes det er fint vi ikke propper vaccine i gravide - før vi er sikre på det ikke skader deres fostre.
Jeg kan huske dengang man ukritisk gav medicin til gravide - og det eksploderede med fosterskader .
Jeg siger ikke det er det der vil ske - men ligesom der skal være plads til dem der føler for at tage en vaccine når de er gravide - skal der også være plads til dem der føler det skal vente til man i det mindste er nogenlunde sikre på vi ikke får en generation med større prob. End normalt.
Anyway håber jeg det altid vil være et tilbud, og ikke et krav- men har mine bekymringer om at det nok bliver et krav med tiden.
Men det er en helt anden tråd. Og det er det meste i mit svar - altså en helt anden tråd.
Min pointe er bare at det er blevet lidt til " dem og os" og det gælder begge "lejre:
Det kunne være rart hvis alle kunne forholde sig til det trods alt interesante i hele corona problematikken .
Og der er jeg ikke en dyt bedre end andre - jeg er meget farvet af min bekymring for vores økonomi på sigt . Og følgerne både fysisk og psykisk pga corona.
Andre er farvet af bekymring for corona og de skader sygdommen kan give .
Og begge dele er jo relevante i hele diskussionen.
Bla bla bla - men ja tror ikke vi slipper af med " jeg føler" på nogen sider - da vi trods alt intet ved før om flere år . Men jeg håber at mine sortseer punkter ikke bliver en realitet. Og at jeg om 10 år kan sige jeg tog fejl i mine bekymringer.