Besøg lige efter fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.082 visninger
46 svar
88 synes godt om
25. februar 2020

Anonym trådstarter

Hej alle,

Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen. 

Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag  og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.

Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin. 

Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert). 

Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”. 

Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen. 

Hvordan havde I det efter fødslen og havde I lyst til fødselsbesøg? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2020

årgang84

Profilbillede for årgang84

Hvorfor have snakken.

det ikke til dialog. 

I melder selv ud hvornår I er klar.

Her sagde jeg at jeg ville selv sige til. Og det gjorte jeg før jeg ellers havde regnet med. Så al den planlægning væk med den. 

Her var besøg på Maks 15 min normalt de første dage. Folk blev ikke hængende med mindre vi selv indbød til det.  Jeg havde brug for ro senere hen i forløbet. Ikke de første 14 dage. Så der var det dejligt at alle havde været forbi inden behovet for ro meldte sig. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Tinstin

NEJ. Jeg havde virkelig ikke lyst til besøg efter fødslen, det havde jeg ikke og jeg vil aldrig glemme, at svigermor kom anstigende om morgenen dagen efter og fandme tog ungen fra mig og sagde "Jeg skal bare lige...". Jeg fik ham såmænd hurtigt tilbage igen, men det var så forfærdeligt for mig af en eller anden grund.

Og folk kom rendende og jeg havde endda haft kejsersnit efter en fødsel på 3 døgn og var på morfin og prøvede at få en amning op at køre. Der var besøg 3 gange den første dage og vi måtte bare hele tiden time det og tænkte nærmest mere på det end på babyen.

Og da vi kom hjem fortsatte det. Og det var da måske kun 5 besøg på en uge, men det var stadig SÅ hårdt, især for mig, der har socialfobi og havde fået det der udmattende kejsersnit OG prøvede at lære og amme.

2. gang kom der ikke så mange besøg på fødestuen, det var herligt, og der var ingen, der prøvede at holde ham! Gudskelov. Jeg lå hud til hud og lod være med at give ham tøj på, når de kom, så var de mindre tilbøjelige til at tage ham op

Igen var huset desværre belejret af gæster i ugen efter vores ankomst, hvor storebror endda også skulle vænne sig til sit nye liv.

Men vi var for svage, især min kæreste, til at sige fra... for vi ville jo omvendt også gerne inddrage dem, for de var så spændte på at se deres nye barnebarn/fætter/nevø.....

I den bedste af alle verdener burede jeg mig gerne inde fra en uge før termin (hvor alle hele tiden spørger, om der er noget nyt) til en uge efter fødslen. Men det kan desværre ikke lade sig gøre. Det sårer bare for mange følelser, synes jeg. Min første søn var f.eks. min mors første barnebarn og jeg kunne altså ikke nægte hende at se ham i en hel uge.

Anmeld Citér

25. februar 2020

Ano18

Jeg synes det er en lidt svær problemstilling fordi som udgangspunkt så er det din psyke, følelser, hvad du magter og har lyst til. At være gravid, føde og blive mor er overvældende og krævende både fysisk og psykisk. 
Men hvis der går længe inden hun er i dk igen, kunne du så måske slappe af 15-30 min i soveværelset imens far hurtigt viser lillepigen frem for moderen. Og ville hun respektere det var helt på jeres præmisser og forstå hendes “plads”. Og er det fars interesse og ønske ? Det er selvfølgelig ikke jeres “problem” hun ikke bor i dk, men det er også dejligt hun har interessen (alt m måde selvfølgelig). I min familie kommer ingen og alle er helt ligeglade. Det har skam sine fordele men man føler sig også lidt ligegyldig.

Rigtig god oplevelse - og du går måske så meget over tid at det slet ikke er et problem. Øv det stresser dig op til.

Anmeld Citér

25. februar 2020

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Jeg er enig i personen over mig.. Synes faktisk, at det er lidt synd for hende, hvis hun ikke får lov til at se sit barnebarn - bare i kort tid.. Jeg ville godt nok føle mig ligegyldig og afvist, hvis jeg var hende.. 

Og du behøver jo netop ikke at gøre noget eller være til stede.. Du kan slappe lidt af eller sove, mens far viser sit lille barn frem.. Hvad siger han til det hele? 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Hjemmegaaende

Selvfølgelig skal svigermor have lov til at se sit barnebarn. Bare kort - men se hende skal hun da, når omstændighederne er som de er.

Anmeld Citér

25. februar 2020

M O R til J Vega

Hej alle,

Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen. 

Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag  og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.

Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin. 

Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert). 

Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”. 

Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen. 

Tag det som det kommer  det kun dig der ved hvornår du er klar, og det ved du ikke før du står i det. Du kan have så mange tanker omkring det nu, men når du står i det, er du måske bare klar til besøg, og måske først en uge efter.

det unødvendigt at gå og tænke over det nu.

jeg havde det 100 procent lige som dig (har et forholdsvis ringe forhold til min sviger mor) 

-vi var hjemme 6 timer efter fødslen og dagen efter havde vi besøg af, svigerinde, svoger, svigermor, svigerfar, min mor, lillebror og min far. 
de var der 20 min hver af 4 hold, og det gik så fint havde ikke den vildeste fantasi om jeg ville se dem så hurtig, men det passede fint. Er også meget følsom pige 

Anmeld Citér

25. februar 2020

AnoMor

Anonym skriver:

Hej alle,

På trods af en 23 timers lang fødsel og var meget træt. Så havde jeg ingen problemer med besøg. Jeg fødte så om aftenen. Så det var kun min mor der var med til fødslen der var der. Men fik gæster allerede dagen efter af flere familie medlemmer og de var der i 1-2 timer af gangen. Jeg synges kun der var dejligt at vise ham frem 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Jeg er enig i personen over mig.. Synes faktisk, at det er lidt synd for hende, hvis hun ikke får lov til at se sit barnebarn - bare i kort tid.. Jeg ville godt nok føle mig ligegyldig og afvist, hvis jeg var hende.. 

Og du behøver jo netop ikke at gøre noget eller være til stede.. Du kan slappe lidt af eller sove, mens far viser sit lille barn frem.. Hvad siger han til det hele? 

Tak for svar :-)

Jeg synes også, at det er synd, at hun ikke når at se hende. Vi har forslået, at hun eventuelt må udskyde sin returbillet og vente efter omstændighederne (samt at der jo er risiko for, at jeg går over tid) men det var hun ikke helt frisk på. Hun arbejder ikke i sit hjemland, så i princippet kunne hun godt blive. Hun er dog ikke glad for Danmark, så kan forestille mig, at hun gerne vil hjem efter et par uger her :-)

Faren respekterer mine behov og ved, at jeg er person, som ikke er den store selskabsperson og ønsker ro og stilhed. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

LSS

Anonym skriver:

Hej alle,

Jeg synes du skriver om dig dig dig. Hvad med din mand/kæreste. Hvad ønsker føler han? Vil han ikke have hans mor skal se sit barnebarn. 
Ærligt, hvis hun sjældent er i dk, så ville jeg virkelig lade hende komme. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.