Corona - så var det heller ikke værre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2020

Janey

Profilbillede for Janey

Det er svært at sige, om det var det rigtige at gøre, da vi ikke kan vide, om de lave dødstal i Danmark skyldes nedlukningen, eller om vi ville være sluppet med dette dødstal alligevel, hvis der ikke var blevet lukket ned. Da ingen kan vide det, vil jeg ikke kritisere det valg, der blev taget om nedlukning.

Jeg synes dog, at det har været dårligt håndteret på mange måder. Måske var nedlukningen det rette at gøre, men nu viser det sig, at man i flere tilfælde i bedste fald har vildledt og fordrejet oplysninger og i værste fald direkte har løjet. Hvorfor ikke bare tage alle oplysninger med og så fastholde, at det er den beslutning man har taget og tager ansvaret for følgerne.

Jeg bryder mig heller ikke udviklingen de seneste uger. Jeg synes, det er arrogant fra regeringens side at ignorere et flertal uden om dem, der vil noget andet, bare fordi det lige nu er muligt pga. nødlovgivning. Vi har trods alt stadig et demokrati her i Danmark, hvor flertallet bestemmer, uanset om man er enig med dem eller ej.

Jeg synes også, at det er et problem, at myndighedernes eksperter (Søren Brostrøm og Kåre Mølbæk) har ændret retningslinier og udtalelser gentagne gange og nogle gange med få timers mellemrum. Vi er nu endt et sted, hvor nogle folk sidder og gemmer sig derhjemme i total isolering og ikke tør gå ud (for manges vedkommende sikkert med god grund pga. specielle risici hos dem), mens andre fylder op i parker og byer og lever totalt som før.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2020

Janey

Profilbillede for Janey
grinny skriver:

Du skriver lige præcis det jeg ville skrive hvis jeg kunne formulere det 

Vi bliver bare nød til at tro på, at nedlukningen blev gjort fordi det på det tidspunkt så værre ud end det måske er blevet - og hvilken Statsminister ville have lyst til at stå i den situation Mette startede året ud med!?

Og så er det jo netop NU vi som samfund skal vise vi hjælper hinanden! Handle lokalt, blive i Danmark og bruge vores penge her så vi samlet kan komme på benene igen 

At bruge vores penge i Danmark vil ikke være det, der bringer Danmark på fode igen. Det vil helt sikker hjælpe de lokale butikker, restauranter, forlystelser osv., så det er da rigtig fint at hjælpe dem, men Danmarks hovedindtægt kommer fra eksport, så for at få Danmark genrejst økonomisk, skal der gang i de lande, vi eksporterer mest til. 

Anmeld Citér

28. maj 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes ikke helt at det giver mening at kritisere for at have lukket Danmark (delvist) ned. Jeg boede i Italien under krisen og nej, det var ikke som en almindelig influenza epidemi.. langt fra.. På trods af Italien's mange problemer så har de faktisk et udemærket sundhedssystem ,som ikke bare bliver lagt totalt ned. Antallet af døde er også langt højere. Desuden vidste man ikke hvad der ville ske, og ingen ved hvordan det ville have set ud hvis man ikke havde lukket ned.

Jeg synes Danmark har klaret krisen godt. Den store forskel på Danmark og Italien, i min mening, er at vi har tillid til andre mennesker og er gode til at vise hensyn. Der er mennesker som kommer til at lide økonomisk, det er der ingen tvivl om, men langt de fleste mennesker skal nok klare sig. Måske er det fordi jeg ved hvor mange familier i Italien som ikke har haft en indtægt siden Februar. Ingen hjælpepakker. Der kan man tale om at nedlukningen (som i øvrigt var meget skrap) betyder at folk må gå fra hus og hjem. 

Anmeld Citér

28. maj 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg spiste kage både mandag og onsdag i denne uge. Og har lige spist frokost for anden gang idag.

blot til info til dem, som også har dårlig samvittighed og frygter for deller henover sommeren. 

Anmeld Citér

28. maj 2020

LSS

CKJ skriver:

Jeg spiste kage både mandag og onsdag i denne uge. Og har lige spist frokost for anden gang idag.

blot til info til dem, som også har dårlig samvittighed og frygter for deller henover sommeren. 

Håber det smagte! Jeg er i gang med en mad med ørred og dild dressing 

Anmeld Citér

28. maj 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ
LSS skriver:

Håber det smagte! Jeg er i gang med en mad med ørred og dild dressing 

Anmeld Citér

28. maj 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Men konkurserne kan så have de konsekvenser at der kommer dødsfald. 

Vi har ikke uendelige midler- der skal trods alt penge ind for at der kan gives ud ...

Og måske virker det enormt vildt at tænke ud i fremtiden ,men vi bliver også ældre en dag,og vores børn bliver voksne- og jeg håber da vi i det mindste kan få lidt plje til den tid ,og vores børn kan komme til lægen uden at skukke betale- men det kræver vi tænker længere end til årsskiftet. 

Og ja jeg synes bestemt også 8 før alt det med at Mette F åbnebart gik imod anbefalingerne ) at det var det rigtige- jeg har bare svært ved at se logikken i at det fortsætter. 

Måske har du ret. Men jeg kan ikke forestille mig at det ender der. Og jeg har ej heller set eller hørt om nogen beregninger fra valide og upartiske kilder der peger i den retning. 

Og vi kommer jo netop igang igen allesammen. Så jeg tror på at vi nok skal få gang i de hjul og få styr på det igen - især hvis vi støtter hinanden og bruger de danske virksomheder som førstevalg. Det bliver hårdere for nogen end andre, bestemt, men sultedød og egenbetaling for lægehjælp, tror jeg ikke på vi rammer - med mindre et nyt politisk flertal bare synes det er vejen at gå - men det har jo intet med Corona nedlukning at gøre. 

Det er trods alt ikke første gang i verdenshistorien en økonomisk krise rammer os. Jeg tror på vi nok skal komme på benene igen. 

Anmeld Citér

28. maj 2020

Carina:-)

Mor11 skriver:

Måske har du ret. Men jeg kan ikke forestille mig at det ender der. Og jeg har ej heller set eller hørt om nogen beregninger fra valide og upartiske kilder der peger i den retning. 

Og vi kommer jo netop igang igen allesammen. Så jeg tror på at vi nok skal få gang i de hjul og få styr på det igen - især hvis vi støtter hinanden og bruger de danske virksomheder som førstevalg. Det bliver hårdere for nogen end andre, bestemt, men sultedød og egenbetaling for lægehjælp, tror jeg ikke på vi rammer - med mindre et nyt politisk flertal bare synes det er vejen at gå - men det har jo intet med Corona nedlukning at gøre. 

Det er trods alt ikke første gang i verdenshistorien en økonomisk krise rammer os. Jeg tror på vi nok skal komme på benene igen. 

Vi kommer jo ikke alle igang igen.

Vi kommer til at se flere konkurser , og mange flere arbejdsløse .- især nu hvor hjælpepakker udfases,  og grænserne forbliver lukket.

Brugerbetaling på læge har været oppe før , også inden Corona. 

Og vi har aldrig haft en ligende krise-  finanskrisen var intet i forhold til det her .

Men vi kan self stadig gisne , og håbe på at fremtidens iværksætter er knalddygtige  - for der bliver hårdt brug for dem.

Men det er en endeløs diskution  - og enighed bliver der næppe . Men synes ts oplæg alligevel er Int.

Anmeld Citér

28. maj 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Carina:-) skriver:

Vi kommer jo ikke alle igang igen.

Vi kommer til at se flere konkurser , og mange flere arbejdsløse .- især nu hvor hjælpepakker udfases,  og grænserne forbliver lukket.

Brugerbetaling på læge har været oppe før , også inden Corona. 

Og vi har aldrig haft en ligende krise-  finanskrisen var intet i forhold til det her .

Men vi kan self stadig gisne , og håbe på at fremtidens iværksætter er knalddygtige  - for der bliver hårdt brug for dem.

Men det er en endeløs diskution  - og enighed bliver der næppe . Men synes ts oplæg alligevel er Int.

Jeg synes desværre TS' indlæg minder om de, primært borgerlige, politikere og kommentatorer som nu nærmest står i kø for at kritisere regeringen og spille kloge på bagkant. De bagatelliserer nærmest corona fordi "der jo ikke er særlig mange døde" og mere end hentyder at nedlukningen var en overreaktion som om der var nogen der havde en anelse om hvordan det ville udvikle sig.

Nu har et flertal uden om regeringen så fået gennemtrumfet at forløbet skal kulegraves - "ikke for at pege fingre, men for at blive klogere". Hold da kæft, tror de selv på den? Det er da selvfølgelig for at skaffe sig en masse ammunition til at kritisere Mette Frederiksen fordi de er nervøse over den medvind hun har fået. Det er det vildeste politiske BS jeg nogensinde har hørt.

Hvis vi forestiller os at smittetrykket stiger og antallet af indlagte begynder at stige, så bliver der godt nok kø ved håndvasken selvom de nu står på nakken af hinanden for at åbne mest muligt.

Og for lige at slå fast - jeg synes heller ikke det er i orden hvis Mette Frederiksen og regering har misledt eller løjet for befolkningen eller folketinget. Det må gerne komme frem.

Anmeld Citér

28. maj 2020

Carina:-)

IenFart skriver:

Jeg synes desværre TS' indlæg minder om de, primært borgerlige, politikere og kommentatorer som nu nærmest står i kø for at kritisere regeringen og spille kloge på bagkant. De bagatelliserer nærmest corona fordi "der jo ikke er særlig mange døde" og mere end hentyder at nedlukningen var en overreaktion som om der var nogen der havde en anelse om hvordan det ville udvikle sig.

Nu har et flertal uden om regeringen så fået gennemtrumfet at forløbet skal kulegraves - "ikke for at pege fingre, men for at blive klogere". Hold da kæft, tror de selv på den? Det er da selvfølgelig for at skaffe sig en masse ammunition til at kritisere Mette Frederiksen fordi de er nervøse over den medvind hun har fået. Det er det vildeste politiske BS jeg nogensinde har hørt.

Hvis vi forestiller os at smittetrykket stiger og antallet af indlagte begynder at stige, så bliver der godt nok kø ved håndvasken selvom de nu står på nakken af hinanden for at åbne mest muligt.

Og for lige at slå fast - jeg synes heller ikke det er i orden hvis Mette Frederiksen og regering har misledt eller løjet for befolkningen eller folketinget. Det må gerne komme frem.

Ja det kan godt være ts agenda er " ballade " 

Men jeg synes nu det er tankevækkende at der kommer mere og mere frem om drejninger , ignoreret ekspertråd osv .

Det er virkeligt alvorligt,  og noget jeg naivt ikke troede kunne se i et land som DK....

Og det er ligegyldigt om det er blå eller rød  - 

Og som jeg synes vi som borgere skal tage seriøst - for hvorfor lyve - hvorfor ignorere eksperters råd osv.

Og især nu hvor flere lande melder ind med at de har tjekket prøver fra indlagte personer der viser Corona har eksisteret meget længere end der blev troet til at starte med.

Jeg er ikke i tvivl om at Mette f. Gjorde det absolut  bedste hun kunne  - men  nu må hun så også tage ansvar,  og erkende hun ikke længere kan forsvare at have lukket ned med de tal der er . 

Eller det håber jeg hun gør...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.