Corona - så var det heller ikke værre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.391 visninger
44 svar
143 synes godt om
28. maj 2020

Anonym trådstarter

Fantastisk at der nu begynder at blive kigge mere på konsekvenser af nedlukningen og hvor slemt ikke slemt corona har været. 

Blot til info til dem som stadivæk går og skælver over at samfundet langsomt lukkes op. 

https://www.bt.dk/samfund/corona-doede-var-multisyge-det-svarer-til-en-influenza-epidemi

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2020

Strain

Jeg er sådan lidt i tvivl om hvad du ønsker med denne debat? En samtale om nedlukningen var en overreaktion? Om den gjorde det som den skulle, nemlig sørgede for at vores sundhedsvæsen ikke blev overbelastet?

For vi behøver jo ikke kigge længere end til Sverige, eller England, for at se konsekvensen for et samfund hvor der kun blev lukket lidt ned eller lukket ned senere i forløbet. Det bliver jo også helt spændende at se hvordan det kommer til at gå i USA hvor de lukker op flere steder trods 1000 dødsfald om dagen og et samlet dødstal på over 100.000 på få uger.

Anmeld Citér

28. maj 2020

grinny

Måske nedlukningen har gjort at der ikke er flere døde?

Man bliver lidt træt af debatten omkring Mette Frederiksens valg for ingen af os aner hvordan det modsatte var endt - altså bortset fra det vi kan se sker på den anden side af vandet! 

Anmeld Citér

28. maj 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Måske har vi netop haft så få tilfælde her hjemme, fordi vi har været i karantæne hele bundtet.. havde vi ikke været det, havde tallene sgu nok ikke lignet "en alm influenza". 

Anmeld Citér

28. maj 2020

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Fantastisk at der nu begynder at blive kigge mere på konsekvenser af nedlukningen og hvor slemt ikke slemt corona har været. 

Blot til info til dem som stadivæk går og skælver over at samfundet langsomt lukkes op. 

https://www.bt.dk/samfund/corona-doede-var-multisyge-det-svarer-til-en-influenza-epidemi

Hvad vil du med dette opslag? Reelt!

Anmeld Citér

28. maj 2020

AnoMor

Der er ingen der kan forudse hvordan det ville have gået hvis ikke landet var blevet lukket ned. 

jeg er endda en af dem der bander og svovler over at der er blevet lukket ned. Men af ren og skær egoistiske grunde fordi jeg får stress af at være isoleret på den her måde. Men har trods alt forståelsen for hvorfor det er blevet gjort. 

så jeg stemmer i med de andre, hvad vil du opnå med dette opslag?

Anmeld Citér

28. maj 2020

Carina:-)

Jeg er sådan lidt i tvivl om hvad du ønsker med denne debat? En samtale om nedlukningen var en overreaktion? Om den gjorde det som den skulle, nemlig sørgede for at vores sundhedsvæsen ikke blev overbelastet?

For vi behøver jo ikke kigge længere end til Sverige, eller England, for at se konsekvensen for et samfund hvor der kun blev lukket lidt ned eller lukket ned senere i forløbet. Det bliver jo også helt spændende at se hvordan det kommer til at gå i USA hvor de lukker op flere steder trods 1000 dødsfald om dagen og et samlet dødstal på over 100.000 på få uger.

Så vidt jeg har læst så har Sverige ikke flere dødsfald end under en alm influenza - og på verdensplan er vi "kun" på omkring 300.000 dødsfald hvor en influenza koseter omkring 700.000 

Og som virologer udtaler sig om at de fleste af de døde ville være døde alligevel...

I 2019 døde der 29 børn af influneza og ikke en løftede et øjenbryn - og så dør eb 12 årig i Belgien og alle er rystet. 

Jeg er en af dem der er virkelig bekymret for fremtiden ,med den her nedlukning og de omkostninger det får - 

Og på hvor mange der er døde og vil dø pga corona og ikke af cororna,

Og samtidig hører vi nu om at Mette fredriksen har løjet og fordrejet virkeligheden - samt har ignoreret at der blev advaret om at konsekvenserne af nedlukningen ville give større konsekvenser for vores samfund end at holde åbent med retninglinier som fx Sverige. 

Og alligevel bliver det ved med nedlukning af grænserne så hele vores eksport som vi i DK skal leve af er ved at dø .

Der er alt for mange der naivt tror at pengene bare bliver fundet for  enden af en regnbue- men så er det da tankevækkende at når det gælder senge i psykatiren , flere varme hænder ,bedre skoler og ældreplejen - ja så er der ingen penge...

Så ja jeg er "spændt" på hvad de rnu kommer på bordet af skjulte tal og fordrejninger . - for indtil videre har det da været interessant..

Anmeld Citér

28. maj 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

I øvrigt synes jeg det er fint at se på hvor samfundet har knækket hårdest så man kan sætte alle sejl ind på at hjælpe de rigtige steder .

Men snakken om, om nedlukning osv var for meget eller for lidt synes jeg er temmelig ligegyldig. Ingen vidste en disse om Corona, og vores regering reagerede ved at tage alle forholdsregler og passe på vores allesammens helbred - hvordan man kan være utilfreds med holdningen om at intet menneskeliv kan gøres op i penge, begriber jeg personligt ikke. Og folk der ikke har stået i regeringens sko og skulle træffe de her absurde valg - burde bare bøje hovedet og sige "godt det ikke var mig!!".. for vi ved da alle, at uanset hvad Mette og co havde valgt, så havde de fået høvl for det. Netop fordi der ikke er et facit her. Og det kan heller ikke findes efterfølgende. 

Og netop fordi vi lever i et land som dk KAN man gøre det som de gjorde. Uden at nogen går så meget på røven at de dør af sult. Jeg er HELT med på at konkurser er forfærdelige, men jeg må også sige at jeg hellere ser konkurser end et stigende antal døde danskere. 

I andre lande har man ikke haft mulighed for det samme, med samme rimelige resultat. I andre lande er der intet sikkerhedsnet hverken for virksomheder eller den menig mand. I andre lande har nedlukning været lig med sultedøden. Og dér kan vi tale om hvad der så giver mest mening! Ville der være flest døde af Corona hvis landet kørte videre, eller flere der døde af sult under en nedlukning..  

Men lille dk.  Vi har slet ikke de problemer. Ja vores økonomi lider et knæk nu. Uden tvivl. Og det bliver hårdt at komme tilbage for mange virksomheder.. Til gengæld lever de virksomhedsdrivende, og også deres ansatte. Og det må da alt andet lige være det vigtigste.

PS  - jeg er ikke socialdemokrat...  

Anmeld Citér

28. maj 2020

Carina:-)

Mor11 skriver:

I øvrigt synes jeg det er fint at se på hvor samfundet har knækket hårdest så man kan sætte alle sejl ind på at hjælpe de rigtige steder .

Men snakken om, om nedlukning osv var for meget eller for lidt synes jeg er temmelig ligegyldig. Ingen vidste en disse om Corona, og vores regering reagerede ved at tage alle forholdsregler og passe på vores allesammens helbred - hvordan man kan være utilfreds med holdningen om at intet menneskeliv kan gøres op i penge, begriber jeg personligt ikke. Og folk der ikke har stået i regeringens sko og skulle træffe de her absurde valg - burde bare bøje hovedet og sige "godt det ikke var mig!!".. for vi ved da alle, at uanset hvad Mette og co havde valgt, så havde de fået høvl for det. Netop fordi der ikke er et facit her. Og det kan heller ikke findes efterfølgende. 

Og netop fordi vi lever i et land som dk KAN man gøre det som de gjorde. Uden at nogen går så meget på røven at de dør af sult. Jeg er HELT med på at konkurser er forfærdelige, men jeg må også sige at jeg hellere ser konkurser end et stigende antal døde danskere. 

I andre lande har man ikke haft mulighed for det samme, med samme rimelige resultat. I andre lande er der intet sikkerhedsnet hverken for virksomheder eller den menig mand. I andre lande har nedlukning været lig med sultedøden. Og dér kan vi tale om hvad der så giver mest mening! Ville der være flest døde af Corona hvis landet kørte videre, eller flere der døde af sult under en nedlukning..  

Men lille dk.  Vi har slet ikke de problemer. Ja vores økonomi lider et knæk nu. Uden tvivl. Og det bliver hårdt at komme tilbage for mange virksomheder.. Til gengæld lever de virksomhedsdrivende, og også deres ansatte. Og det må da alt andet lige være det vigtigste.

Men konkurserne kan så have de konsekvenser at der kommer dødsfald. 

Vi har ikke uendelige midler- der skal trods alt penge ind for at der kan gives ud ...

Og måske virker det enormt vildt at tænke ud i fremtiden ,men vi bliver også ældre en dag,og vores børn bliver voksne- og jeg håber da vi i det mindste kan få lidt plje til den tid ,og vores børn kan komme til lægen uden at skukke betale- men det kræver vi tænker længere end til årsskiftet. 

Og ja jeg synes bestemt også 8 før alt det med at Mette F åbnebart gik imod anbefalingerne ) at det var det rigtige- jeg har bare svært ved at se logikken i at det fortsætter. 

Anmeld Citér

28. maj 2020

grinny

Mor11 skriver:

Du skriver lige præcis det jeg ville skrive hvis jeg kunne formulere det 

Vi bliver bare nød til at tro på, at nedlukningen blev gjort fordi det på det tidspunkt så værre ud end det måske er blevet - og hvilken Statsminister ville have lyst til at stå i den situation Mette startede året ud med!?

Og så er det jo netop NU vi som samfund skal vise vi hjælper hinanden! Handle lokalt, blive i Danmark og bruge vores penge her så vi samlet kan komme på benene igen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.