At lave ting for første gang sammen med sit barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2019

2018mor

Anonym skriver:

Nu skriver du at barnet er 1 år. Og så tænker jeg lige hvad det mon overhovedet kan opleve ;-) 

Roooolig nu og glæd jer over folk der gider at passe OG et barn der gider passes ����

Helt ærligt, så tror jeg HUN er pænt ligeglad, som sagt er hun kun ét år. Jeg er udmærket klar over at det er VORES behov at se hende opleve en karrusel eller en løve for første gang, da hun sikkert havde været lige så glad for at sidde hjemme i sandkassen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2019

Anonym

Min far havde min niece og nevø med til alverdens forskellige ting, da de var små. Deres første fisketur, sejltur, sommerhusovernatning mv. Han passede dem når de var syge og var bare tosset med dem. 

Han døde desværre pludseligt for 4 år siden og nåede derfor ikke at se mine to børn. Min søn er knap 2,5 og alt hvad han laver, laver han med os. Han har andet familie, men ikke nogen der tilbyder at tage ham med på tur. Åh jeg ville have elsket, hvis jeg havde nogle som ville give ham en masse førstegangsoplevelser. 

Anmeld Citér

25. juli 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
2018mor skriver:

Hej med jer

Jeg er simpelthen nødt til at høre, om det er os der er “underlige” eller om det er helt normalt. 

Vi vil rigtig gerne opleve ting med vores datter for første gang selv. Altså andre må gerne være med, men vi vil gerne være dem der er der, når hun første gang skal i svømmehallen, i forlystelsesparker, på stranden osv. 

Vi har ikke haft tid/mulighed for at prøve “alt” med hende endnu, og det gør jo selvfølgelig, at familie og venner, som elsker at være sammen med hende, gerne vil passe hende nogle timer og opleve ting sammen med hende. Jeg synes bare det er svært at sige, at der er visse ting, de ikke må lave med hende, når de nu så gerne vil. 

Er vi helt tossede, eller er det helt normalt (som førstegangs forældre)? Kan vi overhovedet tillade os at takke ja til pasning men samtidig bestemme hvad de (ikke) må lave? 

Jeg synes det er lidt tosset - jeg ville ikke gide passe og tænke over hvad hun må lave/se/smage som hun måske ikke har med sine forældre. 

Jeg har set videoer med stor glæde når bedsteforældre sendte - det vigtigste er at mine børn var i trygge hænder. 

Anmeld Citér

25. juli 2019

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg ved godt, at man ikke kan være med til alt i børnenes liv, men jeg vil også gerne selv være der til de ting, som jeg synes er vigtige/store.

Jeg er så også én af de mødre, der stadig elsker at tage med til stævner, og jeg får en "øv-følelse", hvis jeg ikke kan være der, selvom jeg ved, at træner/bedsteforældre/far er der til at hjælpe hende  

Anmeld Citér

25. juli 2019

ErDuHerIkkeSnart

Min første tanke er egentlig, at det er lige lovligt fjollet og omklamrende. Man må jo nu engang give lidt slip når ens børn er ude sammen med andre, som de er trygge ved, og som man ved passer på dem og gerne vil give dem en masse oplevelser.

Men så kommer jeg alligevel til at huske på en enkelt gang, hvor farmor (som vores datter er meget tæt med), gerne vil invitere vores datter på 2 år med i tivoli. Og det er hendes første gang - hun er endelig stor nok til at have rigtige oplevelser med og snakke med om dem - og pludselig får jeg et stik i maven over ikke at være med. Fordi jeg så gerne vil se hendes begejstring første gang - og fordi jeg ved, hvad der vil være den helt rigtige og perfekte måde for hende at få den oplevelse på.

Men ... jeg bed det i mig. Jeg lod selvfølgelig farmor og barn tage afsted. Og de havde det FANTASTISK. Glæden ved at høre min datter fortælle om det de havde set og oplevet opvejede på alle måder det ikke at have været med selv. Hun var så stolt og betaget - og farmor strålede selvfølgelig!

Så... det korte af det lange er nok: jeg forstår egentligt en snert af hvad du siger. Men jeg tror, at der kommer noget godt ud af også at give slip nu og da og lade ens barn relation til andre styrkes af oplevelser der handler om barnet selv, og ikke om hvem der var med.

Anmeld Citér

26. juli 2019

grinny

Umiddelbart ikke noget jeg har tænkt over, men tror faktisk ikke vores datter har oplevet noget stort uden vi/jeg har været sammen med hende. 

Tror bare det er naturligt for os at vi skal være med og så bliver hun aldrig rigtigt passet, måske 2-3 gange i hendes liv i nogle timer så det har ikke givet anledning til at tage på tur - hun er snart 2,10.

Anmeld Citér

26. juli 2019

MKBP

Profilbillede for MKBP
2018mor skriver:

Hej med jer

Jeg er simpelthen nødt til at høre, om det er os der er “underlige” eller om det er helt normalt. 

Vi vil rigtig gerne opleve ting med vores datter for første gang selv. Altså andre må gerne være med, men vi vil gerne være dem der er der, når hun første gang skal i svømmehallen, i forlystelsesparker, på stranden osv. 

Vi har ikke haft tid/mulighed for at prøve “alt” med hende endnu, og det gør jo selvfølgelig, at familie og venner, som elsker at være sammen med hende, gerne vil passe hende nogle timer og opleve ting sammen med hende. Jeg synes bare det er svært at sige, at der er visse ting, de ikke må lave med hende, når de nu så gerne vil. 

Er vi helt tossede, eller er det helt normalt (som førstegangs forældre)? Kan vi overhovedet tillade os at takke ja til pasning men samtidig bestemme hvad de (ikke) må lave? 

Tænker det kan blive en udfordring at have det sådan, hvis barnet skal gå i instituation  Mine børn har oplevet mange ting der, som jeg selvsagt ikke har været med til/set - og det var okay, når bare jeg vidste at de var i trygge hænder !

//Mette

Anmeld Citér

26. juli 2019

AnoMor

Jeg kan til dels godt forstå jeres tankegang omkring det. Jeg havde den selv det første halve år. Men blev også enig med mig selv om at det var tosset at tænke sådan. For sikke mange ting han kunne gå glip af med tiden 

Anmeld Citér

26. juli 2019

LSS

2018mor skriver:

Jeg tror du misforstår min indlæg - vi vil hellere end gerne dele de store oplevelser sammen med venner/familie, vi vil bare gerne være til stede, når vores datter skal opleve (for os) store øjeblikke for første gang i hendes, indtil videre, korte liv

Jeg kan slet slet ikke følge jer  synes det virker helt tosset. Det som om i skærmer hende fra alt og alle for at tilfredsstille jeres eget behov. Overvej lige hvor fedt det vil være for hende og mormor fx at tage i zoo. Sikke en oplevelse. 

Desuden kan jeg fortælle dig at min ældste, en pige på 8 år stadigvæk er ligeså begejstret som første gang når vi fx tager i zoo.

Anmeld Citér

26. juli 2019

Hjemmegaaende

Ja det er tosset - og jeg har det på præcis samme måde kan godt forstå I gerne vil opleve det hele selv første gang. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.