Besøg lige efter fødslen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. februar 2020

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

På trods af en 23 timers lang fødsel og var meget træt. Så havde jeg ingen problemer med besøg. Jeg fødte så om aftenen. Så det var kun min mor der var med til fødslen der var der. Men fik gæster allerede dagen efter af flere familie medlemmer og de var der i 1-2 timer af gangen. Jeg synges kun der var dejligt at vise ham frem 

Hvor herligt :-)

Håber også, at jeg får det sådan! :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. februar 2020

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Jeg synes du skriver om dig dig dig. Hvad med din mand/kæreste. Hvad ønsker føler han? Vil han ikke have hans mor skal se sit barnebarn. 
Ærligt, hvis hun sjældent er i dk, så ville jeg virkelig lade hende komme. 

Jeg har det generelt sådan, at det er kvinden der har været udsat for en graviditet og ikke manden. Og kvindens behov gerne må være højere lige efter en fødsel end mandens, da det er kvinden der har været udsat for en fysisk og mental omvæltning på en anderledes måde end manden. Ikke sagt, at faren skal negligeres - men det er ikke faren, der eventuel har været i fødsel i 24 timer, haft kejsersnit eller lignende.

Og vi begge vil selvfølgelig gerne have, at hun ser sin farmor og får et forhold til hende. Og vi er enige i, at det ikke skal være lige efter fødslen - men når vi er klar til det. Men på den anden side er det også ærgerligt, at hun måske ikke når at se hende fordi hun rejser tilbage lige op til. Det handler måske i bund og grund om hvilket behov der skal tilsidesættes eller prioriteres. 

Tak for svar, btw :-) 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

årgang84 skriver:

Hvorfor have snakken.

det ikke til dialog. 

I melder selv ud hvornår I er klar.

Her sagde jeg at jeg ville selv sige til. Og det gjorte jeg før jeg ellers havde regnet med. Så al den planlægning væk med den. 

Her var besøg på Maks 15 min normalt de første dage. Folk blev ikke hængende med mindre vi selv indbød til det.  Jeg havde brug for ro senere hen i forløbet. Ikke de første 14 dage. Så der var det dejligt at alle havde været forbi inden behovet for ro meldte sig. 

Tak for svar:-)

Dialogen var blot en forventningsafstemning, da svigermor havde booket sin tur til Danmark uden rigtig at involvere os i, hvad hun skulle i Danmark. Vi lagde selvfølgelig to og to sammen og tænkte, at hun nok gerne vil besøge sit barnebarn, selvom hun ikke havde sagt noget om det. 

Det er rart at høre, at man godt bare kan sige 15 min., selvom det ikke lyder af særlig meget. Håber også, at jeg får lyst til besøg inden jeg selv forventer det :-)

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

Tinstin skriver:

NEJ. Jeg havde virkelig ikke lyst til besøg efter fødslen, det havde jeg ikke og jeg vil aldrig glemme, at svigermor kom anstigende om morgenen dagen efter og fandme tog ungen fra mig og sagde "Jeg skal bare lige...". Jeg fik ham såmænd hurtigt tilbage igen, men det var så forfærdeligt for mig af en eller anden grund.

Og folk kom rendende og jeg havde endda haft kejsersnit efter en fødsel på 3 døgn og var på morfin og prøvede at få en amning op at køre. Der var besøg 3 gange den første dage og vi måtte bare hele tiden time det og tænkte nærmest mere på det end på babyen.

Og da vi kom hjem fortsatte det. Og det var da måske kun 5 besøg på en uge, men det var stadig SÅ hårdt, især for mig, der har socialfobi og havde fået det der udmattende kejsersnit OG prøvede at lære og amme.

2. gang kom der ikke så mange besøg på fødestuen, det var herligt, og der var ingen, der prøvede at holde ham! Gudskelov. Jeg lå hud til hud og lod være med at give ham tøj på, når de kom, så var de mindre tilbøjelige til at tage ham op

Igen var huset desværre belejret af gæster i ugen efter vores ankomst, hvor storebror endda også skulle vænne sig til sit nye liv.

Men vi var for svage, især min kæreste, til at sige fra... for vi ville jo omvendt også gerne inddrage dem, for de var så spændte på at se deres nye barnebarn/fætter/nevø.....

I den bedste af alle verdener burede jeg mig gerne inde fra en uge før termin (hvor alle hele tiden spørger, om der er noget nyt) til en uge efter fødslen. Men det kan desværre ikke lade sig gøre. Det sårer bare for mange følelser, synes jeg. Min første søn var f.eks. min mors første barnebarn og jeg kunne altså ikke nægte hende at se ham i en hel uge.

Det lyder ikke som en rar oplevelse - både med den hårde fødsel og så få taget sit barn fra sig på den måde - øvøv. Man oplever ikke altid, når nogen er grænseoverskridende før skaden er sket. 

Jeg har også lidt af angst og er bange for, at det stiger efter fødslen - især med mange af de interesserede gæster (og det er jo skønt, at de gerne vil se en). Så med social-fobi har det heller ikke været den bedste cocktail - håber din kæreste har kunne tage lidt fra 

Og det med at lukke sig helt inde i to uger - det vil også være helt ideelt i min verden 

Anmeld Citér

25. februar 2020

M O R til J Vega

Jeg synes du skriver om dig dig dig. Hvad med din mand/kæreste. Hvad ønsker føler han? Vil han ikke have hans mor skal se sit barnebarn. 
Ærligt, hvis hun sjældent er i dk, så ville jeg virkelig lade hende komme. 

Det er da klart, når vi snakker lige efter fødslen.

så vidt jeg ved, føder han ikke, og dermed er det ikke Hans krop der er udsat for et kæmpe pres.

Anmeld Citér

25. februar 2020

MT_2011

Hvis du føder inden hun rejser, hvorfor så ikke lade hende komme kort på besøg og se sig barnebarn, inden hun rejser hjem igen. Jeg kan ærligt ikke se problemet. Hun har jo ikke lige mulighed for at en anden dag, når hun ikke lige bor om hjørnet.

Vent med at tage alt for mange beslutninger inden du har født. Der er først efter du har født, du ved hvordan du har det.

Nu var vi selv igennem en meget grim fødsel som endte i kejsersnit og en indlæggelse på neonatal. Vi havde meldt ud i forvejen af vi nok skulle skrive når hun var ude, så vi kunne planlægge besøgene da familien er stor og for at undgå alle kom på en gang.. Nu havnede vi i en rigtig grim situation og selvom det hele var lort med lort på, så var det fantastisk at få besøg og vise hende frem , selvom de kun kunne kigge på hende. 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

Ano18 skriver:

Jeg synes det er en lidt svær problemstilling fordi som udgangspunkt så er det din psyke, følelser, hvad du magter og har lyst til. At være gravid, føde og blive mor er overvældende og krævende både fysisk og psykisk. 
Men hvis der går længe inden hun er i dk igen, kunne du så måske slappe af 15-30 min i soveværelset imens far hurtigt viser lillepigen frem for moderen. Og ville hun respektere det var helt på jeres præmisser og forstå hendes “plads”. Og er det fars interesse og ønske ? Det er selvfølgelig ikke jeres “problem” hun ikke bor i dk, men det er også dejligt hun har interessen (alt m måde selvfølgelig). I min familie kommer ingen og alle er helt ligeglade. Det har skam sine fordele men man føler sig også lidt ligegyldig.

Rigtig god oplevelse - og du går måske så meget over tid at det slet ikke er et problem. Øv det stresser dig op til.

Tak for svar :-) Jeg synes også, at den er lidt svær.. og jeg synes jeg kommer til at fremstå som en tarvelig svigerdatter, hvis jeg siger nej. Og det har jeg heller ikke lyst til.. 

Jeg har også overvejet den mulighed, at hun er der i 15 - 30 min. uden mig, men om den korte tidsperiode er realistisk, det tvivler jeg på. Men det kan måske være en løsning, der kan komme på tale. 

Min kæreste respekterer mine behov og er med på, at vi ikke lover noget, før vi er klar. Omvendt ved jeg, at han også bare “have det ud af verden”, så han ikke skal høre mere fra hende

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

MT_2011 skriver:

Hvis du føder inden hun rejser, hvorfor så ikke lade hende komme kort på besøg og se sig barnebarn, inden hun rejser hjem igen. Jeg kan ærligt ikke se problemet. Hun har jo ikke lige mulighed for at en anden dag, når hun ikke lige bor om hjørnet.

Vent med at tage alt for mange beslutninger inden du har født. Der er først efter du har født, du ved hvordan du har det.

Nu var vi selv igennem en meget grim fødsel som endte i kejsersnit og en indlæggelse på neonatal. Vi havde meldt ud i forvejen af vi nok skulle skrive når hun var ude, så vi kunne planlægge besøgene da familien er stor og for at undgå alle kom på en gang.. Nu havnede vi i en rigtig grim situation og selvom det hele var lort med lort på, så var det fantastisk at få besøg og vise hende frem , selvom de kun kunne kigge på hende. 

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit svar.. 

Jeg vil gerne vente med at tage en beslutning efter fødslen, men det er jo netop det, som svigermor har svært ved. Så at beslutte, at hun gerne må komme på besøg inden hun rejser tilbage igen, er jo netop at tage en beslutning før fødslen. 

Jeg er jo lidt bange for at havne i din situation - at havne i en grim fødsel og samtidig have lovet nogen familiemedlemmer at komme på besøg af praktiske årsager (at hun skal rejse tilbage), hvis man ikke har overskud i situationen. Men det virker også som om, at I planlagde besøgene efter fødslen? :-) men dejligt, at I trods den grimme oplevelse havde lyst til at få besøg:-) 

Anmeld Citér

25. februar 2020

Ano18

Anonym skriver:

Tak for svar :-) Jeg synes også, at den er lidt svær.. og jeg synes jeg kommer til at fremstå som en tarvelig svigerdatter, hvis jeg siger nej. Og det har jeg heller ikke lyst til.. 

Jeg har også overvejet den mulighed, at hun er der i 15 - 30 min. uden mig, men om den korte tidsperiode er realistisk, det tvivler jeg på. Men det kan måske være en løsning, der kan komme på tale. 

Min kæreste respekterer mine behov og er med på, at vi ikke lover noget, før vi er klar. Omvendt ved jeg, at han også bare “have det ud af verden”, så han ikke skal høre mere fra hende

Det lyder som om han godt kan afslutte besøget efter et kort visit og i så har fået det ude af verden og svigermor har fået ro på. Du må se hvordan det hele forløber og tage stilling efterfølgende.

Anmeld Citér

25. februar 2020

MT_2011

Anonym skriver:

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit svar.. 

Jeg vil gerne vente med at tage en beslutning efter fødslen, men det er jo netop det, som svigermor har svært ved. Så at beslutte, at hun gerne må komme på besøg inden hun rejser tilbage igen, er jo netop at tage en beslutning før fødslen. 

Jeg er jo lidt bange for at havne i din situation - at havne i en grim fødsel og samtidig have lovet nogen familiemedlemmer at komme på besøg af praktiske årsager (at hun skal rejse tilbage), hvis man ikke har overskud i situationen. Men det virker også som om, at I planlagde besøgene efter fødslen? :-) men dejligt, at I trods den grimme oplevelse havde lyst til at få besøg:-) 

Nej vi planlagde ikke besøgene. Vi havde sagt inden fødslen at vi kontakte familien når det passede at de kom på besøg. Om det så var lige efter fødslen eller dagen efter

Da hun først var kommet til verden, forstod familien udemærket grunden situationen at de ikke bare kunne komme. Så her aftalte vi det med dem når det passede inden, mellem alle læge samtaler osv.

Du kan evt sige til din svigermor at i skriver til hende når i er klar til besøg, og at i gerne vil have at hun respekterer det.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.