Anonym skriver:
Jeg forsøger at gøre det kort.
Min søn er lige blevet 5 år her i februar.
For 6/7 måneder siden tog jeg ham ud af daværende børnehave, grundet flere alvorligt kritiske ting fra pædagogernes side.
Efter at være faldet til i den nye børnehave er han blevet så meget mere sig selv og er i rigtig god trivsel. For det meste.
Der er en anden dreng i børnehaven, ældre end min dreng. Drengen her er enormt udadreagerende og voldsom. Han slår stort set min dreng hver dag, men også de andre børn. Han løber altid ustyrligt rundt og han har også flere gange kommet løbende og slået mig i måsen når jeg har stået i garderoben.
Jeg nævner faktisk problemet hver dag for lederen, men af gode grunde må hun selvfølgelig ikke diskutere andre børn med mig. Jeg gør det meget klart for dem at den måde min dreng er blevet på efter mødet med den anden dreng, den er voldsom. Han er begyndt at slå og være meget udadreagerende. Han flyver rundt og afhentning om eftermiddagen kan sagtens tage 45 minutter.
Når det er ude/legepladstid i børnehaven så sker det ofte at de ikke kan få min dreng ud. Han bliver ulykkelig og umulig at tale med. Han giver udtryk for han bare vil være alene og i ro og fred.
I situationer både hjemme og i børnehaven hvor der bliver stillet krav som fx “nu skal vi allesammen ud og vaske hænder fordi vi skal spise” så reagere min dreng voldsomt. Han græder og vil hverken det ene eller andet.
Han var knap 3 år før han begyndte at snakke.
Udover ovenstående kan jeg nævne at far og jeg ikke er sammen længere. Men har et super fint forhold og samarbejde omkring vores dreng. De første par år var der ikke ret meget samvær, men for knap to år siden ændrede det sig. Vi startede stille men trappede relativt hurtigt op til hver anden weekend med to overnatninger. Vores trives. Han er glad. Både hos far men også hos mig.
Far har en ny kæreste. De har fået et barn sammen for nogle måneder siden. Der kom den helt klassiske reaktion. Intet jeg bekymrede mig om.
Men... Nu er det hele nået punkt hvor jeg ikke aner hvad jeg skal stille op. For 4 måneder tid siden ca der ville min dreng pludselig ikke være hos far til overnatning. Vi forsøgte men det endte med far altid ringede og måtte køre min dreng hjem. Vi trappede samvær ned til hver anden weekend med kun en overnatning. Uden held. Vi gik yderligere ned til et par timer hver anden lørdag.
Idag kommer far. De tager afsted. Begge smiler og er glade. Men der går kun kort tid, så vender det. Min dreng bryder sammen, råber og skriger, slår far, sparker far, åbner selen i bilen, og græder helt utrøsteligt. Han vil hjem. Han savner mig. Jeg forsøger efter bedste evne at få det løst. Men han bliver ved med at sige at han savner mig og er bange for han ikke kommer hjem igen og det til trods forat han ALTID er blevet kørt hjem. Der har aldrig været problemer mellem far og jeg.
Tænkte i starten at min dreng måske bare er lidt følsom og havde en periode hvor han ikke ville væk fra mig. Men det fortsætter.
Jeg har for nylig kontaktet en børnesagkyndig som sagde at far og jeg skulle fastholde planen om samvær da et barn på 5 ikke kan eller skal tage den beslutning. Men det fungere jo for pokker ikke. Nu er far og Jg enige om at stoppe samvær for en periode og give vores dreng ro.
Grundet konflikterne med drengen fra børnehaven, er der nu sat akt pædagog på min dreng. Hvilket er ok. Hun er sød og tænker det kun kan gavne ihvertfald at høre hendes mening.
Mine egne tanker går på ting:
1: enten er min dreng bare ekstremt følsom og har svært ved at rumme alt for meget og at den ændrede adfærd i høj grad handler om han kopiere den større dreng fra børnehaven.
2: adhd (jeg har det selv i svær grad)
3: autisme/aspergers
Men de to sidste synes jeg ikke HELT matcher hvordan min dreng er.
Jeg kommer ikke til at uddybe nærmere umiddelbart, men jeg håber at der sidder måske bare én der har et godt råd, en ide til hvad pokker der er eller noget helt andet.
Dumme kommentarere ønsker jeg ikke, da det her i forvejen er ganske svært.
HJÆLP EN MEGET FRUSTRERET MOR! 
Kan far ikke komme hjem til jer et par timer istedet for. ? Der kommer intet ud af, at de mister deres samvær det komplicere bare tingene meget mere og vil tage år, at få tilbage igen .
vh en som tidligere har været igennem noget af det samme .