Ville du lave en underretning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2020

Soonmom

Altså jeg får den tanke at det virker som et barn der er ensom og ked af det. Det er slet ikke sikkert han er dét normalt, men som mor ville det da skære mig i hjertet hvis det var min søn der cyklede ensom og trist rundt på en tom legeplads, også selvom det bare var den ene gang. Jeg tænker at nogen da burde tage en snak med forældrene om at man ikke overlader et barn til sig selv på den måde? Så jeg synes godt du kan sende en underretning, men hvordan vil du rent lavpraktisk gøre det? Måske bare skrive adressen på det dér rækkehus, og så sige at du i et stykke tid observerede barnet og det der skete? Jeg ville gøre det anonymt hvis jeg var dig, ja det er fejt, men man ved jo aldrig hvordan folk kan finde på at reagere hvis de finder ud af hvem det er, og de har ret til at få alle de oplysninger kommunen har om underretningen.

Det er da ret normalt at 7-8 årige cykler rundt alene og ingen ved reelt om han var trist 

Du (og ts) aner intet om konteksten, at underette er altså ikke noget man bare lige , man skal have en BEGRUNDET mistanke og se et barn en gang på en legeplads uden der forgår noget voldsomt. Cykle rundt og banke på en dør, er simpelhen ikke et godt nok grundlag. Ts ved ikke engang om døren også blev låst (det har jeg i hvert fald meget svært ved at se hvordan ts kan vide hvis hun står henne på en legeplads)

Ville du så også underrette hvis et barn skreg i en have? (Altså en kontekst du slet ikke kender)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Min datter, mand og jeg var igår henne og lege på en legeplads som ligger ved nogle almennyttige lejebolig rækkehuse. Vi var de eneste, udover en dreng på 7-8 år måske, der ligger og cykler i rundkreds rundt om legepladsen. Jeg ligger mærke til han et par gange cykler ind i "forhaven" til en af rækkehusene lige ud for legepladsen. Min datter er senere ved at prøve noget legetøj ude på fliserne og jeg kan se direkte hen til døren ved pågældende rækkehus. 

Jeg ser at drengen banker og ringer på døren. Han venter. Der bliver låst op. Han går ikke ind, men snakker med en dame som jeg ikke kan se på udenlandsk, jeg ser en yngre dreng lidt inde i gangen. Døren bliver knaldet i og låst. Drengen virker ked af det, og fortsætter med at cykle rundt i ring. 

10 minutter senere kommer den yngre dreng ud gennem haven med en cykel og de cykler nu sammen i stilhed. 

Drengen kan selvfølgelig have cyklet ind og spurgt en ven om han kunne lege. Men ud fra at han flere gange forinden havde været inde i forhaven, tænker jeg at han må bo der og at det nok var hans lillebror der kom ud til ham.

Hvis det er tilfældet, er jeg dybt rystet over at man som forældre kan finde på at låse sit barn ude! Og jeg er meget bekymret for drengens ve og vel. 

Min mand mener at jeg måske overreagere en anelse, ved at overveje om jeg skal lave en underretning til kommunen. 

Jeg er jo heller ikke sikker på at drengen bor der, men hvis han gør, er det bekymrende adfærd af moren.

1. Du aner ikke hvad de talte om

2. Du aner ikke om han overhovedet bor der. 

3. Hvis han bor der, så ved du ikke hvorfor den yngre dreng stadigvæk var der inde, det behøver ikke være noget slemt, overhovedet. 

Lød moren gal? Og som andre siger, så er der døren der låser sig af selv.. min dør smækker,  hvis man lader den lukke af sig selv. 

Så hvad er det præcis du vil skrive en underretning? (ja selvfølgelig er det godt at holde øje, men man skal også passe på med at tro noget ud fra noget du har set inden for 15-20 minutter) Men jeg tror ikke at kommunen kommer ud, fordi du har set en mor lukke døren for sin søn, som er UDE og lege. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Altså jeg får den tanke at det virker som et barn der er ensom og ked af det. Det er slet ikke sikkert han er dét normalt, men som mor ville det da skære mig i hjertet hvis det var min søn der cyklede ensom og trist rundt på en tom legeplads, også selvom det bare var den ene gang. Jeg tænker at nogen da burde tage en snak med forældrene om at man ikke overlader et barn til sig selv på den måde? Så jeg synes godt du kan sende en underretning, men hvordan vil du rent lavpraktisk gøre det? Måske bare skrive adressen på det dér rækkehus, og så sige at du i et stykke tid observerede barnet og det der skete? Jeg ville gøre det anonymt hvis jeg var dig, ja det er fejt, men man ved jo aldrig hvordan folk kan finde på at reagere hvis de finder ud af hvem det er, og de har ret til at få alle de oplysninger kommunen har om underretningen.

Så fordi et barn leger alene, er de ensomme? 
Jeg ser da flere yngre børn(8-9 årige) der cykler rundt, i Rema 1000 og køber ind. Så kan ikke se hvorfor det er slemt at en dreng på den alder er alene på en legeplads, lige ved sit hjem...?
Ja han så trist ud, men vi ved heller ikke hvad de snakker om, om hvorfor den yngre dreng var indenfor, om det overhovedet var hans mor.. Det kan være en vens mor, en tante eller noget helt andet. Så tænk på at man får en anonym underretning, fordi man har snakket med sin søn, lukket døren og han har cyklet videre. 

Som du selv siger, hvad vil du skrive?: Jeg så en dreng og en kvinde snakker på et andet sprog, hun lukkede døren(ikke 100 % sikker på om den låste, og der er døre der låset automatiskt), han så trist ud, cyklede rundt og 10 minutter senere cyklede han rundt med en anden dreng. Jeg ved ikke om de var i familie eller noget. 

Jeg er med på at man skal gøre noget hvis man oplever slemme ting, men vi aner INTET om hvad der skete der, eller før TS kom ned på legepladsen. Vi aner intet. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym

Anonym skriver:

Mine sønner elsker da at være alene på legepladsen og kan sagtens finde på at løbe rundt alene og de er bedste venner og den ene kan sagtens sidde i sandkassen og den anden kan cykle rundt (da han lige har lært at cykel). For en udenforstående ville de sikker se ensomme og kede ud af det, men hvorfor er det SÅ forfærdeligt at nogle børn og voksne nyder at være alene. Den yngste får dog endnu ikke lov til at være uden voksenopsyn, men udenforstående ville ikke nødvendigvis vide at jeg var mor til ham. 

Det du skriver her har jo absolut intet at gøre med det jeg skriver! Jeg snakker overhovedet ikke om at børn ikke må være alene. Jeg snakker om at de ikke skal se ensomme og kede af det ud. Som forælder har man et ansvar for at ens barn er glad. Så jeg tænker da over hvor forældrene har været i den her situation. De har da i hvert fald ikke sørget for at deres barn har det godt. Men jeg gider egentlig ikke diskutere det, jeg synes der er mere end grundlag nok for at sende en underretning, og det er du så uenig i fordi din egen søn gerne må cykle rundt. Men hvis du læste hvad jeg egentlig skrev tror jeg du ville forstå, at det slet ikke er dét med at være udenfor alene der gør mig bekymret, men at barnet tydeligvis ikke har trivedes i det. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Det du skriver her har jo absolut intet at gøre med det jeg skriver! Jeg snakker overhovedet ikke om at børn ikke må være alene. Jeg snakker om at de ikke skal se ensomme og kede af det ud. Som forælder har man et ansvar for at ens barn er glad. Så jeg tænker da over hvor forældrene har været i den her situation. De har da i hvert fald ikke sørget for at deres barn har det godt. Men jeg gider egentlig ikke diskutere det, jeg synes der er mere end grundlag nok for at sende en underretning, og det er du så uenig i fordi din egen søn gerne må cykle rundt. Men hvis du læste hvad jeg egentlig skrev tror jeg du ville forstå, at det slet ikke er dét med at være udenfor alene der gør mig bekymret, men at barnet tydeligvis ikke har trivedes i det. 

Men børn kan da også se triste ud, fordi de har fået en nej. men det gør dem ikke ensomme. eller at lillebror/ven ikke må komme ud endnu, af en eller anden grund. Igen det gør ikke barnet ensomt, men det vil stadigvæk se trist ud, fordi det gerne vil lege med den anden dreng. Og hvordan ved du at et barn er ensom ud fra deres ansigtsudtryk? 

skal de smile 24/7? 
Selvfølgelig skal man som forældre sørge for at ens børn er glade, men igen du ved intet ud fra at se en dreng i hvad 20 minutter... 

Anmeld Citér

23. maj 2020

AnoMor

Kort sagt. Pas dig selv! 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym

BAE skriver:

Så fordi et barn leger alene, er de ensomme? 
Jeg ser da flere yngre børn(8-9 årige) der cykler rundt, i Rema 1000 og køber ind. Så kan ikke se hvorfor det er slemt at en dreng på den alder er alene på en legeplads, lige ved sit hjem...?
Ja han så trist ud, men vi ved heller ikke hvad de snakker om, om hvorfor den yngre dreng var indenfor, om det overhovedet var hans mor.. Det kan være en vens mor, en tante eller noget helt andet. Så tænk på at man får en anonym underretning, fordi man har snakket med sin søn, lukket døren og han har cyklet videre. 

Som du selv siger, hvad vil du skrive?: Jeg så en dreng og en kvinde snakker på et andet sprog, hun lukkede døren(ikke 100 % sikker på om den låste, og der er døre der låset automatiskt), han så trist ud, cyklede rundt og 10 minutter senere cyklede han rundt med en anden dreng. Jeg ved ikke om de var i familie eller noget. 

Jeg er med på at man skal gøre noget hvis man oplever slemme ting, men vi aner INTET om hvad der skete der, eller før TS kom ned på legepladsen. Vi aner intet. 

Hvor skriver jeg at den kvinde er mor til barnet? Jeg tænker der sagtens kan være en sandsynlighed for at forældrene slet ikke har været i nærheden. Og det er da endnu værre! Aldrig om jeg nogensinde ville overlade min søn til sig selv på den måde medmindre det var noget han gerne ville. I mine øjne er det en form for omsorgssvigt, og tristhed og ensomhed er faktisk på listen over de tegn på mistrivsel som man bør reagere på hvis man observerer dem hos et barn. En underretning bygger altså ofte på et øjebliksbillede, og det kan jeg overhovedet ikke se noget galt i. Tænk hvis alle valgte ikke at reagere på det de så, bare fordi de kun havde observeret det én gang. Hvordan ville verden så ikke se ud for børn? 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Hvor skriver jeg at den kvinde er mor til barnet? Jeg tænker der sagtens kan være en sandsynlighed for at forældrene slet ikke har været i nærheden. Og det er da endnu værre! Aldrig om jeg nogensinde ville overlade min søn til sig selv på den måde medmindre det var noget han gerne ville. I mine øjne er det en form for omsorgssvigt, og tristhed og ensomhed er faktisk på listen over de tegn på mistrivsel som man bør reagere på hvis man observerer dem hos et barn. En underretning bygger altså ofte på et øjebliksbillede, og det kan jeg overhovedet ikke se noget galt i. Tænk hvis alle valgte ikke at reagere på det de så, bare fordi de kun havde observeret det én gang. Hvordan ville verden så ikke se ud for børn? 

Okay. Hvis vi nu siger det ikke er hans mor. 

Så kan han da godt se trist ud (eller måske afventende) på at hans kammerat lige skal spise færdig før han kommer ud eller hvad det nu kunne være.

Det kan man da som drengens forældre da ikke være herre over? Så din 8 årige må ikke cykle rundt i sit kvarter? Han kan jo sagtens have set glad ud det ham kørte hjemmefra? 

Anmeld Citér

23. maj 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Værre? At en kvinde lukker døren? Skal man lukke folk ind hver gang de banker på? (der kan jo være en grund til at han ikke blev lukket ind.. de var i gang med noget.) og den yngre dreng kom jo ud. 

men du ved jo ikke om drengen ville ud og lege. som jeg sagde, jeg ser mange børn der leger, nogen i grupper, men der er også børn der leger/cykler alene. Det gør dem ikke ensomme, og det er heller ikke omsorgsvigt, de bliver jo ikke tvunget ud, nægtet at komme ind. De er ude og lege, som man jo gerne vil have i stedet for at de sidder foran computer eller med en telefon. 
Ja hvis du observerer det, hvilket du ikke kan fordi du ser en dreng der cykler rundt alene i 10 minutter(fordi han ventede på en ven) vi ved jo ikke  hvad de sagde til hinanden, drengen og kvinden. Hun kunne jo have sagt: Han kan ikke komme ud endnu, så du må vente. og drengen blev trist, men han var jo ikke ensom,  bare trist over at vennen/broren ikke kunne komme ud med det samme. 

Selvfølgelig skal man reagerer, men vi ved intet.. 
Tro mig jeg ved hvad tristhed og ensomhed gør ved en, men jeg ser ingen advarselstegn i det ts skriver(og som manden også så og heller ikke så noget slemt i) man skal heller ikke bare smide underretninger omkring sig. igen vi ved jo ikke hvem kvinden er til den dreng. Som du kan se rundt i tråden, er der flere der i dine øjne skulle have en underretningen smidt efter sig, fordi de har lavet sjov med deres børn eller fordi en dør er låst, når de har lukket den. 

Anmeld Citér

23. maj 2020

Anonym

BAE skriver:

Værre? At en kvinde lukker døren? Skal man lukke folk ind hver gang de banker på? (der kan jo være en grund til at han ikke blev lukket ind.. de var i gang med noget.) og den yngre dreng kom jo ud. 

men du ved jo ikke om drengen ville ud og lege. som jeg sagde, jeg ser mange børn der leger, nogen i grupper, men der er også børn der leger/cykler alene. Det gør dem ikke ensomme, og det er heller ikke omsorgsvigt, de bliver jo ikke tvunget ud, nægtet at komme ind. De er ude og lege, som man jo gerne vil have i stedet for at de sidder foran computer eller med en telefon. 
Ja hvis du observerer det, hvilket du ikke kan fordi du ser en dreng der cykler rundt alene i 10 minutter(fordi han ventede på en ven) vi ved jo ikke  hvad de sagde til hinanden, drengen og kvinden. Hun kunne jo have sagt: Han kan ikke komme ud endnu, så du må vente. og drengen blev trist, men han var jo ikke ensom,  bare trist over at vennen/broren ikke kunne komme ud med det samme. 

Selvfølgelig skal man reagerer, men vi ved intet.. 
Tro mig jeg ved hvad tristhed og ensomhed gør ved en, men jeg ser ingen advarselstegn i det ts skriver(og som manden også så og heller ikke så noget slemt i) man skal heller ikke bare smide underretninger omkring sig. igen vi ved jo ikke hvem kvinden er til den dreng. Som du kan se rundt i tråden, er der flere der i dine øjne skulle have en underretningen smidt efter sig, fordi de har lavet sjov med deres børn eller fordi en dør er låst, når de har lukket den. 

Ej jeg kan simpelthen ikke se hvad der er at misforstå! Det jeg skriver er at det er endnu værre hvis forældrene slet ikke er i nærheden - altså absolut intet om den pågældende kvindes gøren og laden! Og du kan da virkelig finde ud af at lægge folk ord i munden kan jeg fornemme  Jeg skrev faktisk netop til hende der skrev om at lave sjov med at låse sin søn ude, at det var en helt anden situation end hvis det foregik over flere minutter hvor barnet ikke er med på det. Men digt du da bare videre på mine beskeder, men det bliver sgu sidste svar herfra så. Gider simpelthen ikke bruge tid på at diskutere med folk der ikke læser hvad jeg skriver 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.