Er det bare mig eller...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.255 visninger
30 svar
58 synes godt om
23. juni 2020

Miti's mama

...er det mærkeligt at give fremmede børn slik og is uden at spørge forældrene først?

Min datter er 5.5 og elsker søde sager. Hun vejer for meget for sin alder i følge lægen, og bruger str 7 år i tøj allerede. Herhjemme får hun en smule fredagsslik, og en sun lolly is i ny og næ, og det er det! Hun elsker mad, også grønt, så det er bestemt ikke fordi hun sulter. 

Men, når hun så er i gården og lege, så kommer der en forælder og deler is ud til alle børnene. Nogle naboer stikker chokolade og kiks ud af vinduet til børnene, og det er mindst en gang om dagen. 

Udover vægten, så er hun laktose intolerant. Hun kan ikke finde ud af at sige nej til søde sager, så hun spiser gladeligt en is og har så mavepine hele aftenen. Hvad hvis nogle børn havde nøddeallergi eller andet? Er det bare mig der ville spørge om den slags først?

Er det mig der er sippet, eller er det over grænsen? Skal jeg virkelig holde hende indefor hele tiden for at undgå det? For det vil jeg jo heller ikke...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2020

Soonmom

Er det ikke bare at komme med et alternativ når de andre får is, så altid have noget parat og så snakke med de andre forældre omkring at jeres datter skal passe på vægten (jeg forstår egentlig godt at man giver alle is og ikke kun de tynde børn 

Anmeld Citér

23. juni 2020

Hjemmegaaende

Jeg ville ikke gøre det. Og spørger også altid, når vi har nye med hjem, om det er noget de ikke må få/ikke kan tåLe. Men folk gør det jo ikke af en ond mening. Kan du ikke bare fortælle dem der gør det, at hun er Laktose-intolerant. Mon så ikke de stopper? 

Anmeld Citér

23. juni 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Altså jeg syntes det er både og!

Jeg ku aldrig bare finde på, at gå ud og gi fremmede børn slik eller is. Men vi bor på en lille stikvej med 8 huse, og unger i de 7 af dem, og vi har hele sommeren ungerne rendende i vores have, hvor de plukker bær, agurker, tomater osv. Nogen ka jeg godt finde på at stikke dem en lille is. Men så har jeg feks også helt styr på feks allergier, og om det vil være ok med forældrene i forhold til tid på dagen osv.

Som barn besøgt vi altid min bedstemor, som boede i lejlighed, og der fik ALTID slik og is, stukket over altanen, af hendes naboer og venner. 

Vores mindste er også en stor pige, der blir 8 år om 2 uger. Hun er den højeste pige i klassen, og bruger str 10 år. Hun elsker frugt og grønt, slik og is, og vil til hver en tid, sige ja tak, til det hun blev budt, af folk hun kender. Får hun tilbudt ting fra fremmede, siger hun altid nej tak (hun er total regelret)

Jeg ville blive ked af, at hun fik slik og is hver dag, hvis ik det var os, der valgte at gi hende det. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. juni 2020

AnoMor

Miti's mama skriver:

...er det mærkeligt at give fremmede børn slik og is uden at spørge forældrene først?

Min datter er 5.5 og elsker søde sager. Hun vejer for meget for sin alder i følge lægen, og bruger str 7 år i tøj allerede. Herhjemme får hun en smule fredagsslik, og en sun lolly is i ny og næ, og det er det! Hun elsker mad, også grønt, så det er bestemt ikke fordi hun sulter. 

Men, når hun så er i gården og lege, så kommer der en forælder og deler is ud til alle børnene. Nogle naboer stikker chokolade og kiks ud af vinduet til børnene, og det er mindst en gang om dagen. 

Udover vægten, så er hun laktose intolerant. Hun kan ikke finde ud af at sige nej til søde sager, så hun spiser gladeligt en is og har så mavepine hele aftenen. Hvad hvis nogle børn havde nøddeallergi eller andet? Er det bare mig der ville spørge om den slags først?

Er det mig der er sippet, eller er det over grænsen? Skal jeg virkelig holde hende indefor hele tiden for at undgå det? For det vil jeg jo heller ikke...

Nja vil ikke sige du er sippet. Kunne aldrig selv drømme om at tilbyde is og slik til fremmede børn uden at spørger forældrene først. 
men ville nok ikke blive sur over det (ikke at jeg tror at du er sur). Men ville klart tage fat i personen og foetælle at du gerne vil have der spørgeres først pga de komplikationer din datter har. Det synes jeg kun er fair nok. 

Min sn fejler intet og er heller ikk overvægtig eller noget. Så ville ikke tage det så tungt. Men ville stadig lige snakke med personen om det 

Anmeld Citér

23. juni 2020

LSS

Miti's mama skriver:

Ja det er bare dig. Åbn munden hvis det er et problem. At der deles is ud til alle børn er jo gjort i god mening. Hvis din datter som den eneste ikke fik ville så også lave sådan et opslag her? 

Anmeld Citér

23. juni 2020

Miti's mama

StineW79 skriver:

Altså jeg syntes det er både og!

Jeg ku aldrig bare finde på, at gå ud og gi fremmede børn slik eller is. Men vi bor på en lille stikvej med 8 huse, og unger i de 7 af dem, og vi har hele sommeren ungerne rendende i vores have, hvor de plukker bær, agurker, tomater osv. Nogen ka jeg godt finde på at stikke dem en lille is. Men så har jeg feks også helt styr på feks allergier, og om det vil være ok med forældrene i forhold til tid på dagen osv.

Som barn besøgt vi altid min bedstemor, som boede i lejlighed, og der fik ALTID slik og is, stukket over altanen, af hendes naboer og venner. 

Vores mindste er også en stor pige, der blir 8 år om 2 uger. Hun er den højeste pige i klassen, og bruger str 10 år. Hun elsker frugt og grønt, slik og is, og vil til hver en tid, sige ja tak, til det hun blev budt, af folk hun kender. Får hun tilbudt ting fra fremmede, siger hun altid nej tak (hun er total regelret)

Jeg ville blive ked af, at hun fik slik og is hver dag, hvis ik det var os, der valgte at gi hende det. Vh Stine 

Jeg ville ønske hun kunne sige nej. Lige nu øver vi at hun ikke må gå ind i fremmedes hjem... Vi bor i et område med flere 2 etagers blokke, ca 120 lejligheder i alt. Børnene render rundt og leger imellem dem (der er lukket af), men jeg kender langt fra alle. Min datter er dog den type der mener alle er hendes ven og hun kender de fleste børn fra børnehaven.

Siden fredag har det været: fredagsslik (hjemme), slik, frysepose med slik, småkager og popcorn, is, kiks, chokoladekiks, chokolade bar, is igen... det er bare lige i overkanten. hun er høj, men vejer også næsten 30kg

Anmeld Citér

23. juni 2020

Miti's mama

LSS skriver:

Ja det er bare dig. Åbn munden hvis det er et problem. At der deles is ud til alle børn er jo gjort i god mening. Hvis din datter som den eneste ikke fik ville så også lave sådan et opslag her? 

Der er 120 lejligheder hvor vi bor - skal jeg gå rundt til dem alle sammen? Jeg synes ikke det er ok at give slik/mad/andet til børn man ikke kender, man aner jo ikke om de har allergier mv.

Anmeld Citér

23. juni 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79
Miti's mama skriver:

Jeg ville ønske hun kunne sige nej. Lige nu øver vi at hun ikke må gå ind i fremmedes hjem... Vi bor i et område med flere 2 etagers blokke, ca 120 lejligheder i alt. Børnene render rundt og leger imellem dem (der er lukket af), men jeg kender langt fra alle. Min datter er dog den type der mener alle er hendes ven og hun kender de fleste børn fra børnehaven.

Siden fredag har det været: fredagsslik (hjemme), slik, frysepose med slik, småkager og popcorn, is, kiks, chokoladekiks, chokolade bar, is igen... det er bare lige i overkanten. hun er høj, men vejer også næsten 30kg

Ja det lyder godt nok også helt tosset, med alle de søde sager!

Her er hun 135 høj og vej Ca 35-37 kg og det er virklig ik fordi vi fodre hende med usunde ting hele tiden. Hun går pt til fodbold 1 gang om uge, og inden corona gik hun til håndbold 1 gang om ugen, spring 1 gang om ugen og kararte 1-2 gange om ugen. Cykler til og fra skole de fleste dage, hopper trampolin hver dag. Når vi har fri hår vi ture osv. Men hvis ik vi gjorde alle de her aktive ting, ku vægten hurtig stikke af. 

Og derfor ville jeg også blive ked af, at andre bare fyldte på hende. Vh Stine 

Anmeld Citér

23. juni 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Miti's mama skriver:

nu vil jeg ikke se forældre til mine børns venner, som fremmede. og jeg gætter heller ikke på at naboerne er. 
Og som andre siger, de gør det jo ikke for at være onde. 
De er søde mennesker der vælger af give is til deres børns venner. 

Jeg gætter på at det er foregået over noget tid, hvorfor har du ikke bare sagt det til dem? Forklar dem at din datter ikke kan tåle det... 

Men du ved jo heller ikke om de andre forældre kender til om de andre børn har nøddeallergi eller noget andet, fordi deres forældre allerede har sagt det til de andre forældre. 

Hvis mit barn havde allergi eller laktose intolerant, ville jeg nok som det første fortælle det til de forældre, hvis børn mit barn legede med. Hvad nu hvis de gik ind for at lege, og moren tilbød dem en småkage, skal hun ringe til dig først og tjekke?  

Så åben mund, for som sagt, de vil jo bare være søde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.