Fremmede katte i vores stue..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. august 2019

Tommelise

Profilbillede for Tommelise
Abracadabra skriver:

For at holde katten ude OG bevare et godt naboskab? 

Hvis naboens unge skriger i haven, mens man vil hvile sig, lukker man jo også døren i stedet for at bede ungen om at holde kæft. Man undlader at gøre sin nabo ked af det, fordi fjendskab mellem naboer er langt, LANGT værre og dyrere end en myggenetsdør. 

Derfor gør man lidt ekstra - ligesom man i mange af livets relationer gør lidt ekstra for at opnå venskab eller godt klima på arbejdspladsen. 

Dét at have retten på sin side er ikke altid det vigtigste. 

Og - det er meget nemt at holde sin kat på sin egen matrikel.

Det er knap så nemt at få børn til at lade være med at græde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. august 2019

Abracadabra

Profilbillede for Abracadabra
Tommelise skriver:

Og - det er meget nemt at holde sin kat på sin egen matrikel.

Det er knap så nemt at få børn til at lade være med at græde.

Jeg skrev ‘skrige’ ikke græde. Naboens unger kan jo også skrige af glæde på trampolinen eller spille ‘mur’. Naboen kan også en gang imellem sidde i haven og drikke øl til kl 02. Eller bolle med åbent vindue. 

Og hvis man gerne vil have et godt naboskab, forsøger man at være tolerant. 

Ja, det rigtige er at bygge et kattevoliere. Men det ER altså ikke det almindelige. Det almindelige i DK er fritgående katte. 

I følge loven må man indfange katten og aflevere den et eller andet sted. Men dét er den korteste vej til nabostridigheder. Så måske er loven mindre vigtig? Og du kan have retten nok så meget på din side - men hvis halvdelen af naboerne skuler ondt, når de ser dig, er DU taberen. 

Anmeld Citér

15. august 2019

Tommelise

Abracadabra skriver:

Jeg skrev ‘skrige’ ikke græde. Naboens unger kan jo også skrige af glæde på trampolinen eller spille ‘mur’. Naboen kan også en gang imellem sidde i haven og drikke øl til kl 02. Eller bolle med åbent vindue. 

Ja, det rigtige er at bygge et kattevoliere. Men det ER altså ikke det almindelige. Det almindelige i DK er fritgående katte. 

I følge loven må man indfange katten og aflevere den et eller andet sted. Men dét er den korteste vej til nabostridigheder. Så måske er loven mindre vigtig? Og du kan have retten nok så meget på din side - men hvis halvdelen af naboerne skuler ondt, når de ser dig, er DU taberen. 

Ved du hvad - jeg har aldrig haft problemer med naboer - jeg ved ikke, hvad nabostridigheder er.

Men jeg synes godt nok, det er en underlig holdning, at det er naboerne, der skal sikre sig, fordi en katteejer ikke gider overholde simple regler.

At man skal holde sine egne døre og vinduer lukkede for at sikre sig imod indtrængende katte.

Man kan godt holde sine fritgående katte i sin egen have. 

Og det er stadig ikke ok, at en kat hopper ind og lægger sig i andres senge og går ind i deres huse.

Jeg er ikke allergiker, og jeg kan godt lide katte.

Men for en allergiker er det altså ikke sjovt at få andres katte ind i sin seng. 

Anmeld Citér

15. august 2019

Tommelise

Abracadabra skriver:

Nu kan det jo hurtigt blive katteejeren, som halvdelen af naboerne skuler til.

Jeg kender et meget frisk eksempel på nogle naboer, der er møghamrende trætte af en kat, der render ind i husene, hopper ind og lægger sig i sengene om natten og i et tilfælde - hos et par - går ind og spiser deres egen kats mad. 

Der er forskel på, om det sker en enkelt gang eller to, eller om det sker igen og igen.

I det tilfælde synes jeg godt nok, det er katteejeren, der har et problem. 

Og som sagt har jeg aldrig selv haft "naboproblemer".

Anmeld Citér

15. august 2019

Janet1989

Profilbillede for Janet1989
Tommelise skriver:

Men hvorfor skal man lukke sit vindue på en varm sommernat, bare fordi andre ikke kan finde ud af at holde deres katte på deres egen grund ?

Det SKAL man heller ikke - det var blot et råd til hvad hun kunne gøre. Det er sgu svært med de katte ... de er sgu overalt ...

ellers må hun klage til boligforeningen / grundejerforeningen ... 

Anmeld Citér

16. august 2019

Anonym

Soonmom skriver:

Det er sku synd at katten skal lukkes inde fordi man får en emsig nabo, det er jo "bare" at sprøjte lidt vand efter den og problemet er løst forstår ikke man skal gøre et stort nummer ud af noget der formentlig kan løses meget nemt

Vi har en søn som er udstyret med en epi pen pga. alvorlig allergi. Herhjemme føler han sig fri fordi vi har indrettet vores hjem så han ikke behøver at frygte et anfald. 

Har vi bare én beboer i området med din indstilling så skal vores søn frygte for det næste anfald, fordi vi så konstant skal holde øje med om nogen katte og hunde trænger ind på vores grund. 

Ts. har et barn som reagerer med angst hvis katte kommer ind på deres matrikel.

Jeg kender nogle som er helt prisgivet når de bliver ramt af angst. Uanset om det er voksne el. børn så er det ikke fair at dømme dem til sådan en reaktion fordi andre ikke kan holde deres kat/hund osv. inde på deres matrikel. 

At ts. så bare kan sprøjte med lidt vand, kræver at hun hele tiden holder øje med om nogen katte går ind af deres døre.

Synes du selv man konstant skal holde øje med sådan noget i sit hjem?

Anmeld Citér

16. august 2019

Soonmom

Profilbillede for Soonmom
Anonym skriver:

Vi har en søn som er udstyret med en epi pen pga. alvorlig allergi. Herhjemme føler han sig fri fordi vi har indrettet vores hjem så han ikke behøver at frygte et anfald. 

Har vi bare én beboer i området med din indstilling så skal vores søn frygte for det næste anfald, fordi vi så konstant skal holde øje med om nogen katte og hunde trænger ind på vores grund. 

Ts. har et barn som reagerer med angst hvis katte kommer ind på deres matrikel.

Jeg kender nogle som er helt prisgivet når de bliver ramt af angst. Uanset om det er voksne el. børn så er det ikke fair at dømme dem til sådan en reaktion fordi andre ikke kan holde deres kat/hund osv. inde på deres matrikel. 

At ts. så bare kan sprøjte med lidt vand, kræver at hun hele tiden holder øje med om nogen katte går ind af deres døre.

Synes du selv man konstant skal holde øje med sådan noget i sit hjem?

Nu er ts’s barn bange og ikke allergisk, men anyway.

TS skal sprøjte med vand og ramme en gang så har katten nok lært det og ts har problemer med EN kat, så nej hun skal ikke konstant holde øje, det er de færreste katte der vader ind i folks stuer, så det bliver næppe er problem 

Anmeld Citér

16. august 2019

Anonym

Soonmom skriver:

Nu er ts’s barn bange og ikke allergisk, men anyway.

TS skal sprøjte med vand og ramme en gang så har katten nok lært det og ts har problemer med EN kat, så nej hun skal ikke konstant holde øje, det er de færreste katte der vader ind i folks stuer, så det bliver næppe er problem 

Så allergi kan måske få folk til at holde deres egne katte inde, men ikke angst/panik?

Barnet reagerer jo nærmest panisk når kattene kommer for tæt på. 

Betyder det at du mener, at det er katteejerne som “bestemmer” hvad der er grund nok til at holde deres katte inde. 

Det synes jeg et eller andet sted er fair nok. For pga. vores søn så ville jeg selv aldrig tøve med at aflevere en kat/hund på nærmeste internat, hvis det kom ind på vores grund.

Anmeld Citér

16. august 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Herhjemme tog det ca. 1 måned at lære naboens kat, at den ikke skulle gå ind i vores hus.

Vi jagede den bare ud hver gang, og nu kommer den ikke mere - vi snakker med den i haven, men vil ikke have den huset - simpelthen fordi jeg ikke vil risikere at lukke den inde en dag, hvor den har sneget sig ind.

Men ikke alle katte er lige lærenemme.

Jeg synes også det er lidt underligt - at hunde skal gå i snor - hvorimod det er acceptabelt at man bare lukker sin kat ud af døren, og så må den ellers forlyste sig som det passer den i nabolaget. Den holdning kan jeg sagtens forstå på landet, hvor katte er mindst lige så meget nytte dyr som kæledyr - men i byer med små haver osv er det lige til konflikter.

Sandsynligheden for at få naboen til at holde katten på egen grund er nok desværre lig 0 - så derfor ville jeg prøve med vandpistolen/sprayflasken, og håbe det hjalp - men også man kan købe forskellige kat gå væk ting til at sprøjte omkring ens have, men dem kender jeg ikke effektiviteten af.

Anmeld Citér

16. august 2019

Anonym

Abracadabra skriver:

For at holde katten ude OG bevare et godt naboskab? 

Hvis naboens unge skriger i haven, mens man vil hvile sig, lukker man jo også døren i stedet for at bede ungen om at holde kæft. Man undlader at gøre sin nabo ked af det, fordi fjendskab mellem naboer er langt, LANGT værre og dyrere end en myggenetsdør. 

Derfor gør man lidt ekstra - ligesom man i mange af livets relationer gør lidt ekstra for at opnå venskab eller godt klima på arbejdspladsen. 

Dét at have retten på sin side er ikke altid det vigtigste. 

Meeeen nu hopper min skrigende barn ikke ind ad dit vindue. 

Tror godt du ved der er stor forskel på dyr og børn 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.