Anonym skriver:
Ja to børn under 4 år
ja det er om dagen men er så træt efter arbejde jo og går tidligt i seng hver aften - jeg er så skuffet 
Pluss hos os starter vores familie hygge til middag så nem aftensmad så hjem 
jeg har slet ikke lyst at komme på arbejde igen
Traditioner i familien kan vel ændres, så hyggen starter senere i år, og du kan være med? Jeg har flere læger i familien, og vi har altid justeret programmet efter deres vagter. Det hjælper selvfølgelig ikke på noget, hvis du alligevel er så træt, at du ikke “er til noget” og vil tidligt i seng efter job. De fleste ville vel foretrække dagvagt fremfor at skulle møde ind til aftenvagt d. 24. og 31., og set i det lys er du jo gået fri af de mest uønskede vagter.
Den med at gøre det op i antal dage ud af 9 forstår jeg ikke helt. Opfatter I d. 27. til d. 30. som en “særlig” periode? Både min datter og min mand - som arbejder hhv. i butik og i en produktionsvirksomhed - er på job dagligt mellem juledagene og nytår. Det er vel et mindretal, bestående af bl.a. skolelærere - som mig - der er så heldige at have ferie dér, mens resten af DK er i gang.
Jeg misunder dig bestemt ikke dit juleprogram arbejdsmæssigt, tag ikke fejl af dét. Jeg er bare i tvivl, om det er så usædvanligt og unfair i forhold til “normalen” i dit fag. Umiddelbart ville jeg tro, at dem, der tilbringer natten d. 24. og 31. på job, bliver opfattet som dem, der har “trukket nitten”, så I andre må trække nogle mindre af slagsen, og de til gengæld får nogle vagtfri dage.
Der er lang tid til jul og god tid til at skrue et familieprogram sammen, som tilgodeser dig. Det virker voldsomt, at du mere end to måneder før mangler lysten til at gå på arbejde. Handler det også om, at du oplever, vagtplanlæggeren er “gået efter dig” - jævnfør din overskrift? Jeg forstår i hvert fald godt, hun ikke vil begynde at ændre på noget, for så griber det om sig og kan føre til splid.