I tvivl om navne - afstemning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. januar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Årh ha nu bliver jeg sikkert hadet.

Jeg har selv anden etnisk baggrund og hed noget som ingen vestlige kunne udtale rigtig. Da jeg var i skole fik jeg et kalde navn (dansk /engelsk) jeg valgt det navn til mig(skiftet navn og efternavn) . Efternavn også for mine søskende. (dansk /engelsk) vi hedder Mikkelsen nu (på arabisk siger man det med et h. (miehaili) Hold nu kæft ingen forstår det. Også skulle vi hver gang hjælpe folk med at sige det og stave) miehaili er Mikkelsen hvis man bare oversætter det. 

da jeg var 9 år og da jeg var 15 skifte jeg rigtigt navn. 

Min familie siger engang imellem mit gamle navn. Mest min mor.

Jeg ved senere i mit liv (32 år) at jeg er kommet ind til jobsamtaler hvor min leder har sagt. At de vælger nogle gang nogle fra pga deres navn.

Super glad for jeg har ændret navn. Da jeg var i jobcenter fik vi også af vide at det kunne være en ide at sætte et klade navn på. Hvis ens navn ikke var nemt at udtale 

Jeg været både i børnehaven og vuggestuer. Der er så mange børn der vælger at sige vi skal kalde dem for noget andet end det de hedder (jeg gør mig så Umag med at udtale deres navn rigtig. Men kan hører dagen lang at de bliver klart noget andet.)

Måske kan i tænke sådan her. 

På arbisk hedder jesus mor Miriam = Maria på dansk også kan I klade barnet det for jeres måde men på dansk har det sit. Det her var et nemt eksempel

Jeg ved ikke hvor i er fra. Men prøve at se på det

Jeg vil gerne hjælpe hvis du måske fortæller hvilket land i er fra. 

Det er også fint nok, at du har valgt at tage det valg. Det er ikke et valg som hverken min mand eller jeg ønsker, at tage. Min mand vil gerne have arabiske / islamiske navne, som man også kan bruge i Danmark, f.eks. Ishak, Noah, Adam osv. men ikke danske navne. Jeg ønsker heller ikke danske navne eller noget dansk efternavn for den sags skyld. 

Så jeg behøver ikke hjælp til at finde navne eller ligende, vi har navne, dem som jeg har skrevet den her tråd om. Tråden er en afstemning - ikke hjælp eller råd til navne. Ligesom det heller ikke er tænkt som debat til at ytre sin mening om hvad man tænker om de navne vi har valgt eller hvad man mener man bør og ikke bør når man bor i Danmark. 

Jeg vil bede dig forholde dig til at sige hvilket af de navne du synes, hvis du ikke synes om nogen af dem og heller vil tale om hvad man bør og ikke bør hedde i Danmark, så må du oprette din egen debat om det emne. Så kan du diskutere det med folk som ønsker at deltage i en sådanne debat..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. januar 2020

Anonym

Jeg undre mig over hvorfor navne ‘skal’ være danske. Eller at man skal fortrække danske navne bare fordi man bor i Danmark. Nu er der flere der nævner det. Hvad hvis man simpelthen ikke bryder sig om danske navne eller de danske versioner af navne fra andre kulture.

navne er forskellige ligeså vel som mennesker er. Altså så slemt er det heller ikke at stave sit navn til andre. Måske er det for nogle. Der vil altid være nogle der ikke liiiige forstår hvad man hedder. Og så er det.

Jeg bryder mig fx ikke selv om danske navne overhovedet. Jeg er kan bedre lide de engelske, latinske og endda indiske. HVIS man nu skulle vælge et navn fra ikke muslimske lande. 

Der var lige et input fra mig. 

Anmeld Citér

14. januar 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg undre mig over hvorfor navne ‘skal’ være danske. Eller at man skal fortrække danske navne bare fordi man bor i Danmark. Nu er der flere der nævner det. Hvad hvis man simpelthen ikke bryder sig om danske navne eller de danske versioner af navne fra andre kulture.

navne er forskellige ligeså vel som mennesker er. Altså så slemt er det heller ikke at stave sit navn til andre. Måske er det for nogle. Der vil altid være nogle der ikke liiiige forstår hvad man hedder. Og så er det.

Jeg bryder mig fx ikke selv om danske navne overhovedet. Jeg er kan bedre lide de engelske, latinske og endda indiske. HVIS man nu skulle vælge et navn fra ikke muslimske lande. 

Hvad er danske navne? Jeg tror, der findes en håndfuld, højst, som ikke oprindeligt er lånt udefra. Derfor forstår jeg ikke, at du kan sige, du ikke “bryder dig om danske navne overhovedet”. Enten er det en forsvindende lille andel af navne, eller også er det et kolossalt antal, som alle er importeret udefra - og hele tiden forøges. 

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym trådstarter

Kan vi evt. forholde os til emnet, som faktisk bare var afstemning af de navne jeg har skrevet.

Det her er slet ikke en debat omkring navne og hvad folk kan lide, ikke kan lide eller mener man skal hedde i Danmark.. 

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Hvad er danske navne? Jeg tror, der findes en håndfuld, højst, som ikke oprindeligt er lånt udefra. Derfor forstår jeg ikke, at du kan sige, du ikke “bryder dig om danske navne overhovedet”. Enten er det en forsvindende lille andel af navne, eller også er det et kolossalt antal, som alle er importeret udefra - og hele tiden forøges. 

Ja det ved jeg ikke. Nu kender jeg ikke danske navnes ophav. Men det er primært de nordiske navne og vikings navne.

som sagt, man bestemmer selv. Det er smag og behag og det kan ikke diskuteres. Ønsker man at navngive sit barn is’hak med apostrof gør man det. Øsnker man at navngive sit barn Thor gør man det.

Anmeld Citér

14. januar 2020

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Anonym skriver:

• Afstem gerne. Vi ønsker at gøre vores liste kortere nemlig. Så det nemmere at finde det rigtige navn. 
  • Nuh (Noah)
  • Is’hak 
  • Ismail 
  • Isa

Jeg kan godt lide Ismail og Isa, men jeg tror desværre at jeres dreng hurtigt ville blive træt af kommentarer hvis han hed Isa.

Jeg har en bekendt der er døbt Andrea fordi begge forældre stammer fra Italien, men da han fyldte 18 fik han det ændret til Andreas fordi han var træt af at høre på "Andrea er da et pigenavn". Hans forældre kalder ham dog stadig Andrea.

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym

Mig med den anden etnisk baggrund 

Nuh (Noah) med den danske stave måde? 

Is’hak  er det Isak måde at stave det på? 

Isa. Kan jeg også lide. Dog er jeg enig med en anden der sagde noget med man tror det er en pige, desværre

Noah og Isak er jeg vilde med

For mig når jeg skriver danske navne. Tænker jeg på stave måde. Ikke andet end, at det skal være nemt for barnet og andre at udtale 

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Der er heller ikke nogen i tråden der skriver, at navnene skal være danske. Mange foreslår derimod, at trådstarter og hendes mand gør deres barn den tjeneste, at sørge for at navnet de vælger i det mindste kan staves i det land de nu engang bor i. Andet vil højst sandsynligt genere barnet et helt liv.

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym trådstarter

Igen, så ville der komme H i Ishak, for kan ikke lide stavemåden uden H for det første og synes det er pænere på skrift med H i, jeg kan sagtens fjerne apostrof i Ishak, men vil ikke fjerne H som sagt. For vil gerne have det stavet som profeten, og vil gerne have jeg faktisk kan lide måden det er stavet på. Hverken Noah eller Ishak er af dansk oprindelse de navne, derimod religiøse navne som stammer fra islam, kristendom og jødedom. Det er ikke danske navne. 

Og jeg har ikke bedt om tjenester eller råd ang. mine børns navne. Da slet ikke at man skal kommentere på min datters navn. Jeg har bedt om afstemning, ikke råd eller debat om navne. 

Anmeld Citér

14. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Der er heller ikke nogen i tråden der skriver, at navnene skal være danske. Mange foreslår derimod, at trådstarter og hendes mand gør deres barn den tjeneste, at sørge for at navnet de vælger i det mindste kan staves i det land de nu engang bor i. Andet vil højst sandsynligt genere barnet et helt liv.

1. Trådstarter har heller ikke bedt om råd fra nogle. Blot en afstemmning af de navne hun har lagt ud. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.