Lige et lille indput fra én, som har haft en psykisk syg farmor.
Hun var en forfærdelig mor (ved jeg fra min far)
MEN hun var/er en skøn farmor! Ja, hun gjorde mærkelige ting og i perioder var hun bestemt grænseoverskridende overfor mig og mine forældre. Hun er maniodepressiv grundet en opvækst med vold, incest osv.
MEN hun var min redning! Min mor og far støttede op om min relation til hende. Og hun havde meget frietøjler med os (selvfølgleig mest da vi var større). Og det er med hånden på hjertet et af de mennesker som har betydet mest i mit liv.
Jeg havde et liv hos hende, som var ren fantasi, leg og frihed (ja og slik! Masser af slik og legetøj og egen bestemmelse over madindtag) min farmor har nemlig ingen grænser og jeg fik alt hvad jeg pegede på! (Hun var/er rig grundet en exmand)
Hele mit liv har hun været den/der hvor jeg HIK hen, når jeg havde brug for en mental pause fra den voldsomme mobning, jeg blev udsat for.
For hos hende måtte/kunne jeg alt hvad jeg ville. Det kunne jeg ikke hjemme - for der varder rutiner og hverdag. Så min farmor blev min mentale redning.
Nu er jeg selv mor og sidder med den dybeste respekt over for mine forældre og deres evne op at skærme mig fra de dårlige perioder min farmor har/havde. Og evne at støtte op og lade hende være farmor i de gode perioder - selvom det indebar slik og gaver og mærkelig nattesøvn.
Havde hun været min svigermor, så havde jeg sat foden ned! For fra en mors perspektiv så var det langt over grænsen! Meget langt! Men i mine barneøjne var det min redning og mit fristed på så mange måder.
Nu hvor jeg selv er mor, husker jeg mig selv på, at selvom min farmor er skingrende skør og giver los med alt slik i verden osv. så har jeg i dag et helt normalt BMI og forhold til mad.
Det har fået mig til at tænke, at min opgave som mor er at støtte op om mine børns forhold til andre - og hvis børnene kommer hjem og siger “vi får altid slik hos farmor”, så siger jeg “ja, hvor dejligt! Det er skønt man kan få det forskelligt hos farmor og hjemme”
Min mor var god til at besvare alle mine spørgsmål om min meget mærkelige farmor ved at støtte op og gøre det klart, at der var hverdagsliv og legelivet (derunder bedsteforældre).
Derfor er jeg også meget loose med, at mine forældre må forkæle alt hvad de vil. For mit barn vil møde så mange mennesker, hvor der bliver gjort og sagt noget andet - og jeg skal hjælpe mine børn med at kende forskel på hjemme og ude - og det kan være forskelligt og det ikke er problematisk.
Jeg knuselsker det liv jeg fik med min farmor!