Besøg lige efter fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2020

Stivdie

Anonym skriver:

Hej alle,

Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen. 

Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag  og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.

Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin. 

Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert). 

Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”. 

Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen. 

Hvordan havde I det efter fødslen og havde I lyst til fødselsbesøg? 

Det er så simpelt at svigermor ikke ved hvornår du har født - før nogen fortæller hende det. 

Hvis I ikke er klar til at få besøg og har behov for alenetid med baby, så aftal da at I venter et par dage med at melde ud om, at du har født. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2020

Jixy

Profilbillede for Jixy

Selvom det er meget svært, så synes jeg du skal lade være med at føle dig presset af svigermor. Det kan godt være hun gerne vil se sit barnebarn når hun nu er i Dk, men det er ikke en ret hun har. Hvis du/I har behov for ro i dagene efter, så er det det vigtigste. Baby og mor kommer i første række, der er nogle helt basale ting der skal op og køre og baby skal have nærhed.

Jeg synes også det er lidt frækt af svigermor, at hun har booket billetter til Dk uden at snakke med jer, hvis I måske kunne tænke var smartest - når nu en del af hendes agenda nok er at se barnebarnet. Hun kan da ikke bare forvente, at I lige hopper og springer for hende, fordi hun har booket billetter som hun har.

Anmeld Citér

25. februar 2020

Marts17

Vi venter vores 2. Barn og jeg kan kun se tilbage på første gang, hvor vi simpelthen ikke var gode til til at få sagt fra til besøgende - nogle kom også uden varsel og det var virkelig kaotisk, når man tænker tilbage på det, nogle gange ved 8 gæster på vores stud ad gangen. 

SÅ, min pointe er, der er intet galt i, at sige fra. Hvis I ikke er enige, må I indgå er kompromis, som begge kan leve med. Hvis nu du skulle gå så meget over, at det kniber med, at svigermor kan vente ift. At se baby, var det måske en mulighed, at farmand tager babyen med ud fra stuen i en 10 minutters tid, men hun alligevel sover eller du lige skal i bad eller lignende. Så bliver alle forhåbebtlig glade og du skal ikke forholde dig til besøg :-)

Anmeld Citér

25. februar 2020

Mullemee

Hej alle,

Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen. 

Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag  og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.

Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin. 

Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert). 

Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”. 

Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen. 

Jeg vil komme med det råd, at I forventningsafstemmer med svigermor, inden hun kan komme på besøg, Ja, du må gerne komme, men vi står ikke klar med kaffe, kage og brød. Hvis du vil have noget, må du selv tage det med. Vi laver gerne kaffe, men vores første prioritet er vores barn. Den kan også bruges generelt. Folk, der selv lige har fået børn, er som regel mere opmærksomme på det. 

Du skal så også huske på, at du er barnets mor. Det er dig (og din mand/kæreste selvfølgelig, men de er tit mere tolerante) der bestemmer, hvem der skal holde dit barn, og hvornår barnet skal tilbage til sine forældre. Husk at lytte til dig selv og tro på, at det her, det kan du godt. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg bor langt fra familie. Jeg ville helt sikkert lade hende se baby før hun tager hjem. Det behøver ikke være mere end 15-20 min. Den stolte far kan vise baby frem mens du hviler dig eller tager et bad. Du behøver slet ikke være til stede. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Skouboe

Anonym skriver:

Jeg har det generelt sådan, at det er kvinden der har været udsat for en graviditet og ikke manden. Og kvindens behov gerne må være højere lige efter en fødsel end mandens, da det er kvinden der har været udsat for en fysisk og mental omvæltning på en anderledes måde end manden. Ikke sagt, at faren skal negligeres - men det er ikke faren, der eventuel har været i fødsel i 24 timer, haft kejsersnit eller lignende.

Og vi begge vil selvfølgelig gerne have, at hun ser sin farmor og får et forhold til hende. Og vi er enige i, at det ikke skal være lige efter fødslen - men når vi er klar til det. Men på den anden side er det også ærgerligt, at hun måske ikke når at se hende fordi hun rejser tilbage lige op til. Det handler måske i bund og grund om hvilket behov der skal tilsidesættes eller prioriteres. 

Tak for svar, btw :-) 

Men er det ikke bare sådan faren tager barnet med i køkkenet og ser farmor en halv time mens du sover/hviler dig

Anmeld Citér

25. februar 2020

Soonmom

Som udgangspunkt er der ikke nogen der skal kræve at se en baby , men jeg kan godt forstå det når hun ikke får chancen sådan lige med det samme, så overlever man nok lige en halv times tid

Anmeld Citér

25. februar 2020

fehår

De første 48 timer efter begge mine fødsler har jeg stadig været indlagt (en gang akut kejsersnit, en gang alm. fødsel med stort blodtab), og der havde ikke rigtig været nogen mulighed for, at man ville kunne komme på besøg og se baby uden også at se mig. Især sidste gang var jeg meget hærget, og jeg ville ikke have haft lyst eller overskud til besøg. Så derfor ville jeg aldrig lave en aftale på forhånd, men i stedet vente og se. Hvis du har overskud, fantastisk! Men det er ikke sikkert. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Tommelise

Jeg synes, du skal lade svigermor se sit barnebarn.

Hun bor i et andet land, så hun har ikke mulighed for bare at komme forbi senere.

Det kan være et ganske kort besøg. 

Og skulle du være indlagt og ikke ønske besøg, så kan din mand tage barnet med ud af stuen og vise det til farmor. Det er altså en mulighed.

Anmeld Citér

25. februar 2020

Lje

Hej alle,

Jeg forstår faktisk godt, at farmor bliver ked af det. Hold op hvor ville jeg selv blive ked af det, hvis min svigerdatter nægtede min søn at vise mit barnebarn frem fordi hun ikke følte for det. 

Uanset jeres relation, så er mit greb på "familie", at vi alle er en del af noget større. Og når vi sætter børn i verden, så udvides familiekonstallationen. Selvsagt skal ingen øve vold på sine egne grænser men nogle gange må man gerne tænke sig selv og sit barn i en større helhed. 

Hvornår skal din egen mor mon se barnet? 

Og så synes jeg, du søger et svar, som ingen kan give dig. Jeg fødte kl. 22. Kørte en kort tur ud at handle dagen efter. Uden baby. Jeg viste baby frem dag 1 og gik lang tur med barnevogn på dag 2. Havde det strålende. En af mine veninder var desperat udmattet i 5 døgn. Der lå bare hende og hendes mand med baby og samlede kræfter. Og så alle dem midt i mellem. Sagt på en anden måde: du aner ikke, hvordan du får det.

Jeg synes virkelig, du skal tænke godt over, hvordan du ville have det, hvis du var farmor - og se om ikke nogle af de fine forslag med far viser frem + ingen service kunne formildne dit syn på din kærestes mors ønske (hvis hun stadig er i landet) og du og din kæreste kan finde plads til at sige til hende: "selvfølgelig skal du se dit barnebarn, hvis du stadig er i landet. Vi ringer, når baby er født. Og så ser vi, hvor i verden, du er. Hvor er det dejligt, du glæder dig, farmor".

Vh.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.