Ekstra støtte i folkeskolen ? Erfaringer?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2020

Babilooo

Jeg vil også sige at børn der er bagud jo sjældent i kaotiske rammer tager store skridt udviklingsmæssige. Og de andre børn udvikler sig jo også mens han udvikler sig .. de står ikke stille. Han vil hele tiden føle han halser efter/ står på tæer

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2020

dorthemus

Tjullehej skriver:

Her får du et ærligt svar - det er en utrolig svær periode at stå i med et barn og jeg har været der. Men at vurdere det selv som forældre er virkelig virkelig svært og ofte ser man ikke de samme udfordringer som andre. 

Min søn fik talepædagog og gik på sprogkursus (for børn med forsinket sprog eller sproglige fejl), da han var 4. Han fik tilknyttet PPR som også mente at han skulle skoleudsættes, hvilket han blev. Han havde også svært ved det sociale og når præmisserne for leg ændrede sig. Da han var 5 spillede han potal 2 PS4 spil som en på 16 - jeg kunne ikke følge med og gøre det han gjorde. Han har altid været meget interesseret i maskiner og teknik (særinteresse).

Vi fik ham også testet for intelligens og sprog og en sanseprofil. På sanseprofilen bongede han ud på de fleste parametre og det var der vi begyndte at mistænke noget inden for autisme spektret. Hans intelligenstest var normal. Jeg insisterede på at få ham udredt på Glostrup børne psych og her fik han diagnosen Aspergers i mild grad.

Vi startede ham op på en privatskole, og kunne ikke se hvad pædagogerne eller psykologerne/psykiateren så. Han fik 12 timers støtte i 1 og 2 klasse men er nu flyttet til en specialskole, hvor der er meget mere ro (6 børn i klassen) de har fokus også på de sociale kompetencer og det faglige pensum er det samme. Han trives i rigtig høj grad nu.

Tilbage til det du skriver: 

- han er god til teknik 

- trækker sig socialt og interesserer sig ikke 

-har svært ved at indgå i sociale sammenhænge når præmisser for leg ændrer sig (regid tænkning)

- ikke normal sprogudvikling eller udvikling generelt. 

Det er altså alle elementer jeg kan nikke genkendende til. Det er ikke fordi jeg vil sige at han har autisme - men har I fået ham udredt? - altså ud over en IQ test.

At have en lav intelligens er den mest normale årsag til at være tilbage i udviklingen. Du nævner at han er 1-2 år bagud. Det er jo ikke en normal udvikling. 

Vi har ikke haft meget success med en støtte, da det netop er de meget større rammer og den MEGET mindre voksenkontakt der gør forskellen. Det vil være rigtig synd hvis I insisterer på at få ham i en normal klasse efter min mening (ud fra det du skriver). Han vil have meget mere glæde at en sammenhæng hvor der er 3 lærer til 6 børn. Og det giver meget bedre muligheder for personlig og faglig udvikling. Når min søn læser eller laver matematik så er det med en lære og de er to børn sammen med den lærer. Det giver godt nok nogle helt andre muligheder. :-)

Mit råd: 

- Få ham udredt rigtigt på et børnepsyk afdeling. PPR kan hjælpe med dette. Han får ikke er en diagnose, hvis der ikke er noget. Og det skal jo heller ikke ses som en stempel. 

- Få talt med PPR om støtte og visitation - for I er allerede for sent ude i forhold til den visitation der er til specialskoler, specialklasser og støtte. Der er noget man søger om i nov/dec, og afgørelsen kommer i marts måned. Vi havde vores søn på privatskolen et år mere end ønsket fordi vi var for sent ude.  

Jeg mener også “profilen” kunne tyde på en autismespektrumsforstyrrelse. Måske infantil autisme p.g.a. forsinket sprogudvikling. Det har min datter også + adhd. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har selv barn med ADHD og som går i en gruppeordning på en almindelig skole.

Jeg vil sige, at få en specieltilbud til ens barn er meget meget vanskeligt. Når PPR allerede nu forslår det vil jeg helt klart åbne op for det. Man kan som forældre ikke altid se, hvad ens barn har brug for.

Det er svært når ens barn er anderledes og brug for andre rammer end andre børn. Man bliver som forældre nød til, at acceptere det - selvom det kan være svært.

Når dit barn har det så svært socialt allerede nu vil det være en gave for dit barn, at komme hen et sted, hvor der faktisk er plads og ressourcer til, at hjælpe på det niveau der er brug for. Den hjælp vil I aldrig få på en almindelig folkeskole. Og selvom dit barn evt. ville komme i et specieltilbud er det ikke ensbetydende med, at det ville være for altid. Der er faktisk børn som kommer tilbage i den almindelig folkeskole og klare sig godt.

Anmeld Citér

11. februar 2020

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Hej alle,

Min søn er 5 år, 6 år til oktober og skoleudsat til næste år. 
PPR og børnehave mener, at han skal i specialklasse. Der er vi slet slet ikke. 
Han er så sød og klog, men hans problemer er udelukkende af social karakter; han siver stille og roligt væk fra fællesskabet. Det interesserer ham ikke. Han vil meget gerne lege og spille fodbold, men har svært ved, hvis det skal være på andres præmisser. Det øver de rigtig meget i børnehaven.

Han har ingen diagnoser, og “fejler” ikke noget.

PPR har laver en psykologisk undersøgelse på ham og påstår, at hans IQ ligger på under 70, og aldrig kommer over 80. Hun kunne ikke få ham til at samarbejde da hun lavede den og siger selv, at hun ikke kan dømme den valid - alligevel bruger de den som begrundelse.

Min søn har altid været 1-2 år bagud men, men lærer altid de ting han skal. Han kan tælle, stave til nogle ord, skrive hans eget navn samt storebrors, tælle til 10 på italiensk, 20 på engelsk osv. Han lærer hurtigt. Han er dygtig til teknik og spiller ps4 med samme tekniske snilde som en på 15. Vi ser IKKE en dreng som er lettere mentalt retarderet, som deres IQ test jo ellers siger. Det er udelukkende i det sociale han halter. Og lidt i det sproglige.

Hvornår skal man som forælder sætte foden ned og følge sin mavefornemmelse og tro på det bedste i ens barn? Jeg har intet problem med specialskoler og specialklasser, vi bor i Aarhus og jeg har siddet og læst om deres tilbud og set videoer osv, og det er bare ikke nogle tilbud jeg kan se min søn i. Han passer ikke ind med børn med autisme, ADHD og mentale og fysiske handicap. 

Han er en helt almindelig dreng som bare har behov for ekstra voksenkontakt.

Jeg læser rundt omkring her på siden om børn som har fået støtte på i den almindelige folkeskole. Er der nogen af jer som har erfaringer med det? 

Min mavefornemmelse siger mig, at han ville kunne klare sig fint i en almindelig skole med ekstra støtte, indtil han “lærer” at gå i skole og lærer rutinerne og indhenter hans jævnaldrende. Jeg har aldrig tænkt på ham som et barn som får behov for støtte resten af hans skolegang. Jeg har aldrig tænkt, at han havde begrænsede muligheder her i livet og jeg blev oprigtigt chokeret over den IQ test (som jeg dog tager med et gran salt). Men hvordan får vi som forældre gjort det klart for børnehave og PPR? Vi føler at vi er blevet tromlet og at vores barn er blevet stemplet som noget, han ikke er

Vh. Louise  

Dette kunne være min søn du beskrev. 

Vores søn var rigtig god til tal, bogstaver. Havde udtaleproblemer i børnehaven. Han havde talepædagog og ppr var over ham.

Vi havde psykolog over ham som gav børnehaven midler til de socialespilleregler. 

Vores søn blev skole udsat 1 år. Han gik i en privat børnehave. Men pga hans problemer vil den private friskole børnehaven var tilknyttet ikke optage ham i 0 klasse.

Han kom i kommunal skole 1 år senere end de andre. Og 1/2 år inde i 0 klasse kunne vores søn læse.

Vores søn har brug for faste rutiner, og i skolen har de noget som hedder lege venner. Børnene er en gruppe på 3-4 stk som skal lege sammen i frikvartererne. (de bytter hver mandag) og så har de sammen ansvar for at alle er med i legen. Lærerne hjælper hvis børnene ikke er enige om hvor på skolen de vil lege før de går ud.

Denne ordning har hjulpet vores søn socialt rigtig meget i skolen. 

Når han er i sfo har han brug for meget voksen kontakt. Som vi har snakket meget om. Men 6 timer med 25 andre børn. Så er det hans behov at spille et spil, eller andet med en voksen og få børn. 

Så jeg tror på at din søn helt sikkert også vil kunne klare folkeskolen. Husk det er jer forældre som kender ham bedst. Og hvis i mener han kan klare en folkeskole klasse så er det hvad han skal. Samarbejd med skolen og brug samtaler enden skolestart på at forklare dem om jeres som, samt hvad der kan hjælpe ham hvis han får behov for det.

Vores søn startede til fodbold i 0 klasse og det har hjulpet ham rigtig meget med det sociale. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

Babilooo

hannetheis skriver:

Dette kunne være min søn du beskrev. 

Vores søn var rigtig god til tal, bogstaver. Havde udtaleproblemer i børnehaven. Han havde talepædagog og ppr var over ham.

Vi havde psykolog over ham som gav børnehaven midler til de socialespilleregler. 

Vores søn blev skole udsat 1 år. Han gik i en privat børnehave. Men pga hans problemer vil den private friskole børnehaven var tilknyttet ikke optage ham i 0 klasse.

Han kom i kommunal skole 1 år senere end de andre. Og 1/2 år inde i 0 klasse kunne vores søn læse.

Vores søn har brug for faste rutiner, og i skolen har de noget som hedder lege venner. Børnene er en gruppe på 3-4 stk som skal lege sammen i frikvartererne. (de bytter hver mandag) og så har de sammen ansvar for at alle er med i legen. Lærerne hjælper hvis børnene ikke er enige om hvor på skolen de vil lege før de går ud.

Denne ordning har hjulpet vores søn socialt rigtig meget i skolen. 

Når han er i sfo har han brug for meget voksen kontakt. Som vi har snakket meget om. Men 6 timer med 25 andre børn. Så er det hans behov at spille et spil, eller andet med en voksen og få børn. 

Så jeg tror på at din søn helt sikkert også vil kunne klare folkeskolen. Husk det er jer forældre som kender ham bedst. Og hvis i mener han kan klare en folkeskole klasse så er det hvad han skal. Samarbejd med skolen og brug samtaler enden skolestart på at forklare dem om jeres som, samt hvad der kan hjælpe ham hvis han får behov for det.

Vores søn startede til fodbold i 0 klasse og det har hjulpet ham rigtig meget med det sociale. 

Nej forældre kender ikke deres børn bedst - de overvurderer som regel deres intelligens og undervurderer deres udfordringer. De ser heller ikke de problemer pædagoger ser i en ramme med 20 børn.

det er heller ikke en beskrivelse som din søn. Her er tale om en søn som ts beskriver er 1-2 år bagud. Det er MEGET når der er tale om en der er 5. Det er ikke et barns bedste at forældrene stamper og siger “ vi vil..” Der er folk omkring der siger det er meget uhensigtsmæssigt med en normal skole. Så er det nok fordi han vil få det meget meget hårdt

Anmeld Citér

11. februar 2020

hannetheis

Tjullehej skriver:

Nej forældre kender ikke deres børn bedst - de overvurderer som regel deres intelligens og undervurderer deres udfordringer. De ser heller ikke de problemer pædagoger ser i en ramme med 20 børn.

det er heller ikke en beskrivelse som din søn. Her er tale om en søn som ts beskriver er 1-2 år bagud. Det er MEGET når der er tale om en der er 5. Det er ikke et barns bedste at forældrene stamper og siger “ vi vil..” Der er folk omkring der siger det er meget uhensigtsmæssigt med en normal skole. Så er det nok fordi han vil få det meget meget hårdt

Min søn er 2 år bagude i sin udvikling. 

Pædagogerne ville have ham i en speciale klasse. 

Men vi forældre holde på at hans faglighed nok skulle komme efterhånden. 

Og forlangte at han fik en chance i en normal klasse. Hvilket har vist sig at være det bedste for ham

Fagligt er han på niveau med de andre i hans klasse(hans klasse består af 53 børn da skolen har valgt de er med i et projekt hvor 2 klasser er slået sammen til 1 stor)

Socialt er han ikke alderssvarende. Men pædagoger og lærer kender ham og ved hvornår han har behov for en pause og støtte til at klare hverdagen. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

Tommelise

hannetheis skriver:

Min søn er 2 år bagude i sin udvikling. 

Pædagogerne ville have ham i en speciale klasse. 

Men vi forældre holde på at hans faglighed nok skulle komme efterhånden. 

Og forlangte at han fik en chance i en normal klasse. Hvilket har vist sig at være det bedste for ham

Fagligt er han på niveau med de andre i hans klasse(hans klasse består af 53 børn da skolen har valgt de er med i et projekt hvor 2 klasser er slået sammen til 1 stor)

Socialt er han ikke alderssvarende. Men pædagoger og lærer kender ham og ved hvornår han har behov for en pause og støtte til at klare hverdagen. 

Det er jo dejligt, at det er gået godt i jeres tilfælde.

Men det er utrolig synd for de børn, der halter bagefter - på den ene eller den anden måde - gennem hele deres skoletid, fordi forældrene insisterer på, at de skal være "normale".

Det er ikke nogen skam at have et barn, der har særlige behov. 

Og i mange tilfælde, så har fagfolk en viden og et sammenligningsgrundlag, som forældrene ikke har.

De fleste pædagoger og lærere vil børnenes bedste.

Anmeld Citér

11. februar 2020

Babilooo

Tommelise skriver:

Det er jo dejligt, at det er gået godt i jeres tilfælde.

Men det er utrolig synd for de børn, der halter bagefter - på den ene eller den anden måde - gennem hele deres skoletid, fordi forældrene insisterer på, at de skal være "normale".

Det er ikke nogen skam at have et barn, der har særlige behov. 

Og i mange tilfælde, så har fagfolk en viden og et sammenligningsgrundlag, som forældrene ikke har.

De fleste pædagoger og lærere vil børnenes bedste.

Præsis - og hvis man kan læse fra man er halvvejs igennem 0 har man nok en IQ på over gennemsnittet og ikke under. Så forudsætninger er forskellige. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

hannetheis

Tjullehej skriver:

Præsis - og hvis man kan læse fra man er halvvejs igennem 0 har man nok en IQ på over gennemsnittet og ikke under. Så forudsætninger er forskellige. 

Min søns iq lagde på 55 da han startede som 7 årig i skole. 

Men pædagoger og lærer der gør et fantastisk arbejde, er det for vores søn lykkedes at lære rigtigt hurtigt. Men den skole form deres klasse er med i gør også at der altid er 3 lærer og 3 pædagoger på klassen i alle timer, så dem der har behovet får hjælpen

Min søn er forsat 1-1,5 år bagude socialt 

Og ja han er måske en af de heldige. Hvor denne løsning er den rigtige. 

Anmeld Citér

11. februar 2020

Tommelise

hannetheis skriver:

Min søns iq lagde på 55 da han startede som 7 årig i skole. 

Men pædagoger og lærer der gør et fantastisk arbejde, er det for vores søn lykkedes at lære rigtigt hurtigt. Men den skole form deres klasse er med i gør også at der altid er 3 lærer og 3 pædagoger på klassen i alle timer, så dem der har behovet får hjælpen

Min søn er forsat 1-1,5 år bagude socialt 

Og ja han er måske en af de heldige. Hvor denne løsning er den rigtige. 

Der er ikke tre lærere og tre pædagoger på klassen i alle timer i en helt almindelig folkeskole.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.