Gravid og vil gerne have vaccine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juli 2021

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Jeg tror nu heller ikke det handler om politisk ståsted.

Kender   mange  blå der vil vaccineres 

Og lige så mange røde der ikke vil.

Det tror jeg ikke  ( men kan selvfølgelig ikke vide det ) har noget som helst med at gøre med  hvad man vælger  .

Helt enig. Der er intet rødt eller blåt ved at lade sig vaccinere eller lade være. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juli 2021

IenFart

Profilbillede for IenFart
Carina:-) skriver:

Jeg tror nu heller ikke det handler om politisk ståsted.

Kender   mange  blå der vil vaccineres 

Og lige så mange røde der ikke vil.

Det tror jeg ikke  ( men kan selvfølgelig ikke vide det ) har noget som helst med at gøre med  hvad man vælger  .

Det tror jeg heller ikke, men havde lyst til at prikke lidt til den åbenlyse dobbeltmoral i det citerede indlæg. 

Anmeld Citér

2. juli 2021

Bianca14

Jeg har fået svar fra min læge nu. Hun var slet ikke afvisende, men synes jeg skulle diskutere det med min jordemoder også. Så det gør jeg, når jeg skal afsted om et par uger ��

Anmeld Citér

3. juli 2021

Anonym

https://independentresearch.tumblr.com/post/655699810644525056/818-af-gravide-20-uger-henne-oplever-spontan 

Anmeld Citér

3. juli 2021

Bianca14

Var du syg, da I havde om kildekritik i skolen? �� 

Det er vigtigt lige at tjekke hvem afsender er og om denne er troværdig. Især i disse tider, hvor mange med vilje spreder falske nyheder for at fremme egen sag. 

Anmeld Citér

3. juli 2021

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg har ikke skrevet hysterisk eller uansvarlig  ( det er dine ord) - og man kan åbenbart stadig blive smittet , og give smitte videre selv om man er vaccineret.  

Langt langt de fleste får et ukompliceret forløb ved corona . 

I februar  2020 i Herning har man fundet corona i nedfrosset spildevandsprøver.  I start marts var hele Herning ( mener også de har taget prøver i andre kommuner  og fundet det samme - men jeg har kun hæfter mig ved Herning fordi der bor jeg ) men i marts var der corina overalt i spildevandet.

Altså før nedlukning osv - derfor mener man jo også at corona har været flere steder i verden langt før vi troede.

Det giver i min verden ikke mening at vaccinere gravide kvinder og derned deres fostre med en vaccine vi slet ikke kender - når det er bevist at overlevelseprocenten er så høj.

En veninde der er sygeplejerske-'fortalte mig at en 30 årig sygeplejerske har fået erstatning som den første- fordi hun hæjjst sandsynligt aldrig bliver rask igen efter vaccine. 

I 20 18 døde 29 små børn under 5 år af influenza- 1 alvorligt sygt barn er død af corona.  

Alligevel har ingen overvejet at vaccinere små børn imod influenza- på trods af det åbenbart er langt farligere end corona. 

Dør de gamle efter vaccine er det pga alderdom - er det inden vaccine er det corona der slår os alle ihjel...

Der er jo andre vacciner man heller ikke vil give gravide og ammende-'hvorfor er det så svært at acceptere med corona vaccine? 

Og igen vil jeg lige påpege at man skal være mere bekymret for at få brystkræft under graviditet- men  screening  er alligevel først når du fylder 50 . - vil man før er det for egen regning ( har selv været der og det koster 3000 på en privat klinik) 

Og igen så er jeg ikke imod vaccine- jeg er bare så hysterisk og uansvarlig at jeg venter og lader mine børn vente til den ikke er så ung. Og det er holdt op imod den mikroskopiske risiko ved corna fordi ingen af os er 70... 

Hvis vi skal forsøge at gøre os klogere på dette meget komplekse felt, er vi nødt til at skille “jeg har hørt” og “jeg føler/tænker at” fra det vi rent faktisk ved noget om. Vi er nødt til at skille det normative/politiske fra det faktuelle/den foreløbige evidens.

Der er intet mærkeligt i at anbefalinger og viden ændrer sig over tid. Videnskab er en kamp om “bedste argument baseret på den nuværende bedste viden”, det er ikke en eksakt størrelse - men en løbende proces.

Og det er ganske enkelt forkert at omtale vaccinerne som “nogle vi ikke kender” - for der er for nuværende enddog rigtig meget vi allerede ved om dem, og meget som tyder på at de er ekstremt velfungerende mod Covid-19. At man endnu ikke (i Danmark, men dog andre steder) anbefaler den til gravide, er udtryk for et ekstremt forsigtighedsprincip, ikke ud fra evidens. Det baserer sig blandt andet på at det er væsentlig vanskeligere, også etisk, at designe robuste studier med denne målgruppe, der kan give os den viden vi søger. Den viden der dog forelægger, peger i en fornuftigt retning, som også de videnskabelige studier TS peger på.

Og at vi handler anderledes omkring andre influenza-varianter og sygdomme er ikke et ukompliceret argument heller - fordi rigtig mange ting adskiller Covid-19 fra andre sygdomme, herunder spredning og mutationstendens (herunder fx risikoen for mutationer i ikke-vaccinerede, som kan endnu med at kompromitere vaccinerne) - hvilket igen gør, at vi samfundsmæssigt betragtet kan have helt andre rationale i spil, når vi skal lægge en strategi for bekæmpelse.

Anmeld Citér

3. juli 2021

StortOgSmåt

Anonym skriver:

https://independentresearch.tumblr.com/post/655699810644525056/818-af-gravide-20-uger-henne-oplever-spontan 

Det bliver en smule useriøst .. du kunne ligeså godt have linket til Alt for Damerne...

Anmeld Citér

3. juli 2021

StortOgSmåt

Tjullehej skriver:

... men du har absolut ingen data på om det giver sterilitet eller cancer eller andet om 25 år ... 

Ja - vaccinen er givet til mange gravide. Men du kender af gode grunde ikke langtidseffekterne af vaccinen ifht fostre/ børn. Simpelthen fordi vaccinen ikke er specielt gammel.

Det er korrekt - det er ikke muligt at påvise 25-års effekter på en vaccine der er under et år gammel. Ligesom jeg heller ikke med 110% sikkerhed kan vide, at den solcreme jeg smører mine unger ind i (fra Helsebutikken) ikke risikerer at give dem allergi for en bestemt ingrediens som voksne ... men der er for nuværende ikke noget som tyder på, at vi bør antage det. Og med en alvorlig pandemi som den nuværende, er bedste videnskabelige bud at forholde sig til den forhåndenværende viden og holde denne op mod alternative risiko-scenarier ...

Anmeld Citér

3. juli 2021

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Vaccinen er ikke godkendt til gravide og ammende, fordi vi mangler data på, hvilke eventuelle bivirkninger, der kan være ved at vaccinere disse grupper. 
Den frarådes ikke, fordi den er farlig for gravide eller ammende, men fordi vi simpelthen ikke ved nok, og derfor bliver den automatisk frarådet. I takt med at flere gravide og ammende vælger at blive vaccineret alligevel, vil den muligvis blive godkendt til brug på gravide og ammende. 

Anmeld Citér

3. juli 2021

Carina:-)

Hvis vi skal forsøge at gøre os klogere på dette meget komplekse felt, er vi nødt til at skille “jeg har hørt” og “jeg føler/tænker at” fra det vi rent faktisk ved noget om. Vi er nødt til at skille det normative/politiske fra det faktuelle/den foreløbige evidens.

Der er intet mærkeligt i at anbefalinger og viden ændrer sig over tid. Videnskab er en kamp om “bedste argument baseret på den nuværende bedste viden”, det er ikke en eksakt størrelse - men en løbende proces.

Og det er ganske enkelt forkert at omtale vaccinerne som “nogle vi ikke kender” - for der er for nuværende enddog rigtig meget vi allerede ved om dem, og meget som tyder på at de er ekstremt velfungerende mod Covid-19. At man endnu ikke (i Danmark, men dog andre steder) anbefaler den til gravide, er udtryk for et ekstremt forsigtighedsprincip, ikke ud fra evidens. Det baserer sig blandt andet på at det er væsentlig vanskeligere, også etisk, at designe robuste studier med denne målgruppe, der kan give os den viden vi søger. Den viden der dog forelægger, peger i en fornuftigt retning, som også de videnskabelige studier TS peger på.

Og at vi handler anderledes omkring andre influenza-varianter og sygdomme er ikke et ukompliceret argument heller - fordi rigtig mange ting adskiller Covid-19 fra andre sygdomme, herunder spredning og mutationstendens (herunder fx risikoen for mutationer i ikke-vaccinerede, som kan endnu med at kompromitere vaccinerne) - hvilket igen gør, at vi samfundsmæssigt betragtet kan have helt andre rationale i spil, når vi skal lægge en strategi for bekæmpelse.

Vi har jo intet sammenlignings grundlag fra tidl .

Vi aner ikke om vi altid har haft smittede uden symptomer af influenza. 

Og at det her er nornalt med få syge og mange smittede uden sygdom.

Vi ved at influenza også mutere , og indimellem kommer der en ekstra hidsig variant - som den i 18 der slog 29 småbørn ihjel. 

Der er fundet eksempler på hjertelidelse ved unge efter vaccine.  - og blodpropper.

Ja et argument kunne være at det er få det sker for -  men det er også uendeligt få unge der dør af corona.. pest eller kolera kunne man så sige ? 

Jeg synes det er problematisk at der er patienter der ikke fik hjælp i tide og døde pga corona .

At noget medicin er for dyrt til en kræftpatient. Men ikke når vi taler om corona- så er prisen aldrig for høj.

Da min farfar døde af influenza- var det pga alder. Og helt normalt. 

Var han død i 2020  af corona var det forfærdeligt...

Der er masser af ældre der er døde efter vaccine- og det er helt okay for de er jo gamle

Var det før vaccine var det uacceptabelt. 

Min svigerdatter arbejder på et stort plejehjem i Herning. 

De måtte stoppe med at vaccinere personalet pga bivirkninger.  Og inden da havde de ingen fortilfælde med sygemelding af corona. Selv om de på flere afd havde corona iblandt de ældre.

Jeg synes det er fint vi ikke propper vaccine i gravide - før vi er sikre på det ikke skader deres fostre.

Jeg kan huske dengang man ukritisk gav medicin til gravide - og det eksploderede med fosterskader .

Jeg siger ikke det er det der vil ske - men ligesom der skal være plads til dem der føler for at tage en vaccine når de er gravide - skal der også være plads til dem der føler det skal vente til man i det mindste er nogenlunde sikre på vi ikke får en generation med større prob. End normalt. 

Anyway håber jeg det altid vil være et tilbud, og ikke et krav- men har mine bekymringer om at det nok bliver et krav med tiden. 

Men det er en helt anden tråd. Og det er det meste i mit svar - altså en helt anden tråd.

Min pointe er bare at det er blevet lidt til " dem og os" og det gælder begge "lejre: 

Det kunne være rart hvis alle kunne forholde sig til det trods alt interesante i hele corona problematikken  .

Og der er jeg ikke en dyt bedre end andre - jeg er meget farvet af min bekymring for vores økonomi på sigt . Og følgerne både fysisk og psykisk pga corona. 

Andre er farvet af bekymring for corona og de skader sygdommen kan give .

Og begge dele er jo relevante i hele diskussionen. 

Bla bla bla - men ja tror ikke vi slipper af med " jeg føler" på nogen sider - da vi trods alt intet ved før om flere år . Men jeg håber at mine sortseer punkter ikke bliver en realitet.  Og at jeg om 10 år kan sige jeg tog fejl  i mine bekymringer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.