Underretning, far i fængsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2019

Tommelise

Anonym skriver:

det super fint :-) tak for de fine kommentarer om hvilken type kvinde jeg er, heldigvis ved jeg det jo godt selv. 

Helt ærligt - hvis man synes, en mand der er dømt for mishandling og grov vold er en god rollemodel, så siger det lidt om ens dømmekraft.

Jeg håber, kommunen tjekker op på historik og diagnoser.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2019

kamikaze

Tommelise skriver:

Helt ærligt - hvis man synes, en mand der er dømt for mishandling og grov vold er en god rollemodel, så siger det lidt om ens dømmekraft.

Jeg håber, kommunen tjekker op på historik og diagnoser.

Eyh, vi kender ikke manden og hvad han sidder inde for. Jeg ser ikke pointen i at sparke i blinde på en der ligger nede.

Anmeld Citér

16. november 2019

Tommelise

kamikaze skriver:

Eyh, vi kender ikke manden og hvad han sidder inde for. Jeg ser ikke pointen i at sparke i blinde på en der ligger nede.

Det må du gerne synes.

Hun skriver selv, at han sidder inde for mishandling og grov vold. Og det synes jeg ikke er en god rollemodel for et barn.

Man kommer ikke bare lige ind og sidde ved et uheld.

Anmeld Citér

17. november 2019

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Anonym skriver:

Hvordan foregår en underretning når den er baseret på udelukkende fars evner som forælder. Deres udfald er at de er slet ikke bekymret for mine kompetencer som mor men hun skal sende en underretning til kommune fordi min mand sidder i fængsel. Bl.a. for mishandling og grov vold. Hvad skal jeg forvente nu og fremadrettet? Kommer de til at tjekke hans historik og diagnoser? Eller følger de kun op på det jordemor sagde ? Har ikke brug for smarte kommentarer om min mand, da det min mand. 

Jeg tænker, at ja, kommunen vil nok undersøge hans historik, eventuelle diagnoser og sammenholde dem med det, han sidder i fængsel for. Din mand er i fængsel for personfarlig kriminalitet, så det tænker jeg er helt efter bogen, og en rigtig god ide. Modsat mange brugere (efter deres svar at dømme) herinde tænker jeg dog også, at kommunen er så konstruktiv og neutral, at de foretager undersøgelsen og eventuelle indsatser med professionalisme, overblik og netop neutralitet. 

Vi ved ikke, hvorfor din mand sidder inde, og det kommer ret beset ikke os ved. Jeg kan dog godt forstå, at jordemoderen reagerer. Jeg håber, du vil se både jordemoderens og kommunens eventuelle indsats som en hjælp og støtte til jeres kommende lille familie.

Anmeld Citér

17. november 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tommelise skriver:

Det må du gerne synes.

Hun skriver selv, at han sidder inde for mishandling og grov vold. Og det synes jeg ikke er en god rollemodel for et barn.

Hun skriver intetsteds, at hun mener, han er en god rollemodel eller vil være en god far. Vi ved intet om hendes overvejelser og ønsker - hun stiller nogle konkrete spørgsmål og frabeder sig kommentarer om manden. Ingen kan vel være i tvivl om, at hun er fuldstændigt klar over, hvad de fleste tænker om hhv. ham og hende - det virker helt unødvendigt at fortælle hende dette. Eller regner man med, at en fordømmende kommentar her lige præcis er dét, der vil få hende til at se fuldstændigt anderledes på situationen? 

Tryk avler modtryk. Jeg kunne forstå reaktionerne, hvis hun malede et rosenrødt billede af ham og af situationen - rent bortset fra, at jeg ikke tror på, det styrker hendes selvværd og dømmekraft at få at vide, at man mener, det siger meget om hendes person, at hun står i denne situation. At fordømme andre og prøve at skamme dem ud er sjældent det, der skal til for at få dem til at genoverveje deres valg. Man møder fx heller ikke en voldsramt kvinde med bebrejdelser over, hvad hendes børn har været vidner til, såfremt man har et reelt ønske om at hjælpe hende. 

Anmeld Citér

17. november 2019

kamikaze

Tommelise skriver:

Det må du gerne synes.

Man kan for eksempel komme ind hvis man overfalder en blotter der hopper ud og vifter med tissemanden foran ens børn.

Det er selvfølgelig altid forkert at ty til vold, men der er situationer hvor rigtig mange af os stadig ville have sympati for det, eller måske i hvert fald mene at volden var et mindre problem end udsigten til at et barn skulle vokse op uden far.

Jeg siger bare at flere her inde kommer med meget hårde udmeldinger baseret på meget lidt data. Når kommunen vil ind over, er det jo fordi de har de samme bekymringer som dig, men vil have mere data at træffe sin beslutning på. Heldigvis da.

Anmeld Citér

17. november 2019

Rosa Sofia

Det er umuligt at give et svar på, hvad der kommer til at ske. Det kan være alt fra, at der bliver holdt et par møder til, at barnet kommer i pleje. Selv hvis vi kendte alle detaljer i sagen, er der ingen os der har beslutningsmyndigheden. Men selvfølgelig er det svært "bare at svare på spørgsmålet". De fleste har (heldigvis) en negativ mening om grov vold. Og hvad indebærer "mishandling"? Taler vi om mishandling af dyr, børn, fyren nede på hjørnet, der ikke kunne betale de penge han skylder eller hvad? Det har meget at sige. 

Anmeld Citér

17. november 2019

Tommelise

Matsør skriver:

Jeg tænker, at ja, kommunen vil nok undersøge hans historik, eventuelle diagnoser og sammenholde dem med det, han sidder i fængsel for. Din mand er i fængsel for personfarlig kriminalitet, så det tænker jeg er helt efter bogen, og en rigtig god ide. Modsat mange brugere (efter deres svar at dømme) herinde tænker jeg dog også, at kommunen er så konstruktiv og neutral, at de foretager undersøgelsen og eventuelle indsatser med professionalisme, overblik og netop neutralitet. 

Vi ved ikke, hvorfor din mand sidder inde, og det kommer ret beset ikke os ved. Jeg kan dog godt forstå, at jordemoderen reagerer. Jeg håber, du vil se både jordemoderens og kommunens eventuelle indsats som en hjælp og støtte til jeres kommende lille familie.

Ja, kommunen er konstruktiv og neutral og professionelle.

Men jordemoderen har pligt til at reagere, og man skal ikke forsøge at skjule historik og diagnoser.

For det er vigtigt for helhedsvurderingen.

Jeg har stået direkte på sidelinjen, så jeg "dømmer" ikke  bare ud fra en eller anden teoretisk vinkel.

Anmeld Citér

17. november 2019

Tommelise

Mor og meget mere skriver:

Hun skriver intetsteds, at hun mener, han er en god rollemodel eller vil være en god far. Vi ved intet om hendes overvejelser og ønsker - hun stiller nogle konkrete spørgsmål og frabeder sig kommentarer om manden. Ingen kan vel være i tvivl om, at hun er fuldstændigt klar over, hvad de fleste tænker om hhv. ham og hende - det virker helt unødvendigt at fortælle hende dette. Eller regner man med, at en fordømmende kommentar her lige præcis er dét, der vil få hende til at se fuldstændigt anderledes på situationen? 

Tryk avler modtryk. Jeg kunne forstå reaktionerne, hvis hun malede et rosenrødt billede af ham og af situationen - rent bortset fra, at jeg ikke tror på, det styrker hendes selvværd og dømmekraft at få at vide, at man mener, det siger meget om hendes person, at hun står i denne situation. At fordømme andre og prøve at skamme dem ud er sjældent det, der skal til for at få dem til at genoverveje deres valg. Man møder fx heller ikke en voldsramt kvinde med bebrejdelser over, hvad hendes børn har været vidner til, såfremt man har et reelt ønske om at hjælpe hende. 

Det er ikke de voksne, det kommer an på, og det er ikke dem, der skal tages hensyn til her.

Barnet er fuldstændig uskyldigt.

Den vigtigste beslutning man tager på sit barns vegne er, hvem man får det sammen med.

Og hvis man vælger at få barnet med en mand, som måske er uegnet som far, så siger det noget om ens dømmekraft. 

Hun skriver jo ikke noget om, at hendes mand har været psykisk eller fysisk voldelig over for hende eller manipulerende.

Og hvis han ikke har det, så kan situationen ikke sammenlignes med en voldsramt kvinde.

Hvis man er ved sine fulde fem og alligevel vælger at få barn med en ret tvivlsom mand - så siger det altså noget om dømmekraften.

Så skulle man måske vente med at få et barn, indtil manden har bevist, at han kan og vil ændre sig.

Når man taler om historik og diagnoser, så er der jo noget i bagagen. 

Hvis man ikke har noget at skjule, så behøver man absolut ikke at være bekymret for, om kommunen kigger på historik og diagnoser.

Jeg har stået direkte på sidelinjen. Jeg havde en ungdomskæreste, da jeg var 15 år. Mange år senere mødte jeg ham igen og genforelskede mig. 

Men - der var altså ting ved ham, som jeg godt kunne se, ikke var så hensigtsmæssige. Bl.a. gik han bare hjemme på kontanthjælp og var ikke motiveret eller interesseret i at få et job. Alene det gjorde ham til en dårlig rollemodel.

Det viste sig også, at han var inde i noget kriminelt. Jeg tager stærk afstand fra vold og kriminalitet. Og han fik et barn med en anden kvinde.

Kommunen overvedede at fjerne barnet.  Det var ikke synd for parret.

Det var derimod synd for barnet og gik ud over tilknytningen, at faderen først sad varetægtsfængslet, blev løsladt og senere skulle afsone en dom. "Nu er far her ikke - nu er far her - og nu er far her ikke igen"

Og derfor er det en rigtig god idé at faderen beviser, at han kan holde sig på måtten, INDEN han skal være far.

Og der var heller ingen, der skulle have haft ondt af mig, hvis jeg havde fået et barn med ham, og kommunen var kommet ind over. 

Så man skal forvente, at kommunen er interesseret i historikken og i diagnoserne, hvis de diagnoser betyder noget i forhold til at kunne tage sig af et barn.

Men selvfølgelig er de professionelle, og de fjerner ikke barnet, hvis de ikke mener, at der er grundlag for det.

Anmeld Citér

17. november 2019

Tommelise

kamikaze skriver:

Man kan for eksempel komme ind hvis man overfalder en blotter der hopper ud og vifter med tissemanden foran ens børn.

Det er selvfølgelig altid forkert at ty til vold, men der er situationer hvor rigtig mange af os stadig ville have sympati for det, eller måske i hvert fald mene at volden var et mindre problem end udsigten til at et barn skulle vokse op uden far.

Jeg siger bare at flere her inde kommer med meget hårde udmeldinger baseret på meget lidt data. Når kommunen vil ind over, er det jo fordi de har de samme bekymringer som dig, men vil have mere data at træffe sin beslutning på. Heldigvis da.

Der skal en del til, før dommen bliver gjort ubetinget.

Og hun skriver som før nævnt, at der er en historik og en eller flere diagnoser.

Selvfølgelig vil kommunen have data at træffe deres beslutning på.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.