Hej alle,
Jeg har brug for nogle erfaringer og perspektiver på et lille dilemma, som jeg/min kæreste har og det handler om besøg lige efter fødslen.
Jeg er førstegangsfødende og min kæreste og jeg venter vores første pige nu på fredag
og vi glæder os, er spændte og rimelig nervøse.
Sagen er, at min kærestes mor bor i Mellemøsten (hun er dansker, men fundet sig en muslimsk mand) og er på besøg i Danmark de næste par uger. Hun skal retur ca. en uge efter jeg har termin.
Jeg har ikke et tæt forhold til min svigermor. Jeg ser hende 1-2 gange årligt i korte tidsperioder og synes generelt, at hun er et sødt og dejligt menneske, men jeg må ærlig indrømme, at jeg også har det svært ved hende - uden rigtig at sætte en finger på, lige hvad. Vi er bare to mennesker med meget forskellige holdninger og jeg kan let føle mig trådt på, da hun fylder ret meget og kræver ret meget (jeg er ret introvert og hun er enorm ekstrovert).
Men sagen er, at hun forventer at hun får lov til at se sit barnebarn senest 48 timer efter fødslen (nu kan jeg jo risikere at gå over tid, så hun slet ikke er i DK på det tidspunkt) - men jeg ved slet ikke hvordan sådan en fødsel påvirker mig psykisk (er lidt sensitiv) eller fysisk og jeg har ikke lyst til at love nogen noget (ej heller andre familiemedlemmer). Min kæreste fortalte dette til sin mor, der blev enorm sur og ked af det og “skal bare gerne se hende i 10 sekunder”.
Men nu ved jeg ikke, om jeg skal sige “ok”, nu hvor hun er så sjældent i Danmark eller holde fast i, at tidlige fødselsbesøg afhænger af vores situation lige efter fødslen.
Hvordan havde I det efter fødslen og havde I lyst til fødselsbesøg?
Tag det som det kommer
det kun dig der ved hvornår du er klar, og det ved du ikke før du står i det. Du kan have så mange tanker omkring det nu, men når du står i det, er du måske bare klar til besøg, og måske først en uge efter.
det unødvendigt at gå og tænke over det nu.
jeg havde det 100 procent lige som dig (har et forholdsvis ringe forhold til min sviger mor)
-vi var hjemme 6 timer efter fødslen og dagen efter havde vi besøg af, svigerinde, svoger, svigermor, svigerfar, min mor, lillebror og min far.
de var der 20 min hver af 4 hold, og det gik så fint
havde ikke den vildeste fantasi om jeg ville se dem så hurtig, men det passede fint. Er også meget følsom pige