At lave ting for første gang sammen med sit barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.985 visninger
36 svar
117 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juli 2019

2018mor

Hej med jer

Jeg er simpelthen nødt til at høre, om det er os der er “underlige” eller om det er helt normalt. 

Vi vil rigtig gerne opleve ting med vores datter for første gang selv. Altså andre må gerne være med, men vi vil gerne være dem der er der, når hun første gang skal i svømmehallen, i forlystelsesparker, på stranden osv. 

Vi har ikke haft tid/mulighed for at prøve “alt” med hende endnu, og det gør jo selvfølgelig, at familie og venner, som elsker at være sammen med hende, gerne vil passe hende nogle timer og opleve ting sammen med hende. Jeg synes bare det er svært at sige, at der er visse ting, de ikke må lave med hende, når de nu så gerne vil. 

Er vi helt tossede, eller er det helt normalt (som førstegangs forældre)? Kan vi overhovedet tillade os at takke ja til pasning men samtidig bestemme hvad de (ikke) må lave? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2019

Mom

Profilbillede for Mom
2018mor skriver:

Hej med jer

Jeg er simpelthen nødt til at høre, om det er os der er “underlige” eller om det er helt normalt. 

Vi vil rigtig gerne opleve ting med vores datter for første gang selv. Altså andre må gerne være med, men vi vil gerne være dem der er der, når hun første gang skal i svømmehallen, i forlystelsesparker, på stranden osv. 

Vi har ikke haft tid/mulighed for at prøve “alt” med hende endnu, og det gør jo selvfølgelig, at familie og venner, som elsker at være sammen med hende, gerne vil passe hende nogle timer og opleve ting sammen med hende. Jeg synes bare det er svært at sige, at der er visse ting, de ikke må lave med hende, når de nu så gerne vil. 

Er vi helt tossede, eller er det helt normalt (som førstegangs forældre)? Kan vi overhovedet tillade os at takke ja til pasning men samtidig bestemme hvad de (ikke) må lave? 

Jeg må indrømme at jeg syntes det er lidt "tosset" , og det stiller nogen efter min mening urimelige grænser for de mennesker, som jo reelt gør jer en tjeneste ved at passe jeres barn.

I kan uanset hvor meget I end prøver ikke være der til "første-gangs-alting" i hele hendes liv.

Anmeld Citér

25. juli 2019

Soonmom

Jeg kender godt følelsen, jeg vil også gene se deres reaktion osv. (og jeg har altså 3 børn).

Anmeld Citér

25. juli 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Det er da helt normalt! Og det du beskriver er ret "store" ting. Havde det nu været ALT I ville se første gang (f.eks. ALLE nye madvarer eller ALLE slags forlystelsesparker) så var det måske lidt stramt.

Og jeg er ikke bleg for at stille regler når folk passer mit barn. Ingen andre end mig tager hende i svømmehallen f.eks. selvom den ligger lige i baghaven.

Så det er bare at melde ud at "ej hvor hyggeligt du godt vil tage x med på tur når I passer, men det her vil jeg godt være med til når det er første gang"

Nu ved jeg ikke hvor "nye" forældre I er, men jeg kan sige at på et tidspunkt har man nået et mætningspunkt, og så føles det ikke helt lige så afgørende at være der, selvom det stadig kunne være hyggeligt!

Anmeld Citér

25. juli 2019

Babilooo

Jeg synes det er tosset. Det er jo heller ikke hyggeligt, hvis man er bundet til hjemmet. Tror generelt hvis fu opstiller for mange krav, så får du blot færre pasninger og sjove oplevelser for dit barn. 

Første gang i svømmehallen og måske stranden .. men ellers er det da bare at lade folk hygge dig med jeres barn. Sådan har det været her i hvert fald. Men ellers må andre da super gerne tage i svømmehal, bio osv. Jeg hsr fx aldrig selv været i Legoland.

Anmeld Citér

25. juli 2019

Babilooo

Maricella skriver:

Det er da helt normalt! Og det du beskriver er ret "store" ting. Havde det nu været ALT I ville se første gang (f.eks. ALLE nye madvarer eller ALLE slags forlystelsesparker) så var det måske lidt stramt.

Og jeg er ikke bleg for at stille regler når folk passer mit barn. Ingen andre end mig tager hende i svømmehallen f.eks. selvom den ligger lige i baghaven.

Så det er bare at melde ud at "ej hvor hyggeligt du godt vil tage x med på tur når I passer, men det her vil jeg godt være med til når det er første gang"

Nu ved jeg ikke hvor "nye" forældre I er, men jeg kan sige at på et tidspunkt har man nået et mætningspunkt, og så føles det ikke helt lige så afgørende at være der, selvom det stadig kunne være hyggeligt!

Hvorfor vil du altid være med k svømmehallen?

blot nysgerrig..?

Mine forældre har haft børnene med på badeferie alene og i Lalandia. Og de får da en helt anden oplevelse end når vi er med

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

Mom skriver:

Jeg må indrømme at jeg syntes det er lidt "tosset" , og det stiller nogen efter min mening urimelige grænser for de mennesker, som jo reelt gør jer en tjeneste ved at passe jeres barn.

I kan uanset hvor meget I end prøver ikke være der til "første-gangs-alting" i hele hendes liv.

Tak for svar Jeg er helt med på, at vi ikke for evigt kan være med til første gang. I min verden er hun bare stadig så lille, at der er mange store ting, hun ikke har oplevet endnu. Og de ting vil vi gerne være en del af, omend jeg ved at det mere er for vores skyld end hendes

skal også lig skynde mig at sige, at hun ikke bliver passet for at “gøre os en tjeneste” - hun er simpelthen bare så elsket af alle omkring os, at de tikker og beder om at være sammen med hende Da vi er ved at lave store projekter på vores hus, kan vi ikke altid smide hvad vi har i hænderne, for at være sammen med familien. Hvilket jo også gør det dejligt at de så gerne vil være sammen med hende uden os, men øv jeg synes det er nogle store ting, som vi går glip af :/

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

Soonmom skriver:

Jeg kender godt følelsen, jeg vil også gene se deres reaktion osv. (og jeg har altså 3 børn).

Det er nemlig lige præcis hendes reaktion jeg ikke vil være foruden, første gang hun ser en løve, prøver en forlystelse eller kører i bus eller tog for den sags skyld ��

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

Maricella skriver:

Tak for dit svar

Vores datter er 1 år, så vi er jo stadig relativt nye forældre, og der er mange store ting hun/vi menu ikke har prøvet og oplevet som familie. 

Det er slet ikke alt vi gerne vil være med til første gang, men primært de “store ting og oplevelser”. 

Hvordan kan det være, at du stadig ikke tillader andre at tage i svømmehallen med din datter? Jeg synes det er super fedt, at I har noget som kun I to gør sammen ��

Anmeld Citér

25. juli 2019

2018mor

Tjullehej skriver:

Jeg synes det er tosset. Det er jo heller ikke hyggeligt, hvis man er bundet til hjemmet. Tror generelt hvis fu opstiller for mange krav, så får du blot færre pasninger og sjove oplevelser for dit barn. 

Første gang i svømmehallen og måske stranden .. men ellers er det da bare at lade folk hygge dig med jeres barn. Sådan har det været her i hvert fald. Men ellers må andre da super gerne tage i svømmehal, bio osv. Jeg hsr fx aldrig selv været i Legoland.

Tak for dit svar  

Jeg kan godt følge din pointe med, at det ikke er hyggeligt hvis dem der passer hende (selvvalgt - ikke fordi vi spørger), altid er bundet til hjemmet. Og jeg kan også sagtens forstå, at de gerne vil have store og dejlige oplevelser med min datter. Der er dog bare nogle oplevelser, som jeg og min kæreste rigtig gerne selv vil opleve med hende, se hendes reaktion og mærke helt ind i hjertet

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.