Corona - så var det heller ikke værre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2020

Anonym trådstarter

Jeg synes desværre TS' indlæg minder om de, primært borgerlige, politikere og kommentatorer som nu nærmest står i kø for at kritisere regeringen og spille kloge på bagkant. De bagatelliserer nærmest corona fordi "der jo ikke er særlig mange døde" og mere end hentyder at nedlukningen var en overreaktion som om der var nogen der havde en anelse om hvordan det ville udvikle sig.

Nu har et flertal uden om regeringen så fået gennemtrumfet at forløbet skal kulegraves - "ikke for at pege fingre, men for at blive klogere". Hold da kæft, tror de selv på den? Det er da selvfølgelig for at skaffe sig en masse ammunition til at kritisere Mette Frederiksen fordi de er nervøse over den medvind hun har fået. Det er det vildeste politiske BS jeg nogensinde har hørt.

Hvis vi forestiller os at smittetrykket stiger og antallet af indlagte begynder at stige, så bliver der godt nok kø ved håndvasken selvom de nu står på nakken af hinanden for at åbne mest muligt.

Og for lige at slå fast - jeg synes heller ikke det er i orden hvis Mette Frederiksen og regering har misledt eller løjet for befolkningen eller folketinget. Det må gerne komme frem.

Selvfølglig skal man undersøge til bunds hvad der er sket. Vi bliver ikke fri for corona ... og skal lære at leve med det - som en tilbagevende ting. 
og vi kan ikke lille ned på samme måde igen. 

Det er da godt nok mange penge vi har kastet efter noget, som ikke må undersøges..? I min øjne absurd. Så er det da ligegyldigt om man er rød, grøn eller blå politisk.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Carina:-) skriver:

Ja det kan godt være ts agenda er " ballade " 

Men jeg synes nu det er tankevækkende at der kommer mere og mere frem om drejninger , ignoreret ekspertråd osv .

Det er virkeligt alvorligt,  og noget jeg naivt ikke troede kunne se i et land som DK....

Og det er ligegyldigt om det er blå eller rød  - 

Og som jeg synes vi som borgere skal tage seriøst - for hvorfor lyve - hvorfor ignorere eksperters råd osv.

Og især nu hvor flere lande melder ind med at de har tjekket prøver fra indlagte personer der viser Corona har eksisteret meget længere end der blev troet til at starte med.

Jeg er ikke i tvivl om at Mette f. Gjorde det absolut  bedste hun kunne  - men  nu må hun så også tage ansvar,  og erkende hun ikke længere kan forsvare at have lukket ned med de tal der er . 

Eller det håber jeg hun gør...

Men eksperterne var jo heller ikke enige gennem lang tid. Anbefalingerne gik i alle retninger og sundhedsstyrelsen tog selv grumt fejl, da de sagde at risikoen for at corona kom til Danmark var meget lille.

Der bliver da også åbnet op helt vildt i disse uger. Så længe vi afventer resultatet af vores åbning, så giver det for mig fin mening at begrænse, hvor mange der krydser grænsen. Ellers mudrer det da billedet af hvor meget påvirkning der skyldes vores egen åbning, da en del af ændringen vil komme udefra.

Det er klart at de lukkede grænser gør nas på turismen og den handel der følger, men der er jo ikke lukket for transport af varer, så eksporten er ikke blokeret.

Anmeld Citér

28. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Selvfølglig skal man undersøge til bunds hvad der er sket. Vi bliver ikke fri for corona ... og skal lære at leve med det - som en tilbagevende ting. 
og vi kan ikke lille ned på samme måde igen. 

Det er da godt nok mange penge vi har kastet efter noget, som ikke må undersøges..? I min øjne absurd. Så er det da ligegyldigt om man er rød, grøn eller blå politisk.

Det må gerne undersøges og vi skal da klart forsøge at blive klogere. Men jeg er bange det hurtigt bliver en politisk motiveret omgang, som ikke nødvendigvis ruster os bedre fremadrettet, hvis udgangspunktet er at de skal sikre sig noget guf til næste valgkamp.

Anmeld Citér

28. maj 2020

Carina:-)

IenFart skriver:

Men eksperterne var jo heller ikke enige gennem lang tid. Anbefalingerne gik i alle retninger og sundhedsstyrelsen tog selv grumt fejl, da de sagde at risikoen for at corona kom til Danmark var meget lille.

Der bliver da også åbnet op helt vildt i disse uger. Så længe vi afventer resultatet af vores åbning, så giver det for mig fin mening at begrænse, hvor mange der krydser grænsen. Ellers mudrer det da billedet af hvor meget påvirkning der skyldes vores egen åbning, da en del af ændringen vil komme udefra.

Det er klart at de lukkede grænser gør nas på turismen og den handel der følger, men der er jo ikke lukket for transport af varer, så eksporten er ikke blokeret.

Men mange i fx tøj branchen bløder .

De kan ikke få deres sommerkollektion frem

De kan ikke besøge kunder , og få.kunder herop.

Jeg kender flere der har mistet deres arbejde,  eller er fyringstruet. 

Online handel er gået ned , fordi eksporten er blevet langsom og kompliceret. 

Men ja ingen kunne vide hvilken vej det ville gå  - og jeg er enig i at regeringen gjorde det rigtige på det givne tidspunkt.  ( nu siges der så,  at der ikke blev rådet til nedlukning...)

Men nu må de forholde sig til at smittetrykket er faldet , coronaafd lukker , og  ingen døde i flere dage .

Så få nu lukket det hele op  - så vi kan nå at redde lidt,  inden 2 bølge nok kommer  - for ifølge WHO så bliver vi her i DK ramt hårdt da vi har haft for få smittede....

Anmeld Citér

28. maj 2020

Strain

Carina:-) skriver:

Så vidt jeg har læst så har Sverige ikke flere dødsfald end under en alm influenza - og på verdensplan er vi "kun" på omkring 300.000 dødsfald hvor en influenza koseter omkring 700.000 

Og som virologer udtaler sig om at de fleste af de døde ville være døde alligevel...

I 2019 døde der 29 børn af influneza og ikke en løftede et øjenbryn - og så dør eb 12 årig i Belgien og alle er rystet. 

Jeg er en af dem der er virkelig bekymret for fremtiden ,med den her nedlukning og de omkostninger det får - 

Og på hvor mange der er døde og vil dø pga corona og ikke af cororna,

Og samtidig hører vi nu om at Mette fredriksen har løjet og fordrejet virkeligheden - samt har ignoreret at der blev advaret om at konsekvenserne af nedlukningen ville give større konsekvenser for vores samfund end at holde åbent med retninglinier som fx Sverige. 

Og alligevel bliver det ved med nedlukning af grænserne så hele vores eksport som vi i DK skal leve af er ved at dø .

Der er alt for mange der naivt tror at pengene bare bliver fundet for  enden af en regnbue- men så er det da tankevækkende at når det gælder senge i psykatiren , flere varme hænder ,bedre skoler og ældreplejen - ja så er der ingen penge...

Så ja jeg er "spændt" på hvad de rnu kommer på bordet af skjulte tal og fordrejninger . - for indtil videre har det da været interessant..

Okay, nu skal der lige lidt fakta og en hel del mindre 'jeg føler' på bordet.

I Danmark (og I USA, for at blive ved to lande som allerede er nævnt), er der i høj sæsonen for influenza indlagt omkring 550 mennesker om ugen som har behov for hjælp. IKKE INTENSIV PATIENTER! Kun patienter, især ældre eller svagelige, som har behov for antibiotika for tilstødende komplikationer eller lignende.

( https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/i/influenza-ugens-opgoerelse )

Der er et dødstal som hedder omkring 1500 personer i en 12 måneders periode.

Der smittes mellem 7-10% ad den danske befolkning med influenza ( https://influmeter.dk/). Det er mellem 350.000-500.000 personer, hvor af 0,05-0,1% kræver indlæggelse.

En influenza smittet når at smitte 1,1 anden person (i gennemsnit), dette kaldes R0.

Covid-19 har et R0 på 2,5-3. Det betyder at det smitter hurtigere, og hvis almindelig influenza når at smitte ud til 500.000 med et R0 på 1,1, så kan Covid-19 i teorien nå at smitte omkring 1,5 mill danskere. På meget kort tid.

Vi ved fra andre lande at ca 15% af de smittede kommer til at kræve indlæggelse,og 5%, kommer til at kræve intensiv behandling. 15% af 1,5 mill er 225.000 indlæggelser, med 75.000 på intensiv og ca halvdelen i respirator. Og de ville kommer på meget kort tid.

Influenza har en dødelighed på omkring 0,1%, dvs at 0,1% af mennesker der har sygdommen dør af den. Covid-19 har en dødelighed på omkring 3,5% (I USA er 6% af de smittede døde). Denne stiger når hospitalsvæsnet overbelastes, når sundhedspersonale bliver syge eller selv dør. Når der løbes tør for personlige værnemidler eller bare tør for senge.

I  USA er der i høj sæsonen for influenza mellem 39 mill-56 mill smittede, og der dør mellem 24.000-65.000 mennesker. Over EN SÆSON, det er på 12 måneder. Når det står værst til, dør der ca 750 mennesker om ugen - covid-19 har et dødstal (til dato kun) på omkring 15.000 om ugen.

Med covid-19, er der 1,4 mill smittede, og 101,000 døde. På 6 uger.

( https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html) og ( https://www.sciencealert.com/the-new-coronavirus-isn-t-like-the-flu-but-they-have-one-big-thing-in-common) og ( https://www.healthline.com/health-news/why-covid-19-isnt-the-flu)

Ja, det er super øv med økonomien, og ja, der kommer nok til at blive debat om de liv vi har reddet ved at lukke ned, var det værd. For hvor mange liv kunne vi have reddet, hvis vi ikke havde lukket ned og havde sparet de penge til børn med cancer eller til hurtigere behandling?

Men covid-19 er IKKE influenza.

Den er hurtigere, den er mere sygdomsfremkaldende, kræver langt flere hospitals indlæggelser og den er mere dødelig. Ikke som MERS (en anden sars virus, lige som covid-19 er det) som har en dødelighed på 34%.

Så vi lukkede ikke kun ned for at undgå at de smittede døde - vi lukkede ned for at hele vores sundhedsvæsen ikke skulle knække under den tons tunge byrde. En byrde som lægges oven på et allerede udhulet og overbelagt sundhedsvæsen.

For hvis sundhedsvæsnet knækker, så er det ikke kun gamle Fru Nielsen på 95 år med KOL og dårlige hofter der dør. Så er det barnet med blindtarmsbetændelse, den gravide som burde have haft akut kejsersnit eller cyklisten som blev kørt ned -- de ville også dø, fordi der ingen respiratorer ville være, ingen hænder, ingen sygeplejersker og ingen læger. Eller senge.

Og så kommer lige rosinen i pølseenden - ingen vidste noget om denne sygdom. Vi ved stadig ikke nok. Vi ved ikke om de smittede beholder antistofferne i længere tid. Vi ved ikke om raske smittebærere overhovedet HAR antistoffer.

Vi ved også kun ganske lidt om pandemier, men der kigges jo på hvad der gik godt og hvad der gik skidt under den sidste - Den Spanske Syge (den kom ikke fra Spanien). Med 50 mill døde på verdens plan i 1918. Uden vores evne til at komme verden rundt på få timer og med et langt mindre rejsende folk. (Det skal lige nævnes at i USA døde der 650.000 af den spanske syge i alt i de 4 år den rasede. De er oppe på en 6.del af det, på kun få måneder). ( https://da.wikipedia.org/wiki/Den_spanske_syge)

Det eneste der virkede var social isolation.

https://twitter.com/i/status/1248249304600449024

Anmeld Citér

29. maj 2020

Anonym trådstarter

I Danmark (og I USA, for at blive ved to lande som allerede er nævnt), er der i høj sæsonen for influenza indlagt omkring 550 mennesker om ugen som har behov for hjælp. IKKE INTENSIV PATIENTER! Kun patienter, især ældre eller svagelige, som har behov for antibiotika for tilstødende komplikationer eller lignende.

( https://www.ssi.dk/sygdomme-beredskab-og-forskning/sygdomsovervaagning/i/influenza-ugens-opgoerelse )

Der smittes mellem 7-10% ad den danske befolkning med influenza ( https://influmeter.dk/). Det er mellem 350.000-500.000 personer, hvor af 0,05-0,1% kræver indlæggelse.

En influenza smittet når at smitte 1,1 anden person (i gennemsnit), dette kaldes R0.

Covid-19 har et R0 på 2,5-3. Det betyder at det smitter hurtigere, og hvis almindelig influenza når at smitte ud til 500.000 med et R0 på 1,1, så kan Covid-19 i teorien nå at smitte omkring 1,5 mill danskere. På meget kort tid.

Vi ved fra andre lande at ca 15% af de smittede kommer til at kræve indlæggelse,og 5%, kommer til at kræve intensiv behandling. 15% af 1,5 mill er 225.000 indlæggelser, med 75.000 på intensiv og ca halvdelen i respirator. Og de ville kommer på meget kort tid.

Influenza har en dødelighed på omkring 0,1%, dvs at 0,1% af mennesker der har sygdommen dør af den. Covid-19 har en dødelighed på omkring 3,5% (I USA er 6% af de smittede døde). Denne stiger når hospitalsvæsnet overbelastes, når sundhedspersonale bliver syge eller selv dør. Når der løbes tør for personlige værnemidler eller bare tør for senge.

I  USA er der i høj sæsonen for influenza mellem 39 mill-56 mill smittede, og der dør mellem 24.000-65.000 mennesker. Over EN SÆSON, det er på 12 måneder. Når det står værst til, dør der ca 750 mennesker om ugen - covid-19 har et dødstal (til dato kun) på omkring 15.000 om ugen.

( https://www.livescience.com/new-coronavirus-compare-with-flu.html) og ( https://www.sciencealert.com/the-new-coronavirus-isn-t-like-the-flu-but-they-have-one-big-thing-in-common) og ( https://www.healthline.com/health-news/why-covid-19-isnt-the-flu)

Ja, det er super øv med økonomien, og ja, der kommer nok til at blive debat om de liv vi har reddet ved at lukke ned, var det værd. For hvor mange liv kunne vi have reddet, hvis vi ikke havde lukket ned og havde sparet de penge til børn med cancer eller til hurtigere behandling?

Den er hurtigere, den er mere sygdomsfremkaldende, kræver langt flere hospitals indlæggelser og den er mere dødelig. Ikke som MERS (en anden sars virus, lige som covid-19 er det) som har en dødelighed på 34%.

Så vi lukkede ikke kun ned for at undgå at de smittede døde - vi lukkede ned for at hele vores sundhedsvæsen ikke skulle knække under den tons tunge byrde. En byrde som lægges oven på et allerede udhulet og overbelagt sundhedsvæsen.

For hvis sundhedsvæsnet knækker, så er det ikke kun gamle Fru Nielsen på 95 år med KOL og dårlige hofter der dør. Så er det barnet med blindtarmsbetændelse, den gravide som burde have haft akut kejsersnit eller cyklisten som blev kørt ned -- de ville også dø, fordi der ingen respiratorer ville være, ingen hænder, ingen sygeplejersker og ingen læger. Eller senge.

Og så kommer lige rosinen i pølseenden - ingen vidste noget om denne sygdom. Vi ved stadig ikke nok. Vi ved ikke om de smittede beholder antistofferne i længere tid. Vi ved ikke om raske smittebærere overhovedet HAR antistoffer.

Vi ved også kun ganske lidt om pandemier, men der kigges jo på hvad der gik godt og hvad der gik skidt under den sidste - Den Spanske Syge (den kom ikke fra Spanien). Med 50 mill døde på verdens plan i 1918. Uden vores evne til at komme verden rundt på få timer og med et langt mindre rejsende folk. (Det skal lige nævnes at i USA døde der 650.000 af den spanske syge i alt i de 4 år den rasede. De er oppe på en 6.del af det, på kun få måneder). ( https://da.wikipedia.org/wiki/Den_spanske_syge)

Det du glemmer, er at der er et forholdsvist stor skyggetal - folk som har corona men uden symptomer. De tæller ikke i forhold til dødeligheden. Det er bestemt ikke alle der er blevet testet og registreret smittet.
Herudover .. når de fleste af dm som dør i de fleste tilfælde har andre sygdomme .. så tælles mange der er død MED corona med i statistikken.  Det er bestemt ikke lige til at afgøre hvilken sygdommene der gjorde udslaget.

Det er da anderledes end influenza ... men tallene har faktisk set gode ud i lang tid. Vi har aldrig været noget nær tæt på at knække sundhedssystemet. Så man behøver ikke være bagklog. Jeg taler ikke for at man skulle have undgået at sætte restriktioner.... men omfanget af den nedlukning der har været har ud fra tallene været ude af proportioner. 

Anmeld Citér

29. maj 2020

Strain

Anonym skriver:

Det du glemmer, er at der er et forholdsvist stor skyggetal - folk som har corona men uden symptomer. De tæller ikke i forhold til dødeligheden. Det er bestemt ikke alle der er blevet testet og registreret smittet.
Herudover .. når de fleste af dm som dør i de fleste tilfælde har andre sygdomme .. så tælles mange der er død MED corona med i statistikken.  Det er bestemt ikke lige til at afgøre hvilken sygdommene der gjorde udslaget.

Det er da anderledes end influenza ... men tallene har faktisk set gode ud i lang tid. Vi har aldrig været noget nær tæt på at knække sundhedssystemet. Så man behøver ikke være bagklog. Jeg taler ikke for at man skulle have undgået at sætte restriktioner.... men omfanget af den nedlukning der har været har ud fra tallene været ude af proportioner. 

Det der er så heller ikke helt rigtigt. Ja, der er skyggetal som vi slet ikke kender til og jeg vil ikke begynde at gætte på hvor store de er. Men! Ved influenza er der nøjagtigt det samme - og dødsfald pga influenza er ikke end gang begrundet i tests, men på symptomer op til dødstidspunktet og alle der har disse symptomer tæller så med som døde af influenza. Vi tæller mere præcist med covid-19 end ved influenza, så derfor kan vi stadig sammenligne sygdomsforløb og dødeligeheden (sådan ca).

Og så er det relativt nemt at kigge på de officielle tal på ( https://www.worldometers.info/coronavirus/) hvor de fleste lande ligger med en helbredt / døde ratio på 85/15. På nær i de lande hvor sundhedsvæsnet er overbelastet.

Så det er nok bedst kun at forholde sig til det vi ved, og ikke det vi stadig er ved at undersøge eller kun kan gisne om.

Anmeld Citér

29. maj 2020

lineog4

Strain skriver:

Det der er så heller ikke helt rigtigt. Ja, der er skyggetal som vi slet ikke kender til og jeg vil ikke begynde at gætte på hvor store de er. Men! Ved influenza er der nøjagtigt det samme - og dødsfald pga influenza er ikke end gang begrundet i tests, men på symptomer op til dødstidspunktet og alle der har disse symptomer tæller så med som døde af influenza. Vi tæller mere præcist med covid-19 end ved influenza, så derfor kan vi stadig sammenligne sygdomsforløb og dødeligeheden (sådan ca).

Og så er det relativt nemt at kigge på de officielle tal på ( https://www.worldometers.info/coronavirus/) hvor de fleste lande ligger med en helbredt / døde ratio på 85/15. På nær i de lande hvor sundhedsvæsnet er overbelastet.

Så det er nok bedst kun at forholde sig til det vi ved, og ikke det vi stadig er ved at undersøge eller kun kan gisne om.

Tak for at bringe Fakta ind i en super svær debat.

Og vedr. Regeringens og Folketingets håndtering, hmm ved hvem og ved vi overhovedet endnu hvad havde været bedst, når vi ikke har set afslutningen?

Det eneste der nok er st sige, er at det var en tabersag for den siddende regering uafhængigt, for der vil altid være en hvis, så... hvis ikke vi havde lukket ned, så ville vi have en bedre økonomi, og der er jo næsten intet corvid19 i Danmark. Hvis der ikke var blevet lukket ned, så havde der nu været et hylekor; hvis bare du havde lukket ned, så ville der ikke været død så mange... 

Hvad jeg selv mener står stadig hen i det uvisse, men som astoria også skriver, så ved jeg, at Italien var hårdt ramt ikke være sygdomsmæssigt, men så sandelig også økonomisk og menneskeligt. Jeg ved de ikke være oplevede en almindelig influenza i Bergamo og jeg er taknemlig for vi ikke er endt der både med sygdom, menneskeligt og økonomisk 

Anmeld Citér

29. maj 2020

Nu forholder jeg  mig ikke til hvad du tror kunne være sket hvis vi ikke lukkede ned .

Hvis du læser hvad jeg skriver,  så er jeg enig i at der skulle lukkes ned.  - det var det rigtige på det givne tidspunkt. 

Men at når det nu kommer frem at tallet er så lavt nu , at der blev rådet til at vi ikke skulle have lukket ned pga konsekvenser  og at det har for store konsekvenser at blive ved med at være lukket ned .

Hvorfor så blive ved ?  , hvorfor ikke  forholde sig til de tal der er nu , og ikke noget der muligvis kunne være sket .

Det kunne du måske svare på frem for noget du som os andre " der føler"  tror ville være sket  - 

Desuden så var 2 bølge ved den spanske syge meget værre , fordi vi ikke var nok smittede- også noget vi burde tænke på i den her situation. Og som WHO har advaret om.

Og nu skriver de så at 24 pers er reelt døde pga Corona  - andre pga underliggende årsager. 

Så giver det endnu mindre mening at blive ved med at have lukket ned -Jeg er i risikogruppen,  men då må jeg dælme som jeg hele tiden har gjort passe på mig selv  , ( jeg har arbejdet hele tiden )  og ikke lade raske mennesker sidde og kigge på off ydelse vi som samfund ikke har råd til .

Corona er kommet for at blive,  men dejligt at nogen regner med at vi da bare kan blive ved på den her måde , uden at det får konsekvenser for vores fremtid og velfærd . 

Og ja der skal tænkes i økonomien  -:andet er fuldstændigt uansvarligt.... 

Anmeld Citér

29. maj 2020

lineog4 skriver:

Tak for at bringe Fakta ind i en super svær debat.

Og vedr. Regeringens og Folketingets håndtering, hmm ved hvem og ved vi overhovedet endnu hvad havde været bedst, når vi ikke har set afslutningen?

Det eneste der nok er st sige, er at det var en tabersag for den siddende regering uafhængigt, for der vil altid være en hvis, så... hvis ikke vi havde lukket ned, så ville vi have en bedre økonomi, og der er jo næsten intet corvid19 i Danmark. Hvis der ikke var blevet lukket ned, så havde der nu været et hylekor; hvis bare du havde lukket ned, så ville der ikke været død så mange... 

Hvad jeg selv mener står stadig hen i det uvisse, men som astoria også skriver, så ved jeg, at Italien var hårdt ramt ikke være sygdomsmæssigt, men så sandelig også økonomisk og menneskeligt. Jeg ved de ikke være oplevede en almindelig influenza i Bergamo og jeg er taknemlig for vi ikke er endt der både med sygdom, menneskeligt og økonomisk 

Men det er jo ikke det der bliver sat spørgsmål ved. 

Jeg må være uendelig dårlig til at formulere mig 

For synes da jeg hele tiden har skrevet at jeg også synes nedlukning på det tidspunkt var forsvarligt gjort 

Men nu hvor undersøgelser viser at tallet for dæde pga Corona er 24 pers.

Ar smittetrykket er i bund 

At de mener vi har haft Corona siden november pga gamle test fra indlagte som de har tjekket prøver fra. 

Hvorfor så ikke lukke grænserne op   så vi kan fx få gang i eksporten  - noget vi lever ret meget af her i DK. 

Og når det samtidig kommer den,  at tal er mørkelagt, og Mette f. Har løjet og fortiet ting  - så er det da vigtigt ikke at lukke øjnene. 

Det er det der er Int at diskutere  .

Og ikke hvad og hvem og hvordan hvis vi ikke have lukket ned , for det tror jeg alle er enige om at var det rigtige at gøre med det de vidste den gang. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.