Mhs til aflevering- så kan jeg godt forstå I lærer synes det er fedt med de forandringer.
Ingen tvivl om at for nogen er det godt bare at blive dumpet ved inst/skole - Og at det gør jeres arbejde lettere.
Men for de børn ( nu mener jeg også i inst) der græder og er utrygge er det virkeligt ufedt for både forældre og børn at man ikke lige må sidde og give den ro der skal til for at ens barn får en god dag- men derimod skal gå derfra med et barns gråd i ørerne
At manskal stå og skubbe et ulykkeligt barn ind af en låde der bagefter bliver låst....
Samtidig så forsvinder den linie der er imellem inst og hjem.
For jeg kan fx ikke tale med om det vægmaleri de er i gang i min søns inst- da jeg ikke må komme ind og se det....
Heldigvis er det ikke alle inst der fastholder aflevering ved en låge på legepladsen,og vores starter så op efter sommerferien med de normale tilstande.
Ikke fordi inst ikke synes det er fedt at nogen børn bare kan være i det ,og det er blevet lettere at aflevere dem - men der er også børn der mistrives med coronaregler- og de har også en stemme .
Og forældrene har tydeliggjort ,at vi ikke er glade for mange af forandringerne.
Jeg har et plejebarn der går i specialklasse,og der måtte hans psykolog ind og true med bål og brand fordi hun så en uheldig forværring i hans adfærd i terapirummet - og først der forstod skolen hvor alvorligt det kan være for nogen børn at deres tryghed ( forældrene) forsvinder - Især når man er et barn der før er blevet forladt.
Så her er jeg ikke fan - selv om jeg har forståelse for at for nogen lærer er det en lettelse at forældrene "ikke eksisterer" på samme måde som før .
Og fint med gruppetænkning,bare man så ikke overser de brikker der ikke passer ind i det puslespil.
Lige OT - men måtte som forældre lige reagere på det du skrev om hvor fantastisk det er med de forandringer .
Det var nu egentlig også mest ment som et eksempel på, at det kan ligge en masse snakke og erfaringer bag fordi vi fik rystet plejere under corvid19- og forældrene fik ikke på helt samme måde set effekten.
Og derfor må vejen være dialog men også med en åbenhed for at høre argumenter.
Og så OT selvsagt må fællesskabet aldrig være det eneste vi har for øje på samme, som detindividuelle heller ikke må. Og fx med aflevering, så vil der også være børn, hvor forældre og lærere pludselig ser en klar forbedring,f ordi morgenen måske ikke bliver så fyldt med uro og indtryk, fordi der ikke på en snæver gang fyldt med garderober er forældre plus søskende til 4-5 klasser, når Viggo har så utrolig meget brug for absolut ingen sansestimulering.
Jeg ved ikke, hvor vi ender hos os, for vi har ikkw debatteret færdigt. Og jeg selv flytter klasseværelse, så kommer væk fra den snævre gang og 4- 5 klasser. Så vi går nok tilbage til den regel vi har haft siden første skoledag nemlig at klasseværelser er forældre frit fra 7.50, for der er der fokus på ro og en low arousal start, og på at jeg har tid til børnene. Forældrene er velkomne før 7.50, der er døren låst op og man kan se vægmaleriet, men fra 7.50 er der som udgangspunkt et arbejde i gang med at skabe den gode start for alle også de som ikke kan larmen og de mange indtryk. Og så er der selvsagt aldrig en regel uden en dispensation for er Pia ked af det, så kommer far med ind helt stille, og har Viggo slået sig på vej til skole, så kommer mor selvsagt med ind. Men som udgangspunkt kommer forældre ikke med ind og som udgangspunkt taler jeg ikke med forældre om morgenen for der er jeg i øjenhøjde og får set alle i øjnene, sagt godmorgen til alle og har tid til alle.
Men igen det var alene et eksempel på, at den ændrede praksis vi blev krævet, har gjort vi har haft vores plejere ude i strakt arm og vi har lært, hvad vi absolut ikke vil af med af plejere, hvad vi godt kan undvære og hvad faktisk har været en hæmsko.