Institution dropper morgenmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juli 2020

drabo

Profilbillede for drabo

Nu er det interessante jo ikke hvor meget tid det tager andre steder, men i denne institution. Der kan jo være forskellige ting som gør det besværligt for dem.

Det kunne jo være du skal spørge lederen mere ind til denne beslutning - måske de kan lave et kompromis med en mindre krævende morgenmad for de børn som gerne vil bruge et sådant tilbud eller et kompromis med mulighed for at medbringe sin egen morgenmad.

Der er vel en grund til de tager denne beslutning - men det kan jo være der findes en løsning, som kan virke for alle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Måske indgå dialog med lederen. I forhold til at morgenmad også kan være en pædagogisk aktivitet mm. Nogle børn kan måske stadig få brug for denne mulighed i forhold til tid/sult. 
Måske kan man skrue indholdet lidt ned. Fx kun havregryn og cornflakes/andet. Så at hvis børnene virkelig er sultne, så kan de få, men det skal ikke være det store forkromede måltid. Det ville det vel heller ikke være hjemme en alm hverdagsmorgen. 

Anmeld Citér

4. juli 2020

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi laver havregrød i mikro - det tager ca 10min inden det er færdigt. Og så skal vi skære brød og dække rullebord - så at det ikke tager tid - det passer ikke. Jeg sagde intet om, at jeg ikke synes det er hyggeligt!!! Jeg elsker også at spise og hygge med børnene. Nu handlede det lige om tid og disponering. Stod det til mig, mødte vi 6.15 og åbnede 6.30 

Men det tager også tid at forberede andre aktiviteter - og så bliver de afbrudt af at der hele tiden kommer børn som skal tages imod. 
Og hvis man får inddraget børnene noget mere så er det jo ikke noget der tager tid fra børnene. 

Anmeld Citér

4. juli 2020

Hjemmegaaende

Jeg tænker da, at det er en genial pædagogisk aktivitet, at sidde sammen om morgenbordet og hygge med lidt fælles morgenmad og snakke om, hvad dagen skal bringe, og hvad der er slet dagen før. 

JEg har sjældent afleveret mine unger til morgenmad (det er indtil 7.30) nede ved os. Men de få gange, jeg har gjort det, har de elsket at spise med de andre, også selvom de lige har kværnet morgenmad hjemmefra 

Anmeld Citér

5. juli 2020

MillyMy

Profilbillede for MillyMy

Den udmelding ville jeg også være skuffet over! Vores institution åbner heldigvis op for morgenmad igen 1. August 

Jeg aflevere min datter 6.30 og det virker simpelthen så hyggeligt med dæmpet lys, og duften af kaffe når man træder ind i garderoben, der er 1 voksen fra 6.30-7.00 hvor der møder en ekstra ind, og det hele er bare så stille og roligt. I disse tider hvor der ikke har været serveret morgenmad, har det endte været morgenmaden hjemme, men det kunne godt være en langsommelig fornøjelse, eller på vejen i bilen, og den del syntes jeg egentlig er lidt ærgerlig, da jeg foretrækker hun får en stille og rolig morgen siddende ved et bord 

Så jeg glæder mig til August 

Anmeld Citér

5. juli 2020

lineog4

Jeg tænker den beslutning er en del af en evaluering efter corvid19, hvor de formodentlig har ændret pølen del rutiner og en del af de ændringer har været noget man aldrig vender tilbage til og andre har vist en anden vej som umiddelbart virkede bedre. 

Så spørg, gå i dialog og hør bevæggrundene. 

Mine egne børn har aldrig brugt morgenmadstilbudet også selvom de kom før 7, men det var enormt hyggeligt at komme til et stort fællesbord, hvor blev talt og leget rundt om. Det gav for mig som forælder en rolig start, men det kan vi være pædagogerne havde en anden opfattelse, og det for nogle børn absolut ikke var en god start. 

Jeg tror der vil komme forskellige ændringer i daginstitutioner og skoler i denne periode, for vi har oplevet at nogle plejere slet ikke var så gode som vi troede. Jeg er selv lærer, og nej hvor har det givet en fantastisk ro, at forældrene ikke er med inde og aflevere, og det har også vist hvor dygtige elever, de behøver ikke en voksen til at hænge jakken op, til at finde madpakken frem osv. Så det vel være en ændring vi vil holde fast. Og ikke alle ændringerne vil være det forældre synes er bedst, men vi tænker mere i gruppen end inden enkelte.

Anmeld Citér

5. juli 2020

Carina:-)

lineog4 skriver:

Jeg tænker den beslutning er en del af en evaluering efter corvid19, hvor de formodentlig har ændret pølen del rutiner og en del af de ændringer har været noget man aldrig vender tilbage til og andre har vist en anden vej som umiddelbart virkede bedre. 

Så spørg, gå i dialog og hør bevæggrundene. 

Mine egne børn har aldrig brugt morgenmadstilbudet også selvom de kom før 7, men det var enormt hyggeligt at komme til et stort fællesbord, hvor blev talt og leget rundt om. Det gav for mig som forælder en rolig start, men det kan vi være pædagogerne havde en anden opfattelse, og det for nogle børn absolut ikke var en god start. 

Jeg tror der vil komme forskellige ændringer i daginstitutioner og skoler i denne periode, for vi har oplevet at nogle plejere slet ikke var så gode som vi troede. Jeg er selv lærer, og nej hvor har det givet en fantastisk ro, at forældrene ikke er med inde og aflevere, og det har også vist hvor dygtige elever, de behøver ikke en voksen til at hænge jakken op, til at finde madpakken frem osv. Så det vel være en ændring vi vil holde fast. Og ikke alle ændringerne vil være det forældre synes er bedst, men vi tænker mere i gruppen end inden enkelte.

Mhs til aflevering- så kan jeg godt forstå I lærer synes det er fedt med de forandringer.

Ingen tvivl om at for nogen er det godt bare at blive dumpet ved inst/skole - Og at det gør jeres arbejde lettere. 

Men for de børn ( nu mener jeg også i inst) der græder og er utrygge er det virkeligt ufedt for både forældre og børn at man ikke lige må sidde og give den ro der skal til for at ens barn får en god dag- men derimod skal gå derfra med et barns gråd i ørerne 

At manskal stå og skubbe et ulykkeligt barn ind af en låde der bagefter bliver låst....

Samtidig så forsvinder den linie der er imellem inst og hjem.

For jeg kan fx ikke tale med om det vægmaleri de er i gang i  min søns inst- da jeg ikke må komme ind og se det....

Heldigvis er det ikke alle inst der fastholder aflevering ved en låge på legepladsen,og vores starter så op efter sommerferien med de normale tilstande.

Ikke fordi inst ikke synes det er fedt at nogen børn bare kan være i det ,og det er blevet lettere at aflevere dem - men der er også børn der mistrives med coronaregler- og de har også en stemme .

Og forældrene har tydeliggjort ,at vi ikke er glade for mange af forandringerne. 

Jeg har et plejebarn der går i specialklasse,og der måtte hans psykolog ind og true med bål og brand fordi hun så en uheldig forværring i hans adfærd i terapirummet - og først der forstod skolen hvor alvorligt det kan være for nogen børn at deres tryghed ( forældrene) forsvinder - Især når man er et barn der før er blevet forladt.

Så her er jeg ikke fan - selv om jeg har forståelse for at for nogen lærer er det en lettelse at forældrene "ikke eksisterer"  på samme måde som før .

Og fint med gruppetænkning,bare man så ikke overser de brikker der ikke passer ind i det puslespil. 

Lige OT - men måtte som forældre lige reagere på det du skrev om hvor fantastisk det er med de forandringer .

Anmeld Citér

5. juli 2020

Carina:-)

Madordning skriver:

Hej,

Mine børns integrede institution har netop meldt ud, at der ikke længere sættes tid/personale af til at der bliver serveret morgenmad. Institutionen åbner kl 6:30. Formuleringen får I lige:

Morgenmad:
Vi har opdaget, hvor tids- og ressourcekrævende morgenmaden er i forhold til hvor få børn som egentlig benytter sig af tilbuddet mellem kl. 6.30-7.00. Derfor prioriterer vi at lave anden pædagogisk aktivitet med børnene om morgenen i stedet, og der vil derfor ikke længere blive tilbudt morgenmad i Bjørnemosen.

Er det bare mig der synes det er helt hen i vejret, at forvente, at der er ro til at børn kan have spist mad hjemmefra, når de møder 6:30-07:00?

Jeg har skrevet til lederen, og han virker som om, han har fået verdens bedste idé her ����‍♂️

Men kan du ikke sende lidt med om morgenen?

I vores er der morgenmad,men det  tit kun 2- 3 børn der benytter sig af det,

Nu sidder de i et fællesområde med køkkenet ved siden af ,så tit er det køkkendamen der styrer det. 

Ellers har du jo mulighed for at tale med bestyrelsen om det ,og høre om deres tanker om ændringen. 

Anmeld Citér

5. juli 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Mhs til aflevering- så kan jeg godt forstå I lærer synes det er fedt med de forandringer.

Ingen tvivl om at for nogen er det godt bare at blive dumpet ved inst/skole - Og at det gør jeres arbejde lettere. 

Men for de børn ( nu mener jeg også i inst) der græder og er utrygge er det virkeligt ufedt for både forældre og børn at man ikke lige må sidde og give den ro der skal til for at ens barn får en god dag- men derimod skal gå derfra med et barns gråd i ørerne 

At manskal stå og skubbe et ulykkeligt barn ind af en låde der bagefter bliver låst....

For jeg kan fx ikke tale med om det vægmaleri de er i gang i  min søns inst- da jeg ikke må komme ind og se det....

Heldigvis er det ikke alle inst der fastholder aflevering ved en låge på legepladsen,og vores starter så op efter sommerferien med de normale tilstande.

Ikke fordi inst ikke synes det er fedt at nogen børn bare kan være i det ,og det er blevet lettere at aflevere dem - men der er også børn der mistrives med coronaregler- og de har også en stemme .

Og forældrene har tydeliggjort ,at vi ikke er glade for mange af forandringerne. 

Jeg har et plejebarn der går i specialklasse,og der måtte hans psykolog ind og true med bål og brand fordi hun så en uheldig forværring i hans adfærd i terapirummet - og først der forstod skolen hvor alvorligt det kan være for nogen børn at deres tryghed ( forældrene) forsvinder - Især når man er et barn der før er blevet forladt.

Så her er jeg ikke fan - selv om jeg har forståelse for at for nogen lærer er det en lettelse at forældrene "ikke eksisterer"  på samme måde som før .

Og fint med gruppetænkning,bare man så ikke overser de brikker der ikke passer ind i det puslespil. 

Lige OT - men måtte som forældre lige reagere på det du skrev om hvor fantastisk det er med de forandringer .

Enig. Jeg er så glad for at vores skole ser de enkelte børn også og ikke gør nogen af corona-reglerne fast gældende. 

Jeg har ikke selv børn der har svært ved aflevering eller lign, men det ved jeg at andre har. 

Vores skole har meldt ærligt ud at de har oplevet en ro på skolen om morgenen og de fleste børn er vokset med det ansvar de fik for egne ting osv og det har været mega godt. Men netop fordi det ikke er ALLE det er godt for - og måske er det heller ikke godt for mine børn en enkelt dum morgen - så har de valgt at nøjes med at appellere til at vi forældre lader ungerne klare tingene selv i så stort et omfang de faktisk kan. 

Det synes jeg er fair nok. For ja, indrømmet jeg har i al min tid som forældre til skolebørn undret mig over det rend af forældre til store børn,  der var på skolen om morgenen. Forældre der egentlig bare gik med ind for at hænge taske og jakker på plads for deres børn. Og så faldt i snak med andre forældre og endte med at blive hængende og sommetider gjorde det besværligt for lærerne at få samling på eleverne før morgensang. Så jeg synes det er SÅ fint med en generel udmelding om at børnene skal selv, hvis de kan selv  

Dog synes skolen også at der går en del tabt når vi ikke kan komme ind og se hvad de har lavet og det er svært at overgive en besked på en ordentlig måde når forældre ikke må komme ind. Så de ønsker overhovedet heller ikke et permanent forbud mod forældre indendørs.  

Det var en afstikker fra emnet sorry  

TS, hvordan er muligheden for at tage morgen-madpakke med? Vi havde heller ikke morgenmad i vores børnehave (også i Odense) men man måtte gerne have en bolle med eller en bøtte yoghurt eller lign som de kunne spise ved ankomst det var der flere der havde, og så sad de og spiste mens pædagogerne fik en kop morgenkaffe.  

Anmeld Citér

5. juli 2020

lineog4

Det var nu egentlig også mest ment som et eksempel på, at det kan ligge en masse snakke og erfaringer bag fordi vi fik rystet plejere under corvid19- og forældrene fik ikke på helt samme måde set effekten.

Og derfor må vejen være dialog men også med en åbenhed for at høre argumenter. 

Og så OT selvsagt må fællesskabet aldrig være det eneste vi har for øje på samme, som detindividuelle heller ikke må. Og fx med aflevering, så vil der også være børn, hvor forældre og lærere pludselig ser en klar forbedring,f ordi morgenen måske ikke bliver så fyldt med uro og indtryk, fordi der ikke på en snæver gang fyldt med garderober er forældre plus søskende til 4-5 klasser, når Viggo har så utrolig meget brug for absolut ingen sansestimulering. 

Jeg ved ikke, hvor vi ender hos os, for vi har ikkw debatteret færdigt. Og jeg selv flytter klasseværelse, så kommer væk fra den snævre gang og 4- 5 klasser. Så vi går nok tilbage til den regel vi har haft siden første skoledag nemlig at klasseværelser er forældre frit fra 7.50, for der er der fokus på ro og en low arousal start, og på at jeg har tid til børnene. Forældrene er velkomne før 7.50, der er døren låst op og man kan se vægmaleriet, men fra 7.50 er der som udgangspunkt et arbejde i gang med at skabe den gode start for alle også de som ikke kan larmen og de mange indtryk. Og så er der selvsagt aldrig en regel uden en dispensation for er Pia ked af det, så kommer far med ind helt stille, og har Viggo slået sig på vej til skole, så kommer mor selvsagt med ind. Men som udgangspunkt kommer forældre ikke med ind og som udgangspunkt taler jeg ikke med forældre om morgenen for der er jeg i øjenhøjde og får set alle i øjnene, sagt godmorgen til alle og har tid til alle. 

Men igen det var alene et eksempel på, at den ændrede praksis vi blev krævet, har gjort vi har haft vores plejere ude i strakt arm og vi har lært, hvad vi absolut ikke vil af med af plejere, hvad vi godt kan undvære og hvad faktisk har været en hæmsko. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.