Jeg synes ikke, man kan forvente eller forlange, at en bonusforældee elsker bonusbørnene som var de hans eller hendes egne. Vi er en sammenbragt familie, så jeg er både bonus og biomor, det samme er min mand. Jeg elsker ikke min bonusdreng som jeg elsker mine egne. Jeg tror da på, at et fåtal er i stand til dette, men jeg tror også på, at det er helt naturligt, at der er en forskel på, hvordan man elsker sine biologiske børn og sine bonusbørn. Når det er sagt, kan man så godt behandle dem, som var de ens eget barn. Det er noget andet. Så er der så hele diskussionen, hvor meget en bonus skal deltage i opdragelsen, jeg tænker det kommer helt an på, hvordan familiekonstellationen er, og hvor stor en del af børnenes liv, man er.
Min mand er som sagt bonusfar til mine to børn, som er i en 7/7. De har ligeledes en bonusmor. Begge deltager helt naturligt i opdragelsen, fordi de faktisk desværre ofte i hverdagene har mere tid med børnene end os forældre, fordi vi forældre har pendlertid til vores job, hvor bonusserne arbejder i vores by. Det ville være ulogisk at sige, at de så ikke måtte tage del i opdragelsen.
Hvis jeg skal forholde sig til, hvordan mine børns bonusser er i deres liv, så agerer de, kan man sige, som var de forældre. Altså inklusiv aflevere, hente, madpakker, putning, familieaktiviteter, legeplads, ting de også er igangsættere omkring. De ting gør vi forældre også. Og det er også omsorg, nærvær, kram, godnathistorie. De kan også sagtens tage børnene fx i zoo uden os forældre, fx hvis jeg har været syg en weekend. Og vigtigst af alr har lyst til det.
Nu tror jeg også, at mine børn er priviligerede at have så engagerede bonusser, men jeg ville heller ikke nøjes med mindre. Jeg kunne ikke leve i et forhold som du beskriver. Heller ikke som cola. Jeg ville synes det var så fragmenteret, at min mangeårige partner kun ville have del i den del af mit liv, som var uden børn, for mine børn er en del af mig. Jeg har svært ved at se for mig, at som du beskriver jeres forhold, at det kan holde i længden. Du kan ikke adskille dine børn fra den, du er. Det er fair at han har nogle grænser for, hvad han vil deltage i, men han lyder uinteresseret og uden initiativ og uden evne til at møde dem følelsesmæssigt, og der ville min grænse gå.