At lave ting for første gang sammen med sit barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2019

lineog4

Selvsagt kan jeg forstå dig, man vil helst være der til alt ikke bare det første men alt - udfordringen er bare, at det kommer man ikke til. Man skal som mor og far lære at give slip ikke omgivelsernes skyld, men for ens barns skyld. Ens egoistiske ønske om, at have kontrol og opleve alt det mest fantastiske sætter en bremseklods for ens barn, for hvorfor skal min søn dog vente med at se en løve til det passer ind i mit liv, når nu hans mormor står på spring og gerne vil have en skøn dag i zoologisk have med ham?

Man kommer til at gå glip, for selv om man reserverer første gangen, så kan man stå med et barn der ikke udviser nogle form for reaktion når man tager dem med i Tivoli, og man lader mormor tage næste gang, hvor hun kommer glædestrålende hjem og fortæller, hvordan den lille forræder havde hoppet af glæde ved hver forlystelse og havde kysset Rasmus klump.

Så jo forstår jer til fulde, har stadig følelsen af, at jeg ikke vil gå glip af noget. Når jeg om en lille måned skal sende min førstefødte 10.måneder til Italien, så er jeg ved at skide grønne grise og især over alt det jeg ikke skal opleve sammen med hende, alt det første jeg ikke skal være en del af, alle de reaktioner jeg måske ikke en gang skal høre om. Men samtidig er jeg også stolt som en pave ikke over min datter (det er jeg også), men over mig selv, at jeg er kommet så langt så jeg kan give slip og kan slippe min trang til at være den der oplever alt.

Den evne krævede jeg af mig selv tidligt, for jeg kan jo ikke sige, at jeg skal være med til alt første gang, for hvor er grænsen er det kun de "store" ting eller er det også første gang de smager en reje, en oliven, en is? Er det første gang de ser en måge, første gang de ser en sommerfugl, første gang de fodrer ænder, første gang de rutcher , første gang de vender en pandekage eller.....? 

Og mit råd er egentlig at I ruster jer selv til at få glip af noget, for den skønne reaktion, de små helt igennem gyldne øjeblikke de kan ikke planlægges. Det kan netop væe på en helt almindelig gåtur og en and kommer vraltende, at den fantastiske reaktion kommer. Det kan være når man mindst venter det, at netop det gyldne øjeblik opstår. Mens den første tur i zoo kan være en helt almindelig halv grå dag. Og de øjeblikke er ikke for vores skyld, men for barnets skyld, der Hvor den lille krop bobler af lykke, af glæde, af begejstring er for barnets skyld og vi voksne er alene tilskuere, der er heldige at være tilstede - jo flere oplevelser, jo flere gyldne øjeblikke til barnet jo bedre også selvom vi ikke lige fik lov at overvære det. Og ja så husk de gyldne øjeblikke kan lige så godt opstå en kedelig mandag eftermiddag som på en tur i Tivoli.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2019

fehår

Jeg elsker, når min datter får lov til at opleve nye ting, og jeg har intet specielt behov for at være med. F.eks. var hun ved stranden for første gang nogensinde sammen med dagpleje, og jeg var bare SÅ spændt på hendes vegne. 

Så nej, jeg kan ikke lige genkende den følelse. Til gengæld er jeg glad for, at hun tog sine første skridt, sagde sit første ord, osv. for første gang herhjemme, fordi jeg blev glad for at opleve det 

Anmeld Citér

25. juli 2019

IenFart

Profilbillede for IenFart

Hvis andre kan give barnet en super oplevelse, så hellere end gerne. Også selvom det er første gang. Jeg tror ikke reaktionen vil ændre sig mærkbart fra første til anden, tredje eller fjerde gang. 

Anmeld Citér

25. juli 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella
Tjullehej skriver:

Hvorfor vil du altid være med k svømmehallen?

blot nysgerrig..?

Mine forældre har haft børnene med på badeferie alene og i Lalandia. Og de får da en helt anden oplevelse end når vi er med

Min datter bliver 9/10 gange panisk når vi skal vaske os under bruseren (hun får faktisk kun vasket hår når vi er i svømmehallen fordi hun er bange for vand i håret, men åbenbart kun når det kommer højt oppe fra) så det vil jeg være der til at hjælpe hende igennem. Det sidste halve år er det blevet betydeligt bedre, men hun klamrer sig stadig til mig og "piver" under hele seancen. Resten af turen ELSKER hun, og hun efterspørger tit at komme af sted.

Og ja så er det bare "vores" ting. Det er vores frirum som hverken bedsteforældre, søskende eller far har været med til (far hader svømmehal)

Og så en lillebitte snert af at jeg er bange for at hun drukner, hvis ikke jeg er der til at holde øje med hende (jeg ved godt det er useriøst, men jeg et ikke klar til at give slip lige der) 

Vi har for øvrigt været i svømmebad ude osv med andre, hvor jeg bare har hjulpet hende i badet og så har hun svømmet primært med bedsteforældrene. 

Anmeld Citér

25. juli 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella
2018mor skriver:

Tak for dit svar

Vores datter er 1 år, så vi er jo stadig relativt nye forældre, og der er mange store ting hun/vi menu ikke har prøvet og oplevet som familie. 

Det er slet ikke alt vi gerne vil være med til første gang, men primært de “store ting og oplevelser”. 

Hvordan kan det være, at du stadig ikke tillader andre at tage i svømmehallen med din datter? Jeg synes det er super fedt, at I har noget som kun I to gør sammen ��

Så ro på, nyd alt der første I kan 

Alt det med adskillelse skal tids nok komme

Se mit andet svar ifht det med svømmehal ��

Anmeld Citér

25. juli 2019

LSS

Ja jeg synes i er helt tossede. Fejre i så også altid kun fødselsdag alene for at se reaktionen? 

Anmeld Citér

25. juli 2019

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
2018mor skriver:

Hej med jer

Jeg er simpelthen nødt til at høre, om det er os der er “underlige” eller om det er helt normalt. 

Vi vil rigtig gerne opleve ting med vores datter for første gang selv. Altså andre må gerne være med, men vi vil gerne være dem der er der, når hun første gang skal i svømmehallen, i forlystelsesparker, på stranden osv. 

Vi har ikke haft tid/mulighed for at prøve “alt” med hende endnu, og det gør jo selvfølgelig, at familie og venner, som elsker at være sammen med hende, gerne vil passe hende nogle timer og opleve ting sammen med hende. Jeg synes bare det er svært at sige, at der er visse ting, de ikke må lave med hende, når de nu så gerne vil. 

Er vi helt tossede, eller er det helt normalt (som førstegangs forældre)? Kan vi overhovedet tillade os at takke ja til pasning men samtidig bestemme hvad de (ikke) må lave? 

Jeg synes, det er helt gak og meget egoistisk af jer. Jeg ville godt nok tænke, at I var særdeles for meget hvis Jeg fik en liste med ting jeg ikke måtte foretage mig med jeres barn, når vi skulke passe det

Den følelse du/I har er jo reel nok, jeg ville nok bare tænke, at den måtte jeg altså undertrykke, hvis jrg havde det sådan.

Anmeld Citér

25. juli 2019

Anonym

Nu skriver du at barnet er 1 år. Og så tænker jeg lige hvad det mon overhovedet kan opleve ;-) 

Roooolig nu og glæd jer over folk der gider at passe OG et barn der gider passes ����

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

LSS skriver:

Ja jeg synes i er helt tossede. Fejre i så også altid kun fødselsdag alene for at se reaktionen? 

Jeg tror du misforstår min indlæg - vi vil hellere end gerne dele de store oplevelser sammen med venner/familie, vi vil bare gerne være til stede, når vores datter skal opleve (for os) store øjeblikke for første gang i hendes, indtil videre, korte liv

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

SØS skriver:

Jeg synes, det er helt gak og meget egoistisk af jer. Jeg ville godt nok tænke, at I var særdeles for meget hvis Jeg fik en liste med ting jeg ikke måtte foretage mig med jeres barn, når vi skulke passe det

Den følelse du/I har er jo reel nok, jeg ville nok bare tænke, at den måtte jeg altså undertrykke, hvis jrg havde det sådan.

Tak for dit input Kan dog slet ikke følge din tankegang med at vi skulle være egotistiske, når folk ringer og spørger om de må have vores datter en dag for at gøre x eller y - og vi så enten takker helt nej eller siger, at lige præcis dén oplevelse vil vi gerne være med til at give vores datter  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.