Hej alle,
Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen.
Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag
og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.
Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin.
Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert).
Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”.
Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen.
Hvordan havde I det efter fødslen og havde I lyst til fødselsbesøg?
Jeg forstår faktisk godt, at farmor bliver ked af det. Hold op hvor ville jeg selv blive ked af det, hvis min svigerdatter nægtede min søn at vise mit barnebarn frem fordi hun ikke følte for det.
Uanset jeres relation, så er mit greb på "familie", at vi alle er en del af noget større. Og når vi sætter børn i verden, så udvides familiekonstallationen. Selvsagt skal ingen øve vold på sine egne grænser men nogle gange må man gerne tænke sig selv og sit barn i en større helhed.
Hvornår skal din egen mor mon se barnet?
Og så synes jeg, du søger et svar, som ingen kan give dig. Jeg fødte kl. 22. Kørte en kort tur ud at handle dagen efter. Uden baby. Jeg viste baby frem dag 1 og gik lang tur med barnevogn på dag 2. Havde det strålende. En af mine veninder var desperat udmattet i 5 døgn. Der lå bare hende og hendes mand med baby og samlede kræfter. Og så alle dem midt i mellem. Sagt på en anden måde: du aner ikke, hvordan du får det.
Jeg synes virkelig, du skal tænke godt over, hvordan du ville have det, hvis du var farmor - og se om ikke nogle af de fine forslag med far viser frem + ingen service kunne formildne dit syn på din kærestes mors ønske (hvis hun stadig er i landet) og du og din kæreste kan finde plads til at sige til hende: "selvfølgelig skal du se dit barnebarn, hvis du stadig er i landet. Vi ringer, når baby er født. Og så ser vi, hvor i verden, du er. Hvor er det dejligt, du glæder dig, farmor".
Vh.