MoarHvidovre skriver:
Ja, jeg synes, at det er dig. Skulle forældrene kun give til deres eget barn/børn og sige til de andre der stod ved siden af "I må ikke få - gå hjem til jer selv, hvis I skal have noget"?
Jeg ville helt klart også give de andre børn, hvis de var med et af mine børn.
Jeg tror bare, at I skal arbejde hårdt på, at jeres datter skal sige fra overfor, hvad hun må spise. Hvis hun er usikker skal hun altid komme hjem og vise det inden, at hun spiser det. Hun er så stor, at hun godt langt henne af vejen, hvor vigtigt det er, at hun overholder hvad hun må spise, da hun ellers får ondt i maven.

Det er da ikke realistisk, at en 5 årig selv skal sige fra overfor søde sager! Især ikke når alle andre får...
Vi kender problemstillingen herhjemme: Når min datter (på 8,5) er hos sine venner/veninder i nabolaget, får hun også alt for mange søde sager. Den ene familie har slanke børn (og ser ikke problemet, tror jeg). Den anden familie har en ret tyk pige, og de lukker øjnene for problemet.
Vores datter ELSKER sukker!! Og hun bliver lynhurtigt for tyk, og vi ville allerhelst forebygge, at hun skal døje med overvægt - men det er svært, når alle tilbyder slik/is/kage/smoothies.
Vi har endnu ikke fundet løsningen - andet end at skære ned herhjemme. Men vi vil jo også gerne kunne tilbyde fredagsslik og en is en gang imellem.
Jeg tror, at vi på et tidspunkt er nødt til at sige noget til de velmenende naboer - og jeg synes godt, at I kan lave fx et opslag i jeres beboerforenings Facebook-gruppe (eller hvad I nu har). Skrive pænt og høfligt, at I selvfølgelig forstår lysten til at forkæle ungerne med søde sager, men om det måske kunne begrænses lidt - eller konverteres til frugt. Skriver du, at jeres datter er laktoseintollerant, bliver isene bare til sodavandsis...