Jeg bider mærke i to ting.
1) du skriver at han ikke kender bedsteforældrene så godt, så måske skal de have et bedre forhold før de passer i længere perioder - som en anden foreslår. I starter op med pasning i mindre doser eller bare flere besøg hos jer eller dem. Før det skal til at være hele dage og med overnatning. Så kan det også være de bliver mere opmærksom på hans behov og lærer at læse ham bedre.
2) Du skriver flere fagpersoner har vurderet at han ikke er i stand til at gå i dagpleje - det betyder jo nok at han ikke er et gennemsnits barn, men har nogle udfordringer/behov som er lidt anderledes end et gennemsnits barn. - Har du forklaret bedsteforældrene hvor store hans udfordringer omkring overstimulering og behov for struktur er? Hvis de forholder sig til ham som et gennemsnits barn, sagtens kan tåle at misse en lur eller lidt kaos uden at gå helt ned - så forstår de måske ikke hvor vigtigt disse ting er for deres barnebarn og hans velbefindende, men tænker at du bare er en overbeskyttende/bekymret mor.
Og som det sidste så tænker jeg, at vejen går gennem forståelse ikke at stille krav. Krav risikerer bare at skabe konflikt. Der er istedet behov for at bedsteforældrene forstår, hvorfor deres barnebarn måske ikke kan klare det samme som mange andre børn og hvor vigtigt det derfor er at de hjælper ham med at føle sig hjemme hos dem ved at give ham det han har brug for, som så er struktur og forudsigelighed. Det skulle jo gerne være en fornøjelse for at alle parter at han er på besøg hos bedsterne - det er jeg sikker på de også mener.
Anmeld
Citér