Anonym skriver:
Jeg har lige et spørgsmål til jer forældre til drenge på 7 år.
Vores dreng fylder meget i hverdagen og vi bruger så meget energi på at irettesætte ham, få ham til at høre efter, løse konflikter m.m. Samtidig er han meget følsom, så han kan græde over småting, blive bange og utryg over fremmede/ukendte situationer og skrige og blive rasende over små krav eller ting der driller.
Fx. i går da jeg afleverede ham i skolen, var der vikar i første time. Han havde meget svært ved at sige farvel. Han klamrede sig til mig og begyndte at græde. Efter 20 min, valgte jeg at tage ham med hjem (ja, ikke så smart, men jeg kunne ikke nænne at sige farvel til mit meget ulykkelige barn) I dag gik aflevereringen fint.
Han har opgaver herhjemme, som står på en ugeseddel. Når vi ber ham om fx at dække bord, skriger han i vilden sky og bliver tosset.
Han kan overhovedet ikke sidde stille på sin stol, når vi fx skal spise. Han har generelt meget krudt i røven, og har altid haft det.
Han har generelt sværet ved at koncentrere sig og fokusere bl.a på beskeder, og at udføre de ting, han får besked på. Han siger at vi ikkehhar sagt det, eller også har han glemt det. I skolen går det fint.
Han kan blive bange og græde, hvis der sker noget der er ukendt. I sommers skulle vi med færgen til Sverige. Han græd da vi kørte om bord. Da vi havde sejlet 5 min var han hel fin igen.
Han har svært ved at aktivere sig selv, lege alene og finde på, hvad han skal, selvom han har tonsvis af legetøj (sådan har det altid været)
Han vil meget gerne diskutere alt, og han mener ofte, at han har ret. Han siger os ofte imod og bliver sur og skriger, når vi retter ham
Derudover er han en rigtig sød og kærlig dreng. Han elsker at lege med andre børn og har man venner i skolen. Han er glad for sin lillebror. Han griner og har humor. Han vil gerne hjælpe til når han har lyst. Han er rigtig dygtig i skolen og er meget lærernem. Han er meget aktiv og vil meget gerne løbe og spille fodbold m.m.
Nu har det stået på i et års tid, og det dræner os for energi!
Mit spørgsmål er, er jeres drenge på 7 år også på denne måde? Når jeg læser om det, synes jeg det lyder normalt, men jeg synes også, at det nogle gange er ekstremt, som han reagerer på tingene.
Og undskyld det blev så langt, håber i vil svare alligevel 
Nu skal jeg holde tungen lige i munden - jeg synes ofte, både her og yde i den virkelige verden, at man skynder sig hen på de forskellige labels: særlig sensitiv, ADHD, autisme spektret osv.
Det er ikke for at forklejne, hvor mange børn der rent faktisk har udfordringer, men det er egentlig for at sige, at din dreng er din dreng, og uafhængig af, hvad psykiatrien eller skolen, eller fyssen kunne sige så skal I finde måden hvorpå han fungerer. bedst.
Når jeg læser dit skriv, så læser jeg både noget helt normalt og noget som man kan blive nysgerrig på, og måske gå ind og justere i forhold til.
Først det helt normale, han er kun 7. Hans evne til at huske, hvad der lige blev sagt, hvad er jeg i gang med, behovsudsætte, planlægge osv. Er simpelthen ikke færdig udviklet, så når han skriger og reagerer på en pligt, så siger han egentlig bsre: det gider jeg ikke, for jeg ville hellere.... Når han ikke kan fokusere på en besked, så er det fordi hans tanker er et andet sted osv.
Noget andet normalt, du skriver det har været udtalt i et år og jeg læser 7 år dvs. Formodentlig går han i 1. Klasse, og det er bare en kæmpe kæmpe kæmpe omvæltning at starte i skole og nogle børn reagerer som du beskriver, for de bruger alt deres energi på at være i skole, forstå spillereglerne i timerne, være i det store sociale fællesskab i frikvarterne og Sfoen. Hans nedbrud i denne tid, er for mig som lærer til to 1. Klasser daglig kost. Der er så meget i denne tid, der er mørkt om morgenen, weekenderne er fyldt op, de fleste er kommet senere i seng fordi de skulle se Tinka, de har skulle åbne 27 kalendere inden de tog afsted, og de forbandede tinkakort de brænder i tasken, lommen eller hvor de nu er - og egentlig ville man bare gerne bytte kort, lege og slappe af og glæde sig til juleaften. Skolen er også anderledes, morgenrutiner er udvider med diverse juleting - strukturen er anderledes og for en dreng som din (som jeg læser dit skriv), så giver struktur, genkendelighed og rutine netop ro, det andet skaber uro og utryghed. Derfor væltede læsset pga en vikar (og modsat andre synes jeg faktisk du gjorde rigtigt i at læse din dreng, se hvad han fortalte med sin handling- og flæberi fortæller faktisk også noget, for børn og voksne kan ikke altid sætte ord på følelser der raser i kroppen, men reagerer så med handlinger som er mere eller mindre uhensigtsmæssige).
Så til der, hvor jeg bliver nysgerrig:
Først kan han modtage beskeder, sidde stille osv i skolen (altså i forhold til, hvad der forventeligt af en 7 årig)? Hvis han kan det, så er jeg nysgerrig på om en ændring hjemme, hvor I droslede helt ned kunne skabe en forandring. For kan være han simpelthen er brugt op i skoledagen, og reagerer på flere krav, flere aktiviteter, samt faktisk prøver at holde sig vågen ved bevægelse.
Hvis skolen derimod siger: hmm det går sgu heller ikke så godt her. Så ville jeg være nysgerrig på om struktur kunne skabe en ændring. Om tydelighed kunne skabe en ændring fx nu skal vi spise, du skal sidde på din stol i 7 minutter. At dagen blev visualiseret, kogt ned til det væsentlige og ønsket om adfærd blev tydeligt italesat. Dvs. Den voksne altid fortæller: hvad skal man og hvordan skal man (eventuelt også hvor længe).
Så bliver jeg også nysgerrig på, hvad han fortæller med sin reaktion på nye ting og forandringer. Er der for mange, hvad er svært osv. Det kan man arbejde med italesættelse af overraskelser - av mon der i dansker noget vi bliver overrasket over? Og hvad kan det være. Hov der blev mor overrasket, for jeg troede ikke, at far kom tidligt hjem- og med handling vise, men det kan mor godt klare, ja mor synes måske endda det er sjovt.
Det blev langt, men ville egentlig bare sige. Jeg vil ikke negligere sin bekymring, men jeg deler den ikke så meget. Dog er der noget, der gør mig nysgerrig og som I sagtens kan "undersøge" med små justeringer her og der. For det lyder til, at jeres dreng fortæller jer: puha det er sgu lidt hårdt det her.