Anonym skriver:
Hej alle,
Min søn er 5 år, 6 år til oktober og skoleudsat til næste år.
PPR og børnehave mener, at han skal i specialklasse. Der er vi slet slet ikke.
Han er så sød og klog, men hans problemer er udelukkende af social karakter; han siver stille og roligt væk fra fællesskabet. Det interesserer ham ikke. Han vil meget gerne lege og spille fodbold, men har svært ved, hvis det skal være på andres præmisser. Det øver de rigtig meget i børnehaven.
Han har ingen diagnoser, og “fejler” ikke noget.
PPR har laver en psykologisk undersøgelse på ham og påstår, at hans IQ ligger på under 70, og aldrig kommer over 80. Hun kunne ikke få ham til at samarbejde da hun lavede den og siger selv, at hun ikke kan dømme den valid - alligevel bruger de den som begrundelse.
Min søn har altid været 1-2 år bagud men, men lærer altid de ting han skal. Han kan tælle, stave til nogle ord, skrive hans eget navn samt storebrors, tælle til 10 på italiensk, 20 på engelsk osv. Han lærer hurtigt. Han er dygtig til teknik og spiller ps4 med samme tekniske snilde som en på 15. Vi ser IKKE en dreng som er lettere mentalt retarderet, som deres IQ test jo ellers siger. Det er udelukkende i det sociale han halter. Og lidt i det sproglige.
Hvornår skal man som forælder sætte foden ned og følge sin mavefornemmelse og tro på det bedste i ens barn? Jeg har intet problem med specialskoler og specialklasser, vi bor i Aarhus og jeg har siddet og læst om deres tilbud og set videoer osv, og det er bare ikke nogle tilbud jeg kan se min søn i. Han passer ikke ind med børn med autisme, ADHD og mentale og fysiske handicap.
Han er en helt almindelig dreng som bare har behov for ekstra voksenkontakt.
Jeg læser rundt omkring her på siden om børn som har fået støtte på i den almindelige folkeskole. Er der nogen af jer som har erfaringer med det?
Min mavefornemmelse siger mig, at han ville kunne klare sig fint i en almindelig skole med ekstra støtte, indtil han “lærer” at gå i skole og lærer rutinerne og indhenter hans jævnaldrende. Jeg har aldrig tænkt på ham som et barn som får behov for støtte resten af hans skolegang. Jeg har aldrig tænkt, at han havde begrænsede muligheder her i livet og jeg blev oprigtigt chokeret over den IQ test (som jeg dog tager med et gran salt). Men hvordan får vi som forældre gjort det klart for børnehave og PPR? Vi føler at vi er blevet tromlet og at vores barn er blevet stemplet som noget, han ikke er
Vh. Louise
Dette kunne være min søn du beskrev.
Vores søn var rigtig god til tal, bogstaver. Havde udtaleproblemer i børnehaven. Han havde talepædagog og ppr var over ham.
Vi havde psykolog over ham som gav børnehaven midler til de socialespilleregler.
Vores søn blev skole udsat 1 år. Han gik i en privat børnehave. Men pga hans problemer vil den private friskole børnehaven var tilknyttet ikke optage ham i 0 klasse.
Han kom i kommunal skole 1 år senere end de andre. Og 1/2 år inde i 0 klasse kunne vores søn læse.
Vores søn har brug for faste rutiner, og i skolen har de noget som hedder lege venner. Børnene er en gruppe på 3-4 stk som skal lege sammen i frikvartererne. (de bytter hver mandag) og så har de sammen ansvar for at alle er med i legen. Lærerne hjælper hvis børnene ikke er enige om hvor på skolen de vil lege før de går ud.
Denne ordning har hjulpet vores søn socialt rigtig meget i skolen.
Når han er i sfo har han brug for meget voksen kontakt. Som vi har snakket meget om. Men 6 timer med 25 andre børn. Så er det hans behov at spille et spil, eller andet med en voksen og få børn.
Så jeg tror på at din søn helt sikkert også vil kunne klare folkeskolen. Husk det er jer forældre som kender ham bedst. Og hvis i mener han kan klare en folkeskole klasse så er det hvad han skal. Samarbejd med skolen og brug samtaler enden skolestart på at forklare dem om jeres som, samt hvad der kan hjælpe ham hvis han får behov for det.
Vores søn startede til fodbold i 0 klasse og det har hjulpet ham rigtig meget med det sociale.