Hvor meget hjælper jeres mænd med børnene og hus?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juni 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mor og meget mere skriver:

Jeg har allersværest ved at forstå, hvordan det kan være relevant for noget som helst, hvem der tjener mest. Jeg har en højere løn end min mand, men også de mest fleksible arbejdstider. Han har hårdt fysisk arbejde, møder før mig og kommer oftest senere hjem. 
Tanken om at pointere for ham, at jeg alligevel tjener mest og dermed ikke skal lægge samme indsats herhjemme som ham, er absurd og virkelig grim. Det eneste relevante i den sammenhæng må da være, hvem der evt. er mest væk hjemmefra pga. job. 
Tænk, hvis den ene part af nødvendighed måtte arbejde to timers kørsel væk og ikke tjente lige så meget som den anden - skulle han/hun så yderligere tage mere fra på hjemmefronten, fordi den anden havde “betalt sig fra det” ved at tjene mere? 

Det er i hvert fald ikke, hvad jeg forbinder med “holdspil” og samhørighed. 

Helt enig.. Økonomien har absolut intet med det at gøre.. 

Til TS: jeg går hjemme lige pt., da jeg leder efter arbejde.. Min kæreste arbejder 37 timer og har 15 min. kørsel frem og tilbage.. I løbet af dagen laver jeg mest herhjemme, da jeg som sagt går hjemme.. Men det er ret begrænset, hvor meget jeg laver hver dag.. Jeg afleverer datteren og henter hende igen.. Jeg vasker tøj, når det skal vaskes.. Så ordner jeg køkken/opvasker og rydder op, imens han arbejder.. 

Når han så kommer hjem, så er opdelingen 50/50.. Han laver oftest mad, da han ikke synes, at jeg krydrer det nok .. Men vi hjælpes ad eller skiftes til at rydde op/dække bord/rydde af bordet/give datteren bad/hygge med hende eller aktivere hende.. Om aftenen putter han hende oftest, mens jeg så tager nætterne.. Men kan være, at vi snart bytter om, da han har mere succes med at få hende til at sove igennem.. 

Hver søndag gør vi så rent med støvsugning, gulvvask, tørre støv af og ordne badeværelse.. I løbet af ugen svinger en af os dog lige støvsugeren, mens jeg ordner badeværelset hurtigt 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2020

Øboen

Vi deles om alle opgaver, bortset fra dem vi med årene ligesom har "taget til os" hver især. Jeg støver af, for så ved jeg at mine pynteting er som jeg vil have dem. Men han vasker altid gulv. Jeg gør oftere badeværelset rent, men han tømmer/fylder til gengæld opvaskeren oftere end jeg. Sådan har vi hver vores områder vi med årene lidt har sat os på, uden at det er en aftale, men tænker det "går lige op", sådan i længden. Aftensmad er ofte fælles ved mindre en af os er sent hjemme fra arbejde, altså vi hjælpes ad med lige hurtigt at få skåret kød og grøntsager ud og en af os står så fx og passer gryderne og den anden er sammen med barnet. Det går vidst også nogenlunde op, og hvis ikke, så er det fordi min mand fx selv gerne vil lave boller i karry og godt kan lidt at stå og bakse med det, så det får han da lov til. 

Ang vores barn, så putter jeg oftest, men min mand er klart den som leger mest med vores søn. Han leger nok med ham 10 timer mere om ugen end jeg. Men jeg bruger til gengæld 7 timer om ugen på putning. Men det er ikke noget vi holder regnskab på.. Igen, vi har hver vores "opgaver" som i længden nok også fordeler sig ret lige. Jeg står frivilligt for stort set alt tøjindkøb og sådan til vores barn, men det er da klart fordi jeg gerne vil bestemme hvordan han skal gå klædt, bad jeg min mand om det, så gjorde han det gerne, men jeg elsker at bestemme det  

Anmeld Citér

9. juni 2020

Miti's mama

Herhjemme har vi skiftedes en del mht hvem der tjener pengene, hvem der har mere tid osv. Vi laver lige meget til at vi kan sætte os i sofaen sammen om aftenen (for det meste). Det er oftest min mand der laver mad, for det er han bedre til. Det er altid mig der lægger tøj sammen, for det hader han. 

Til at få ham igang vil jeg foreslå at du skriver alle de ting ned som skal gøres i løbet af ugen. Derefter skal han selv vælge nogle af de ting han vil være ansvarlig for fremover, så er der større chance for at han gør det. Og så er der altså kun nogle få timers forskel på jeres arbejdstimer, også selvom han tjener mest, så er det tiden i hverdagen der gør forskellen. Jeg tjener mere end min mand, men derfor skal han ikke arbejde dobbelt i den anden ende.

Anmeld Citér

9. juni 2020

Carina:-)

Jeg laver det hele i det daglige med alm oprydning og børn .

Han arbejder 70 - 80 timer.  

Jeg omkring 50 .

Vi er selvstændige. 

Har vinduespudser,  havemand ,og rengøring- 

Jeg tjener mest - men det er hos os ligegyldigt,  da vi har fælles økonomi. 

Anmeld Citér

9. juni 2020

Ano18

Soonmom skriver:

Det var heller ikke til ts. 

Men dem der (ud fra det de skrive)  mener at for at være "fælles" og "et hold" skal man deles om det huslige.

Jeg mener bare at man sagtens kan være fælles og et hold, selvom det kun er den ene der ordner hus og børn 

Jeg tror du misforstår betegnelsen “lige” i hvert fald ift mig. Når jeg skriver lige mener jeg vi er ligeværdige i at få vores behov opfyldt og vi deles om diverse opgaver og i min situation har jeg fx hjemmepasset hvor han har hevet indtjening hjem, som jo selvfølgelig er vores indtjening. At jeg tager mig mest af huset Og børnene er fordi han renoverer imens. Så der er ingen grund til misforståelse Og jeg har intet behov for at fremhæve noget fordi jeg føler mig ikke bedre end andre - eller at min mand er. Overhovedet ikke. Men det ville ikke fungere for mig hvis jeg lavede alt m hus og børn og han ikke bidrog i hverdagen. Når han kommer fra job så kommer han bare hjem til et nyt “job”, som er familien. Han kan lide at gå på arbejde og jeg kan lide at være på deltid.

Vi er alle forskellige og det var bare hvordan det fungerer for os.

Anmeld Citér

9. juni 2020

Sscm

Bum bum.... 

Her er det far der er primær omsorgsperson.... han bringer og henter oftes,  putter nærmest hver dag, vasker tøj, laver mad  ca 1 gang i ugen,  lettere rengøring og holder som oftes haven....

I perioder er det stik omvendt, meeeeen her er det faktisk manden der laver mest OG tjener pengene 

Han arbejder og jeg studere....

Der er så flere grunde til det er sådan, og nu det bliver skrevet ift fordeling forstår virkelig godt han er en træt mand 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Mortilah

Generelt laver jeg alt. Dét min mand laver er at han et par gange i måneden lige tager ukrudt i haven og slår græsset. Men det er bestemt ikke hver gang;-) og så 1-2 gange/mdr. tager han på storindkøb, men også kun fordi han elsker at købe madvarer.
Jeg står for alt andet. Jeg er hjemmegående og jeg kunne egentlig også godt tænke mig en fridag indimellem! 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mortilah skriver:

Generelt laver jeg alt. Dét min mand laver er at han et par gange i måneden lige tager ukrudt i haven og slår græsset. Men det er bestemt ikke hver gang;-) og så 1-2 gange/mdr. tager han på storindkøb, men også kun fordi han elsker at købe madvarer.
Jeg står for alt andet. Jeg er hjemmegående og jeg kunne egentlig også godt tænke mig en fridag indimellem! 

Men så er det vel bare at sige det? Ligesom han har fridage i weekenden (eller hvornår han nu har), så må du jo også have det.. Så må I jo hver tage en dag, hvor den anden gør det hele, så I hver især får slappet af 

Anmeld Citér

10. juni 2020

Konjac

Profilbillede for Konjac

Jeg tager mig næsten af alt det huslige, min mand hjælper altid med opvask og jeg skal bare sige til ham,  hvis der er noget han skal lave. Men jeg er nok bare mere pernippen med oprydning og rengøring, så det gør jeg. Han arbejder mere end jeg, renoverer hus, ordner bilerne, køkkenhave også er han bare god til at tage over lige så snart jeg har en dårlig dag �� 

Anmeld Citér

10. juni 2020

CBbaby

Af ren nysgerrighed; 

Hvorfor laver du alt? Fordi du ønsker det? :-) 

For mig at høre, at har du et Job 168 timer om ugen og han (måske) 50 timer? 

og så en generelt tanke/undren:

At gå hjemme er i mine øjne præcis lige så meget et arbejde som at være pædagog, rengøringsservice, kok, tjener, konfliktmægler, skraldemand, indkøbscentret, psykolog, sygeplejerske, renseri osv. 

Ja, de få timer/øjeblikke hvor man så kan lege ude i haven eller spille ludo med sine børn (selvvalgt), er fritid.
Men det svarer vel reelt til, de pauser man kan tilsnige på arbejdet? (Når man henter en kop kaffe, taler med en kollega, har rygepause, spisepause osv) 

At det så er “lønnet” fordi manden/partneren går på arbejde, er jo et vilkår. Men hvis man vælger den løsning, så er det vel fordi, at det giver mening, at man har en “husholderske” i dagstimerne osv... så i stedet for at hyre den hjælp, så gør partneren det?

Ville man nogensinde sige: Skat, du er pædagog - så dit arbejde er mindre hårdt end mit. Du skal derfor gøre mere rent og holde hus end mig. 

For hvad er hårdt? Hvem bedømmer det? Hvis man har et hårdt fysisk arbejde, så har man da helt sikkert brug for nogle flere pauser. Men man kan jo ikke få carte blance til al den fritid man ønsker. 

Jeg har derfor svært ved at forstå, at 37 timers husanejde ikke er det samme som 37 timers kontorarbejde/lagermedarbejder osv. 
For energien er vel den samme der lægges i arbejdet? 

Jeg hygger mig meget mere på mit arbejde - jeg elsker det! Så hvis det gøres op i “hyggetid”, så skal jeg have penge for at rense toiletter herhjemme og gøre rent osv - og arbejde med socialt udsatte Skulle være gratis

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.