lineog4 skriver:
Kære dig, kære mor, kære ts.
Ens barn er det mest fantastiske i denne verden og det er du søn også. Han er klog på sin måde, han udvikler sig med sin hastighed, han lærer med sin hastighed og han indgår i det sociale samspil med sine kompetencer.
Men når det er skrevet, så er der børn for hvem den almene skole om det er i privat eller offentlig regi ikke er lykken. Og selvom vi som forældre har svært ved at se det og ikke mindst acceptere det, så skal vi nogen gange lade de professionelle være vores børns advokat, for de har en større sammenligningsflade, og ikke mindst ved de hvilken tilbud der, hvordan kravene er i en almen 0. Klasse osv.
Jeg har været lærer begge steder, 6 år i specialregi indskoling netop med børn med generelle indlæringsvanskeligheder og i almen fra indskoling til udskoling. Jeg er lige skiftet igen og gået fra en specialklasse til almen 1. Klasse, og kan nogen gange tænke puha, hvis bare en del kunne få den start man får i en specialklasse med ro, voksne der har tid og rum til at hjælpe med ar navigere, finde lige det sted, hvor det enkelte barn kan rykke fagligt, hvor man kan stoppe på og bruge en halv time på en tegneseriehistorie om en mindre konflikt i pausen, hvor relationen falder lettere fordi man som voksen her tid, hvor man kan lave de gentagelser der er behov for osv.
Der er sådan set to scenarier: 1. Din dreng kommer i en specialklasse med veluddannede og erfarne professionelle. De har tid til at få ham rykket måske så langt så han på sigt kan komme i almen. 2. Din dreng kommer i almen måske med støtte i et antal timer (som en anden skriver så er det sjældent mere end 8 -10 lektioner ud af en uge 28 lektioner. I de resterende timer vil der selvsagt være så meget obs og hjælp som det nu er muligt i en skøn klasse med skønne 20-24 5-6 årige som alle skal lære at være i skole.
Med scenarie 2 er der en mulighed som ingen ønsker, og det er et din søn går endnu et skridt baglæns, eller rettere ikke går de samme skridt fremad som de andre, fordi han ikke får den hjælp som det synes han har behov for lige nu.
Med scenarie 1 er der muligheden år han gør alle til skamme og tager kæmpe skridt netop i den trygge mindre ramme, så han når op til de andre og kan starte i almen. Specialklasse er ligesom IQ ikke statisk, men det er en god og tryg start for et barn som kan have brug for det.
Og husk 1-2 år tilbage er egentlig en del i den alder, og igen det er ikke statisk, men lige nu er det faktum, og derfor skal din dreng have der tilbud, hvor han kan vokse, udvikle sig og ikke mindst få en stor selvtillid og en glæde ved skolen.
Jeg er meget enig med lineog4s. Jeg er selv færdiguddannet lærer næste sommer og har en mand der er pædagog i skolen. Der er så mange børn der ville have meget bedre af at få al den ekstra støtte som de kan, men hvor forældrene modsætter sig det af forskellige årsager. Samtidig har vi også selv en dreng med generelle indlæringsvanskeligheder og en form for autisme oveni hatten. Han går i specialtilbud, og har gjort det siden han var lige knap to år. Det har bare været så godt for ham! Han ville aldrig kunne trives under almene vilkår (han er dog også voldsomt sensitiv og taktilsky, og skal helst være i så lille et miljø som muligt). Jeg ville altid tage imod al den støtte til mit barn, som jeg kunne få, hvis behovet blev vurderet til at være der.