Jeg har en datter på 6 år. Jeg kan se på grupperne i hendes klasse, at ALLE bedstevennerne er kommet i gruppe med hinanden. Så er der så min datter, som er blevet skilt ad fra hendes to bedste venner. Og jeg synes altså, det godt kan være hårdt at se på. Jeg har prøvet SÅ mange gange som barn at være tredje hjul. At være den, som man godt kunne lege med, hvis der ikke lige var andre. Hvis der så var en, som var "mere populær" igen, så blev jeg igen tredje hjul og kun god nok, når der ikke var andre at vælge. Jeg havde en bedste ven som barn. Men jeg var åbenbart ikke hendes bedste ven. Vi legede rigtig godt sammen, men det var bare på en måde som om, det ikke var ægte, når man sådan kunne blive frosset ude i tide og utide. Jeg har prøvet SÅ mange gange at være den, der blev valgt til sidst (håber ikke, der er nogle, der stadig i skolen bruger 1. og 2. vælger, når der skal dannes grupper). Altså én ting er, at livet kan være hårdt en gang imellem, men det er virkelig trist og rigtig surt, hvis det er næsten HVER gang, der opstår en situation, at det er den samme, der skal betale prisen. At man kan sidde og kigge på, at alle de andre har fået, hvad de gerne ville have, men hvorfor skal man selv nedprioriteres sådan hele tiden?
Nu ved jeg ikke, om ts barn har oplevet sådan noget. Men nu er barnet altså kun 10 år. Og jeg kan huske mig selv i den alder. Det var ca. der, det begyndte at være RIGTIG svært!
I denne tid, hvor vi alle og ikke mindst børnene møder ind til en helt anderledes hverdag end den plejer, forventes det jo i bund og grund, at vi alle forstår og tager hensyn til hinanden, men jeg synes ikke, det virker særlig hensynsfuldt, hvis det er lærerens intention at løse pigernes konflikter midt i denne coronatid. Det er også svært for et barn at stå og se på alle de andre, som har noget trygt i form af f.eks. en bedste ven og så står man selv der og der forventes mere af mig end de andre. Jeg har ar på sjælen og det er bare SÅ vigtigt, at børnene bliver hørt. Corona eller ej. Det er i hvert fald ikke noget fis!
Det blev måske lidt rodet, men jeg mener bare, at hvis ikke vi tager børn alvorligt, som kommer hjem og er grædefærdige, så kan det give ar på sjælen langt inde i voksenlivet.