Det er svært at sige, om det var det rigtige at gøre, da vi ikke kan vide, om de lave dødstal i Danmark skyldes nedlukningen, eller om vi ville være sluppet med dette dødstal alligevel, hvis der ikke var blevet lukket ned. Da ingen kan vide det, vil jeg ikke kritisere det valg, der blev taget om nedlukning.
Jeg synes dog, at det har været dårligt håndteret på mange måder. Måske var nedlukningen det rette at gøre, men nu viser det sig, at man i flere tilfælde i bedste fald har vildledt og fordrejet oplysninger og i værste fald direkte har løjet. Hvorfor ikke bare tage alle oplysninger med og så fastholde, at det er den beslutning man har taget og tager ansvaret for følgerne.
Jeg bryder mig heller ikke udviklingen de seneste uger. Jeg synes, det er arrogant fra regeringens side at ignorere et flertal uden om dem, der vil noget andet, bare fordi det lige nu er muligt pga. nødlovgivning. Vi har trods alt stadig et demokrati her i Danmark, hvor flertallet bestemmer, uanset om man er enig med dem eller ej.
Jeg synes også, at det er et problem, at myndighedernes eksperter (Søren Brostrøm og Kåre Mølbæk) har ændret retningslinier og udtalelser gentagne gange og nogle gange med få timers mellemrum. Vi er nu endt et sted, hvor nogle folk sidder og gemmer sig derhjemme i total isolering og ikke tør gå ud (for manges vedkommende sikkert med god grund pga. specielle risici hos dem), mens andre fylder op i parker og byer og lever totalt som før.
Anmeld
Citér