Hvor meget hjælper jeres mænd med børnene og hus?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juni 2020

Tip!

Jeg forstår ikke “det med at hjælpe til”? 

Manden har været med til at producere børn, og tager vel ansvar lige så meget som en mor gør? 

Det samme med hjemmet? - 

for mig er at hjælpe til, noget jeg gør hos min veninde/familie osv..! 

Der er jo ingen der er mindre/mere værd og kan slippe for dagligdags pligter, blot fordi man tjener flere/færre penge?

Ligesom når fædre “passer” deres børn.. nej dæleme nej, de får hverken lommepenge eller et kryds i bogen. De er sammen med deres børn, på lige fod med moderen. 

Tænk hvis det var med omvendt fortegn og adspurgt på en arbejdsplads, “hvor meget hjælper din kæreste/kone til derhjemme?” 

Måske mænd bare er nemmere til at snige sig udenom fordi kvinder skal have det til at ligne et perfekt Instagram hjem konstant, og han så bare giver op. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2020

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Tip! skriver:

Jeg forstår ikke “det med at hjælpe til”? 

Manden har været med til at producere børn, og tager vel ansvar lige så meget som en mor gør? 

Det samme med hjemmet? - 

for mig er at hjælpe til, noget jeg gør hos min veninde/familie osv..! 

Der er jo ingen der er mindre/mere værd og kan slippe for dagligdags pligter, blot fordi man tjener flere/færre penge?

Ligesom når fædre “passer” deres børn.. nej dæleme nej, de får hverken lommepenge eller et kryds i bogen. De er sammen med deres børn, på lige fod med moderen. 

Tænk hvis det var med omvendt fortegn og adspurgt på en arbejdsplads, “hvor meget hjælper din kæreste/kone til derhjemme?” 

Måske mænd bare er nemmere til at snige sig udenom fordi kvinder skal have det til at ligne et perfekt Instagram hjem konstant, og han så bare giver op. 

TAK!

Jeg har brygget på det samme indlæg siden jeg læste overskriften. 

Jeg får knopper, når kvinder i 2020 i alvor kan finde på at stille spørgsmålet - hvor meget hjælper jeres mand/ hvor meget passer jeres mand børnene? Helt ærligt - en mand passer ikke sine børn - han er sammen med dem og han hjælper ikke til! BUM!

Hvis kvinder virkelig ser på det på den måde, kan jeg godt forstå at ligestillingen stadig hænger....

Anmeld Citér

10. juni 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
SØS skriver:

TAK!

Jeg har brygget på det samme indlæg siden jeg læste overskriften. 

Jeg får knopper, når kvinder i 2020 i alvor kan finde på at stille spørgsmålet - hvor meget hjælper jeres mand/ hvor meget passer jeres mand børnene? Helt ærligt - en mand passer ikke sine børn - han er sammen med dem og han hjælper ikke til! BUM!

Hvis kvinder virkelig ser på det på den måde, kan jeg godt forstå at ligestillingen stadig hænger....

Jeg forstår udmærket jeres synspunkt.. Men jeg siger nu også hjælpe og passe om både min kæreste OG mig selv.. Og det er simpelthen fordi jeg ikke tænker over ordene "hjælpe" og "passe".. Jeg siger det bare.. Præcis ligesom jeg også nogle gange siger ""tager du datteren i nat?" til min kæreste i stedet for "giver du datteren vand i nat/får hende til at sove videre"

Anmeld Citér

10. juni 2020

Chihiroo

Hos os er det nogenlunde 50/50 men med respekt for, hvor vi er, i løbet af året. Fx læser jeg, og når jeg har eksamensperiode, trækker han uden tvivl det største læs; og når han er udenbys grundet arbejde, står jeg selvsagt med ansvaret

Vi har det meget opdelt efter, hvad vi begge synes er "sjovest"/mindst træls. Så han sørger fx for indkøb, hækkeklipning, græsslåning, støvsugning, det praktiske mht. vores kat, opvask og tøjvask; mens jeg sørger for at rydde op, tørre flader/dørhåndtag/stikkontakter af/støve af, vaske gulv, gøre badeværelse rent og resten af havearbejdet. Mht. madlavning skiftes vi.

Jeg synes, det er vigtigt at finde noget, der passer ens unikke familie; men at 50/50 er et ret godt udgangspunkt for de fleste, hvor begge forældre har interesse for karriere og egne fritidsinteresser.

Anmeld Citér

10. juni 2020

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Min mand har altid været god til at hjælpe. vi arbejder lige meget og passer vores hverdag ind efter det. vi henter og bringer vores unger lige meget. jeg handler stort ind om søndagen og han laver mad hver dag så det er klar når jeg kommer hjem fra job. han har altid badet vores børn - det var hans mulighed for hygge og nærvær da de var små og jeg havde amme hygge tjans og nu hvor de er store er det stadig ham der gør det. Madpakker skiftes vi om. Jeg står for vasketøj og det meste rengøring, han hjælpe med at lægge på plads og han støvsuger... Jeg synes bestemt ikke jeg har noget at klage over desuden er vi gode til at give hinanden plads til at han fx er væk en hel weekend på fikstur med gutterne og jeg har jævnligt noget om aftenen i hverdage og der er aldrig sure miner fra nogen af os. Vi har kendt hinanden siden 2. klasse hvor vi gik i paralellklasse, så blev vi venner, dernæst kærester og til januar har vi været sammen i 20 år <3 han er uden tvivl min soulmate

Anmeld Citér

10. juni 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Min kæreste laver nok Ca 70 procent, af alt praktisk arbejde herhjemme. Samtidig er han fantastisk sammen med vores 2 piger. 

Han arbejder fuldtid, jeg arbejder 32 timer pr uge, men skævt fordelt, så jeg nogen uger arbejder trætter på 50 timer, og andre uger, måske så kun arbejdet 25. Jeg har skiftende arbejdstider, plus hver anden weekend. 

Det betyder at han næsten altid smørre madpakker, fordi jeg møder tidligst.

Han handler ind og laver mad, lige så tit, som mig. Han er mega god til, at lave noget andet mad, end det jeg laver, hvilket er dejligt, så man ik bare går træt i de samme retter... 

Henter unger, når jeg har aftenvagt, og er alene med den det meste af hver anden weekend.

Jeg har kroniske smerter, og har dage, hvor jeg bare har ondt og er helt drænet. Der orker jeg ik lige den store rengøring osv. 

Han brokker sig aldrig, og var indforstået med det inden vi fik børn osv osv. 

Han tjener det dobbelte af mig, men vi går ik op hvem der tjener hvad, og det ka derfor også lige så godt være ham, der tager pigerne med ud og shoppe nyt tøj. Han elsker at være far, han elsker havearbejdet. Han har ik noget mod rengøring, som vi er fælles om, og at folde tøj er han verdensmester i. 

Jeg tænker aldrig at han passer ungerne. Han er sammen med ungerne, er kreativ, skør, sjov, tålmodig og går til kararte med dem, fordi de gerne ville går til fælles kararte. 

Jeg tænker heller ik at han eller jeg hjælper til med rengøring, tøjvask og alt andet husligt. Vi gør det sammen og ungerne er også med. Vh Stine 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Mortilah

Unicorn1 skriver:

Men så er det vel bare at sige det? Ligesom han har fridage i weekenden (eller hvornår han nu har), så må du jo også have det.. Så må I jo hver tage en dag, hvor den anden gør det hele, så I hver især får slappet af 

Ja, og egentlig skal jeg nok bare blive bedre til at sige “nu holder jeg fri” og så må tingene blive liggende. Børnene skal jeg nok tage mig af uanset;-) 

Anmeld Citér

11. juni 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Mortilah skriver:

Ja, og egentlig skal jeg nok bare blive bedre til at sige “nu holder jeg fri” og så må tingene blive liggende. Børnene skal jeg nok tage mig af uanset;-) 

Men vi har jo alle brug for en pause.. Det er jo en ærlig sag.. Også fra andre mennesker såsom børnene.. Så synes da bestemt, at du skal øve dig i at blive bedre til at sige, at du har brug for fritid, og som sagt også fra børnene (hvis du altså vil).. Håber at du snart får en velfortjent fridag 

Anmeld Citér

11. juni 2020

lineog4

Det er kun børnene her hjemme, der hjælper til - vi to voksne, ja vi gør bare det, der skal til for at en hverdag og hjem kan hænge sammen.

Hvem der laver, hvad og hvor meget kan skifte i perioder, for det handler både om det personlige overskud, presset på arbejde og hvad man har lyst til - vi er heldigvis rigtig gode til at supplere hinanden, og har jeg en hård periode enten på arbejde eller med minus på overskudskontoen, jamen så tager manden lidt flere af opgaverne og omvendt. 

Der er dog nogle ting, som med årene har fået navn på - og det er fordi der er noget, vi enten bedre kan lide at lave, eller fordi vi vores egen lille måde at det skal laves på  fx er det altid min mand, der sætter i opvaskermaskinen, for jeg gør det åbenbart ikke rigtigt. Det er også oftest ham, der hænger vasketøj op, for det gør jeg så åbenbart heller ikke rigtigt. Mens det oftest er mig, der har den daglige oprydning - for han kan åbenbart ikke huske hvor tingene skal stå for det ser pænt ud (i mine øjne).

Han er også langt bedre til at grave have, mens jeg er bedre til at putte noget ned i hullerne, han graver.

Jeg er vist den, der er bedst til overblikket, og huske aftaler og ikke mindst at læse på aula, så den er endt hos mig - selvom jeg brokker mig over det ofte, for nej hvor gad jeg godt ikke være kalendervender her hjemme, og give en anden projektleder kasketten. 

Jeg nyder også madlavningen mere end ham, men kan da sgatens planlægge noget han skal lave  i det hele taget er jeg vist mere planlæggeren, organisatoren og han er praktikeren. Vi har begge været væk fra hjemmet i en kortere periode - jeg i 3 uger da jeg var på Grønland og han i 3 måneder, da han var i Esbjerg, det var en øjenåbner for os begge to (mest for mig, for jeg havde selvsagt organiseret min mor kom og hjalp med en del opgaver som jeg plejede at stå for), for pludselig var der ting, som ikke blev lavet - ups så laver jeg altså ikke ALT, for det og det er ikke lavet når der kun er mig hjemme (fx lå der stadig den samme bluse af min på vores bord i den ene stue 3 uger efter, da jeg kom hjem - ups den daglige oprydning var ikke blevet gjort i 3 uger andet end det nødvendige nemlig ved køkkenbordet og i sengen).

Nu er børnene så store, så mange ting står de jo selv for, men da de var mindre sloges vi vist mere om, at få lov at få hyggestunderne med bad, bleskift osv. Nu har jeg vundet og har mest af tiden med spil, disneyshow, teaterforestillinger, ture ud i det blå - endelig noget jeg vandt 

Og vi taler ikke om, hvem der tjener mest - kun når jeg vil have større gaver - for her hjemme tjener min mand det dobbelte af mig, men synes alligevel det er ham der har mest fritid i hverdagen hmmm….

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.