Anonym skriver:
Tak for dit svar. Det er helt rigtigt at de har kærlige og omsorgsfulde forældre i både mig og deres far. Så min kæreste "stikker ud" i deres øjne. Men om det gør noget dårligt ved jeg ikke.
Jeg har nok selv svært ved at aflæse ham i virkeligheden og når jeg spørger virker det til at han svarer det der bedst kan betale sig. Altså, jeg kan sommetider have en fornemmelse af at han bare venter på at ugen er omme så de skal over til deres far igen. Men det vil han jo aldrig sige hvis jeg spørger. Ligesom han ikke vil give mig et rigtig ja eller nej når jeg spørger om han synes det er hårdt de uger de er her.
Jeg synes nok bare det er svært ikke af føle os som en samlet enhed. Ikke en kernefamilie, men i det mindste som et fællesskab.
Jeg tror altså, at eventuelle negative følelser over for børnene ville give sig udslag i nedsmeltninger, vredesudbrud mv. fra hans side. Hvem kunne holde ud at være omgivet af småbørn, man ønskede sig helt fri for, døgnet rundt uden jævnligt at skælde ud, snerre, brænde sammen?
Mit bud er, at han ikke reflekterer synderligt over sin/jeres situation - ikke gør sig store tanker om, hvorvidt han befinder sig det rette sted, om han nærer de “rigtige” følelser for børnene. Han lyder som én, der følger med og tilpasser sig, så godt han nu kan, og jeg tror faktisk, han gør sit bedste og ikke opfatter jeres liv som problematisk. Sådan “det er, som det er”.
Det kan godt fungere, tror jeg, for ham og for børnene. Der er jo tilsyneladende ikke konflikter eller negative følelser imellem dem. Så det er dig, der må afgøre, om du kan lægge dine forventninger og ønsker på hylden og acceptere, at tingene er, som de er. Jeg tvivler på, han pludselig får en aha-oplevelse eller indsigt, som ændrer hans væremåde markant. What you see is what you get - på den måde lyder han ukompliceret. Han er bare anderledes end de fleste og lidt “sær”, når det angår omgang med børn - hvilket ikke betyder, at han nødvendigvis ikke holder af dem på sin måde.
Så kan du affinde dig med, at det er og forbliver på denne måde, og er du i stand til at se det som et vilkår, du ikke kan ændre - eller ved du med dig selv, at du ikke kan lægge dine ønsker og forventninger fra dig og altid vil ønske/håbe på forandring fra hans side? Den afklaring er det kun dig, der kan opnå og handle på. Måske er det heller ikke fair over for ham, hvis du bestandigt ville ønske, han var grundlæggende anderledes?