Lige et svar fra en lærer.
I denne tid er der rigtig rigtig mange hensyn, og en del af dem er ikke pædagogiske. Da vi mødte ind og skulle planlægge genåbningen, så var de sundhedsfaglige retningslinjer øverst - vi kunne ikke sige: jamen Pia arbejder bedst i grupper - desværre alle borde skal stå placeret, så alle børn er to meter fra hinanden.
Når så alle de sundhedsfaglige hensyn var opfyldt, når vi havde fulgt retningslinjerne så godt som vi kunne, så kunne vi begynde at fylde pædagogik på. Og der var der også en del ting som skulle medtænkes: SFO, når vi lavede grupperne skulle vi sikre, at alle børn også havde nogen at lege med om eftermiddagen ergo de børn, der skal i SFO skal i samme gruppe, de børn der var meldt til at være længe i SFO skulle i samme gruppe, de børn der var meldt til morgenSFO skal i samme gruppe osv osv.
Når puslespillet var gået op, så stod vi med forskellige grupper og kunne rykke lidt rundt her og der. Så kunne vi have andre kriterier fx kendt voksen, hvem har brug for social støtte, alle skal have en klassekammerat som vi håber de kan lege med osv.
Og så var grupperne lavet - dekretet fra forvaltningen var tydelig: der må ikke byttes rundt på grupperne for vi skal minimere smittekæderne. Så når en forælder skriver: mit barn er kommet i en gruppe der ikke fungerer, kan vi bytte. Må vores svar være: desværre det sundhedsfaglige kommer desværre i den tid i forrest række, men vi gør hvad vi kan.
En af de ting jeg skrev ud på min egen væg på facebook, da alle vidste, at vi skulle starte var en opfordring. En opfordring til forældrene om at trække i bremsen, og kun kritisere og klage når det var virkelig nødvendigt (det skal jeg ikke udtale mig om, hvorvidt dit er). For børnene, forældrene og lærerne mødte op til en hverdag som var dybt forandret, og hvor sundhedsfaglige retningslinjer hele tiden står over min og mine kollegaers pædagogiske og didaktiske faglighed. Vi gør alle sammen, alt hvad der står i vores magt for at fylde de rammer ud på den bedste pædagogiske og didaktiske måde, men vi er begrænset af rammerne fx når det kommer til at danne gruppe/hold.
Et konstruktivt forslag er, at du foreslår, at din datter om ikke andet skal arbejde sammen med en anden eller måske alene i den kommende tid - gruppe og to og to arbejde er alligevel besværliggjort at kravet om to meters afstand inden for. Og så få talt med din datter om, at man ikke skal lege sammen - de skulle meget gerne være i en legegruppe på 5, så mon ikke der er en anden som hun kunne få øjnene op for? Og så når du henvender dig til lærerne, så vær konstruktiv tænk på løsninger som ikke er umulige fx bytte grupper, hvis de lige som vi har fået at vide oppe fra, at det må vi ikke.
Og en sidste ting, lad vær at brug begreber som hader, fremskriv en historie om "hader mest". Jeg har set utallige eksempler på "hader mest" historie som vendes til "elsker mest". Dit barn hader ikke et andet barn, dit barn er usikkert i forhold til en klassekammerat, har ikke fundet en god måde omgås osv. og måske bliver de aldrig bedste venner, men de skal være klassekammerater - og det skal alle voksne omkring dem støtte dem i også forældrene.