Hej
Personligt, så har jeg i denne corona situation, været rigtig meget i tvivl om, hvad og hvor meget, jeg kan tillade mig at "brokke" mig over. For jeg ved jo godt, at alle har måtte betale en eller anden form for pris og jeg ved også godt, at det måske ikke er alt det pædagogiske personale, der er lige trygge ved situationen. Det har jeg sådan set fuld forståelse for.
Men oven i dette, så er jeg bare blevet sådan i tvivl om, hvornår jeg skal gribe ind og sige, at det simpelthen ikke kan være rigtigt. Jeg føler mig egentlig ikke bange over at skulle aflevere min søn i børnehaven som sådan med alle de nye retningslinjer. Jeg frygter ikke, om den daglige omsorg for børnene er forsvundet eller noget. Men - nu kommer problemet - min søn står over for et stueskift lige om lidt.
Han har en bedste ven, og de to har nærmest været uadskillelige. Så begyndte han endelig at lege med to drenge. Men så fik de to drenge lov til, på samme tid, at skifte stue til de store børnehavebørn. Så havde han igen kun én rigtig ven. Og det er jo dejligt, at han har hende, men det er også bare lidt sårbart og de to drenge legede han rigtig godt med og han udviklede sig også sammen med dem. Så var det meningen, at han skulle tilbage i børnehave i denne uge, så han kunne nå at lege med hans ven, inden de begge skulle skifte stue (og det er to forskellige stuer). Men så fik jeg at vide, at hun før tid er rykket ned i den anden ende og hvis jeg skulle sende ham afsted, så ville han have mistet sine venner og kun kunne være sammen med nogle, som han slet ikke normalt leger sammen med.
Og det vil jeg ikke byde ham - OVEN i alle de nye retningslinjer, der er. Lige den del synes jeg simpelthen er så uretfærdig og uværdig for mit barn. Alle taler om, at deres børn synes det er rart at se sine venner igen. Men mit barn kommer jo ikke til at se sine venner. Hans venner er blevet flået væk fra ham uden mulighed for at sige farvel eller vinke til hinanden på legepladsen. Og til dem, der synes, det lyder dramatisk. Jeg er klar over, at de jo ikke har gjort det med vilje. Men lad os være ærlige - i praksis er det jo altså det, der er sket.
Og jeg spekulerer og spekulerer... er det fordi, vi har sådan nogle børn, der bare altid falder i ét med tapetet? I ved, der er nogle børn, der er gode til at gøre opmærksom på sig selv. Der er nogle børn, hvor det sociale bare ligger så naturligt til dem og hvor det dermed ikke er til diskussion, hvem de skal være i legegruppe med og så er der dem til sidst, man ikke ved, hvor man skal placere - de kommer til at være der, hvor der er plads, med beskeden "ja, vi kan godt forstå dig, men det er sindssygt svært og vi skulle have puslespillet til at gå op".
Eller er det netop, at jeg, som forælder, skal være bedre til at "råbe op", når noget er uretfærdigt/uværdigt for mit barn?
Og som tidligere nævnt, så ved jeg godt, at der er et puslespil, der skal gå op og at alle skal yde en ekstra indsats, men for hvilken pris? Skal jeg bare makke ret som en eller anden soldat (det ville jo være umiddelbart det letteste), men der er bare nogle undervejs, der bliver tabt på gulvet, og jeg kan ikke se det urimelige i (det er jeg kommet frem til), at jeg gerne må, så at sige, "klage" over deres måde at håndtere det på. For jeg kan jo også bare se, at hele denne situation altså trods alt bliver håndteret forskelligt i forskellige institutioner, selvfølgelig med retningslinjerne som fællesnævner.
Men jeg er bare træt af hele tiden at se på andre, hvis børn ikke har mistet deres venner. At deres vennerelationer bliver tilgodeset. Jeg føler lidt, at det er os, der betaler en pris, hver gang der er et puslespil, der skal gå op