Jeg synes, den er svær. Det lyder jo ikke som en mand, der ikke bryder sig om dine børn eller ikke vil dem, men som en mand, der ikke forstår hverken “normal” omgang med børn eller sin egen forventede rolle. Der er jo altså mennesker, som ikke har den fjerneste fornemmelse af, hvad børn er for nogle størrelser, og hvordan man omgås dem, og som ikke bare kan lære det. Jeg har da kendt til flere “professor-distræte” fædre, som absolut elskede deres børn, men som ikke “knækkede koden”. Ikke desto mindre elskede børnene deres “sære” fædre højt og tvivlede ikke på deres kærlighed, selv om der ikke faldt mange knus og direkte kærlighedserklæringer af.
Forskellen hér er, at dine børn studser over din kærestes adfærd, fordi de, går jeg ud fra, har både en far og mor, som agerer helt anderledes.
Jeg ved ikke, om det nødvendigvis er dårligt for dine børn at vokse op med ham. Jeg hæfter mig ved, at han ikke er hård og utålmodig ved/med dem, men mere som en tilskuer. Umiddelbart tænker jeg, at de jo har både en mor og en far, der - går jeg ud fra - giver dem kærlighed og tryghed osv., og oven i det har de så den her “onkel”, som vel ikke tilfører deres liv noget negativt, og som de endda godt kan lide. Jeg tror også, at han med tiden vil få lettere ved at forstå at omgås dem - når de bliver ældre, og han kan tale med dem på en mere alderssvarende måde. Det har jeg netop set med førnævnte “professor-fædre”.
Så spørgsmålet er for mig at se, hvad DU kan og vil leve med. Nu ved du, hvad du og børnene “får” - han bliver ikke den nærværende, kærlige bamse-bonusfar, men kan sikkert på sin måde blive en god voksen i deres liv alligevel. Er du indstillet på dét og holder du op med at forvente andet og mere, så tror jeg oprigtigt på, at dine børn får, hvad de skal have fra alle deres voksne. Hvis du derimod vedvarende vil håbe på, ønske og forvente en radikal ændring - og hvis det sårer og frustrerer dig, at den ikke indtræffer - så er det nok ikke dumt tænkt med en COLA-løsning.