Gravid og vil gerne have vaccine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.342 visninger
43 svar
101 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
30. juni 2021

Anonym trådstarter

Er der andre herinde, der kan hjælpe omkring, hvordan man kan få lov til at få en corona vaccination som gravid? Eller endnu bedre, er du gravid og har du fået den?

Der ligger efterhånden så meget data tilgængelig verden over, der tyder på, at den ikke udgør en risiko for hverken den gravide eller fosteret. Derimod vil det at få corona være ret problematisk for visse gravide, hvor man jo må forløse børn helt ned til uge 28. 

Jeg har forhørt mig hos lægen, der sagde at jeg automatisk ville blive afvist. Men jeg er i risikogruppen, BMI på 26, har forhøjet blodsukker, der måske udvikler sig til graviditetsbetinget sukkersyge. Så jeg er altså nervøs. Især fordi samfundet nu er åbnet så meget op, ingen mundbind og jeg synes desværre det med afstand er folk begyndt at glemme. Deltavarianten bekymrer mig, og jeg vil derfor gerne undgå at skulle leve i isolation resten af graviditeten og derfor føle mig mere tryg med en vaccine. 

Nogle gode råd eller erfaringer med, hvordan man kan få det? Her er hvad lægemiddelstyrelsen skriver.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Du kan ikke få den på nogen måde i Danmark og jeg tror heller ikke i resten af Europa. I nogle stater i USA vaccinerer de gravide, men der kan du ikke komme over. At rejse ud efter den ville selvfølgelig også være en noget forhøjet risiko i forhold til at afvente, at du kan få den her i landet. 

Selv om du gerne vil have den nu, er der desværre ikke andet at gøre end at lytte til din læge og acceptere, at vaccination i Danmark pt. ikke er en mulighed, selv om det er hårdt, når du er så bekymret for corona. Måske ansøger producenterne på et tidspunkt om at få godkendt vaccinen til gravide og ammende, men muligheden er der ikke nu. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Æblegrød_dk

Anonym skriver:

Er der andre herinde, der kan hjælpe omkring, hvordan man kan få lov til at få en corona vaccination som gravid? Eller endnu bedre, er du gravid og har du fået den?

Der ligger efterhånden så meget data tilgængelig verden over, der tyder på, at den ikke udgør en risiko for hverken den gravide eller fosteret. Derimod vil det at få corona være ret problematisk for visse gravide, hvor man jo må forløse børn helt ned til uge 28. 

Jeg har forhørt mig hos lægen, der sagde at jeg automatisk ville blive afvist. Men jeg er i risikogruppen, BMI på 26, har forhøjet blodsukker, der måske udvikler sig til graviditetsbetinget sukkersyge. Så jeg er altså nervøs. Især fordi samfundet nu er åbnet så meget op, ingen mundbind og jeg synes desværre det med afstand er folk begyndt at glemme. Deltavarianten bekymrer mig, og jeg vil derfor gerne undgå at skulle leve i isolation resten af graviditeten og derfor føle mig mere tryg med en vaccine. 

Nogle gode råd eller erfaringer med, hvordan man kan få det? Her er hvad lægemiddelstyrelsen skriver.

Rigtig dårlig idé. Selv producenterne fraråder gravide at blive vaccineret! https://xn--it-nrden-84a.dk/vaccine-shedding/

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

30. juni 2021

Baby.mamma

Lad være, bare lad være.. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Bianca14

Jeg har det helt på samme måde som dig. Jeg har astma og tidligere alvorlige forløb hvor influenza har ført til lungebetændelse/bronkitis og indlæggelse. Jeg forstår slet ikke, at jeg ikke selv kan få lov at træffe valget. 

Jeg har tjekket de studier og data, der pt foreligger og er helt tryg ved en vaccine. Dansk selskab for obstetrik og gynækologi anbefaler også vaccine og Danmark er et af de eneste vestlige lande, der direkte fraråder det.

Jeg har kontaktet min læge og venter på svar. Så vidt jeg kan læse er der en "særlig gruppe" af gravide i risikogruppe, der tilbydes. Så jeg krydser fingre for jeg får lov.

Jeg har læst at (nogle) gravide får invitation til vaccine, fordi det kører over forskellige systemer, så invitationen ikke automatisk bliver annulleret. Så det kunne jo være en mulighed - ved dog ikke om det kan få nogle konsekvenser....

Anmeld Citér

30. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg ville nødigt have en vaccine der er hastegodkendt og ikke ordentlig testet.

Men jeg ville aldrig gøre det når jeg også har ansvar for et andet liv. Ligesåvel som mine børn heller ikke skulle have den, hvis den blev tilbudt

Anmeld Citér

30. juni 2021

Bianca14

Så er det jo godt at du har mulighed for at vælge den fra, Fortvivlet ��

Jeg er af en anden opfattelse og mener netop at jeg tager ansvar. Jeg har sat mig ind i tingene og nærstuderet samtlige studier, jeg har kunne komme i nærheden af (hvilket jeg har ret godt styr på jf. mit arbejde, hvis jeg selv skal sige det). Der ER forøget risiko for abort, dødsfødsel og generelt alvorligt forløb med covid-19 som gravid - og især i tilfælde hvor man i forvejen har sygdomme, der kan forværre et forløb. Vaccinen er efterhånden givet til riiiiiiigtig mange og også mange gravide, hvor intet tyder på fosterskader, fosterdød mm. - det samme kan man desværre ikke sige ift. covid-19 smitte hos gravide. 

Anmeld Citér

30. juni 2021

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Så er det jo godt at du har mulighed for at vælge den fra, Fortvivlet ��

Jeg er af en anden opfattelse og mener netop at jeg tager ansvar. Jeg har sat mig ind i tingene og nærstuderet samtlige studier, jeg har kunne komme i nærheden af (hvilket jeg har ret godt styr på jf. mit arbejde, hvis jeg selv skal sige det). Der ER forøget risiko for abort, dødsfødsel og generelt alvorligt forløb med covid-19 som gravid - og især i tilfælde hvor man i forvejen har sygdomme, der kan forværre et forløb. Vaccinen er efterhånden givet til riiiiiiigtig mange og også mange gravide, hvor intet tyder på fosterskader, fosterdød mm. - det samme kan man desværre ikke sige ift. covid-19 smitte hos gravide. 

Men vaccinen kan ikke været givet til rigtig mange gravide hvor man kan være sikker på at det ikke har skadet fosteret, der kan jo gå år før skader viser sig eller at man kobler skader sammen med det plus at vi endnu ikke kender eventuelle langtidskonsekvenser for vaccinen, kan være om nogle år at alle har svært ved at få børn, har kræft whatever, det er jo umuligt at sig, vaccinerne er godkendt så hurtigt, så jeg fatter ikke at man overhovedet kan overveje det som gravid.

Der er heller ingen evidens på at Corona skader fosteret, det er udelukkende et forsigtighedsprincip at gravide ligger i risikogruppen

Anmeld Citér

30. juni 2021

Anonym

Jeg fik vaccinerne ved en fejl i starten af året. Lægen gjorde ikke sit arbejde korrekt og informerede hverken om bivirkninger eller at gravide ikke måtte få den. Hverken første eller anden gang... 

Derfor er jeg en af de få gravide i Danmark med snarlig termin som har fået vaccinen. 

Jeg har ikke oplevet nogle gener og egen læge fortalte at når det ikke er en levende vaccine burde der ikke ske noget. Men der er ingen garantier, idet vaccinen endnu ikke er endeligt godkendt men kun forhåndsgodkendt.

Fejlen er indberettet og jeg tror den eneste måde du kan få en vaccine på er ved at tilmelde dig de kasserede vacciner og lade være at informere om at du er gravid (hvis du altså kan skjule maven og vil lyve for en læge for at få en...). De kan ikke se din journal når du tilmelder dig og har samtalen. Men de vacciner vil jeg nu først holde mig langt væk fra.

Jeg ville ikke tage vaccinen hvis jeg var blevet ordentlig oplyst.

Anmeld Citér

1. juli 2021

Bianca14

Der faktisk netop evidens for at gravide er i øget risiko og en infektion under graviditeten medfører en øget risiko for fosteret. Det kan godt være, at der ikke var i starten og det derfor var et "forsigtighedsprincip", men der er jo sket en del siden da. Se fx disse tre studier:

Allotey J Stallings E, Bonet M et al. Clinical manifestations, risk factors, and maternal and perinatal outcomes of coronavirus disease 2019 in pregnancy: living systematic review and meta-analysis. BMJ 2020;370:m3320.

Vousden N, Bunch K, Morris E et al. The incidence, characteristics and outcomes of pregnant women hospitalized with symptomatic and asymptomatic SARS-CoV-2 infection in the UK from March to September 2020: a national cohort study using the UK Obstetric Surveillance system (UKOSS). PLoS One 2021;16:e0251123. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/977287/s1171-ukoss-isaric-co-cin-covid-19-young-females-pregnancy-report.pdf (23. jun 2021).

Shimabukuro TT Kim SY, Myers TR et al. Preliminary findings of mRNA Covid-19 vaccine safety in pregnant persons. N Engl J Med 2021 384:2273-82.

Center for Disease Control er i gang med et større studie med 124.500 gravide, der har modtaget pfizer eller moderna. Pt er 25% af data publiceret og der fandtes ingen forskel sammenlignet med ikke gravide. 800 af graviditeterne var afsluttet på tidspunktet og der fandtes ingen overhyppighed af abort, dødfødsel, for tidlig fødsel, væksthæmning, misdannelser eller neonatal død hos børnene - igen imodsætning til de der var ramt af Covid-19. 

Jeg er oplyst og tryg ved at blive vaccineret, så synes egentlig bare du skal passe din butik og lade være at sprede misinformation ✌️

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.