Hvor meget hjælper jeres mænd med børnene og hus?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2020

Ano18

Vi har 6 børn og renoverer oveni. Vi sidder aldrig stille nogen af os og er fælles om de fleste opgaver, men han er bare bedst til nogle ting ift hus og bil og så er jeg selvfølgelig mere på børn og hus imens. Han putter vores søn og jeg putter vores datter - når jeg ikke er på job. Jeg arbejder deltid aften og så overlapper vi hinanden når jeg tager afsted. Om dagen er jeg hjemme med børnene hvis de ikke er lidt i institution, dog på barsel pt. Vi laver lige meget mad, køber ind osv og har fælles økonomi. Han tjener mere men jeg har jo vores unger imens, så det er muligt for ham

Vi er lige og sådan synes jeg det skal være i et forhold. Dog er vores kompetencer og “interesser” lidt forskellige så vi supplerer hinanden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2020

A38

Vi tjener det samme og arbejder samme antal timer. Vi er et hold, så jeg klarer rengøring og tøjvask, han laver mad og ordner haven. Vi er lige meget på vores barn. Jeg har ikke noget imod at gøre “mest” på et område, hvis jeg samtidig føler at han giver samme indsats på et andet område. Ellers vælter læsset på sigt.

Anmeld Citér

8. juni 2020

Soonmom

Jeg forstår ikke helt dem der gør så meget ud af at fremhæve at "vi er lige" og "et hold" og "vi deles om det"

Man er vel lige så meget et hold og fælles om det, hvis den ene arbejder og den anden står for hjemmet, så længe man er enig om det 

Anmeld Citér

8. juni 2020

CBbaby

Jeg forstår ikke helt dem der gør så meget ud af at fremhæve at "vi er lige" og "et hold" og "vi deles om det"

Man er vel lige så meget et hold og fælles om det, hvis den ene arbejder og den anden står for hjemmet, så længe man er enig om det 

Ja, selvfølgelig. Men TS fremhæver, at han jo ikke deltager og det ønsker hun. Derfor er de jo ikke lige eller et hold?

For mit vedkommende er det argumentet, som der oftes bruges:

“jeg gør alt og ordner alt, og min mand tjener pengene /tjener mest - og så er det lige”

Derfor understreger jeg, at vi trods af forskellig indtjening og timer på arbejdet, bidrager lige meget. Ingen af os sætter os ned og hiver “jamen jeg arbejder 3 timer mere end dig og tjener mere” kortet. 
For det signalerer da netop, at man ikke er lige eller et hold. 

Som en anden så fint skriver, hun passer netop børnene mere, så han kan tjene mere. Og derfor deles de om alt. 

Jeg vil have lige så meget personlig frihed til mit liv, som min mand. Eller bliver jeg udkørt. Så hvis ikke vi var “lige”, så ville vi blive skilt. 

Anmeld Citér

8. juni 2020

Soonmom

CBbaby skriver:

Ja, selvfølgelig. Men TS fremhæver, at han jo ikke deltager og det ønsker hun. Derfor er de jo ikke lige eller et hold?

For mit vedkommende er det argumentet, som der oftes bruges:

“jeg gør alt og ordner alt, og min mand tjener pengene /tjener mest - og så er det lige”

Derfor understreger jeg, at vi trods af forskellig indtjening og timer på arbejdet, bidrager lige meget. Ingen af os sætter os ned og hiver “jamen jeg arbejder 3 timer mere end dig og tjener mere” kortet. 
For det signalerer da netop, at man ikke er lige eller et hold. 

Som en anden så fint skriver, hun passer netop børnene mere, så han kan tjene mere. Og derfor deles de om alt. 

Jeg vil have lige så meget personlig frihed til mit liv, som min mand. Eller bliver jeg udkørt. Så hvis ikke vi var “lige”, så ville vi blive skilt. 

Det var heller ikke til ts. 

Men dem der (ud fra det de skrive)  mener at for at være "fælles" og "et hold" skal man deles om det huslige.

Jeg mener bare at man sagtens kan være fælles og et hold, selvom det kun er den ene der ordner hus og børn 

Anmeld Citér

8. juni 2020

A38

Soonmom skriver:

Men dem der (ud fra det de skrive)  mener at for at være "fælles" og "et hold" skal man deles om det huslige.

Jeg mener bare at man sagtens kan være fælles og et hold, selvom det kun er den ene der ordner hus og børn 

Min definition af “et hold”, var egentligt at vi i fælleskab dækker hele husholdningen. Nogle spiller forsvar, andre er angribere - jeg vasker tøj, min mand laver mad. Du holder hus og din mand klarer økonomien. Man behøver ikke dele alt ansvar 50-50 for at være et hold, men det er nødvendigt at man er på samme side.

Anmeld Citér

8. juni 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Fordelingen er nok ikke helt lige herhjemme, men det er tæt på. Jeg arbejder en del flere timer end min kone, så det er meget hende som henter og er sammen med barnet om eftermiddagen. Det er også hende som vasker tøj i løbet af ugen og laver mad de fleste dage, smører madpakke, samt har de fleste aftaler som har med barnet at gøre.

Til gengæld gør jeg rent og vasker sengetøj/håndklæder mm i weekenden. Det er som regel mig som afleverer, handler ind, ordner bilen mm.

Bad går lidt på skift, og putning deltager vi begge i.

Anmeld Citér

8. juni 2020

CBbaby

Soonmom skriver:

Det tror jeg også, der menes med det. Et hold betyder, at man løfter opgaven sammen. Men når TS skriver, at hun ikke synes, de løfter lige meget, så er de ikke et hold :-) 

Min mand arbejder som sagt mere end mig, men hvis han sagde “jeg abejder 3 timer mere om ugen og tjener mere, derfor gør du mere rent” så ville jeg ikke opfatte os som et hold. Og det er det, jeg læser ud af TS indlæg. 

Min mand arbejder 3 timer mere end mig. Men jeg har jo ikke 3 timer mere fri end ham. Jeg bruger 3 timer mere på vasketøj, børneafhentning osv. Og det anser jeg ikke for fritid - det er faktisk hårdere for mig at gøre alt det huslige osv end at gå på arbejde. Mit arbejde er også min passion. Men det er tøjvask ikke, og der er ingen gode kollegaer til at løfte, hvis jeg har en dårlig dag eller et sygt barn med på slæb. 

Så hvis min mand, under dække af at “tjene mest/være mere på arbejde” undgik at købe ind/skurre toilet osv, så ville jeg ikke se os, som et hold. 

Derfor understreger jeg, at jeg anser mit ægteskab som lige og et hold - modsat TS.

Anmeld Citér

8. juni 2020

ErDuHerIkkeSnart

Jeg får lidt kuldegysninger ved at skulle omtale min (mandlige) partners deltagelse i vores (i øvrigt komplet ligeværdige) familieliv som at han “hjælper til”. Det oser langt væk af en underlæggende forståelse af, at hjem og børn primært skulle være en kvindeopgave, som manden herefter deltager lidt eller meget i alt efter aftale...

Nå, men nok om det. Vi deles om de opgaver der nu engang er i forbindelse med to karrierejobs og et hjem med to børn. Hvem der laver mest er vist meget flydende - den der har tid og overskud løfter det som der er behov for at få gjort. Nogle gange kræver vores arbejdssituation at den ene har lange dage eller rejser, så er det naturligt at den anden tager over. Andre gange er vi begge hjemme meget og arbejder lidt, og så fordeler vi fritid og opgaver imellem os alt efter lyst og behov.

Økonomien og vores respektive indtjening har ikke noget med fordelingen at opgaver i hjemmet at gøre. Men vi har i øvrigt fællesøkonomi.

Anmeld Citér

9. juni 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har allersværest ved at forstå, hvordan det kan være relevant for noget som helst, hvem der tjener mest. Jeg har en højere løn end min mand, men også de mest fleksible arbejdstider. Han har hårdt fysisk arbejde, møder før mig og kommer oftest senere hjem. 
Tanken om at pointere for ham, at jeg alligevel tjener mest og dermed ikke skal lægge samme indsats herhjemme som ham, er absurd og virkelig grim. Det eneste relevante i den sammenhæng må da være, hvem der evt. er mest væk hjemmefra pga. job. 
Tænk, hvis den ene part af nødvendighed måtte arbejde to timers kørsel væk og ikke tjente lige så meget som den anden - skulle han/hun så yderligere tage mere fra på hjemmefronten, fordi den anden havde “betalt sig fra det” ved at tjene mere? 

Det er i hvert fald ikke, hvad jeg forbinder med “holdspil” og samhørighed. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.