Vi kan ikke rumme ham

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2019

Abracadabra

Anonym skriver:

Hjælp af hvem?

Vi hører ikke noget fra børnehaven angående hans adfærd.

Synes du konkluderer på et meget tyndt grundlag, at vi er vage. Det kan jeg ærlig talt ikke bruge til noget

Så hvis han opfører sig pænt i børnehaven, gør de jo noget anderledes. Måske er de mere tydelige mht regler. 

Det lyder som om, at tingene bliver sagt mange gange hjemme hos jer - men på en måde, hvor I ikke er særligt tydelige, fordi I ender jo med at skulle tvinge jeres vilje igennem. Hvad nu hvis I startede med at være meget tydelige i jeres krav til ham? Og ikke gav ham helt så lang snor? Altså strammede væsentligt ind mht opdragelse. 

Hvis det kun er sammen med jer, at han er uopdragen, så er det de voksnes problem og ikke barnets. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Du har muligvis ret... Jeg er virkelig i tvivl om, hvorvidt vi er for strenge eller ikke strenge nok... 

Han er generelt bare meget vild. Vi kan slet ikke få han ned i gear. Det hjælper lidt, når vi laver forskellige aktiviteter uden for huset, men vi vil også gerne have mulighed for bare at være hjemme en gang imellem i weekenderne, og at han kan lege lidt med sit legetøj herhjemme.

Det er svært at svare helt præcist på, hvad vi gør i de situationer. Jeg kan prøve at komme med er eksempel: Når han skal noget, fx have tøj på, så siger vi, at nu skal han have tøj på. “Nej” siger han eller løber væk. Vi går efter og siger, at han SKAL have tøj på, fordi vi skal ud af døren om lidt. “Nej din lort” siger han måske. Vi tager fat i ham og siger, det ord vil vi ikke have, at han siger. Vi tager ham i armen og trækker (fordi han kæmper imod) ham ind på værelset, hvor vi enten råber af ham, indtil han tager tøj på, eller selv hiver nattøjet af han og propper ham i det nye tøj. 

Jeg synes ikke vi laver andet end at sige nej og sætte grænser, men vores ord har inden effekt. Det er først, når vi bliver rigtig vrede, råber eller tager fat i ham, at han reagerer på, hvad vi siger. Det er ikke metoder vi bryder os om at bruge, men vi føler os magtesløse

Men hvad er konsekvenserne, når han ikke gør hvad der bliver sagt af de voksne? Er de tydelige, forudsigelige og ensartede - og falder de prompte hver gang?

Herhjemme bliver bed om at gøre noget først. Gør man det ikke, bliver man bedt om det én gang mere og oplyst hvad konsekvensen er, hvis man undlader. Hører man stadig ikke efter tredje, falder hammeren. Derfor er det meget sjældent nødvendigt at nå derud hvor man råber - og jeg gider personligt ikke at tigge og bede en 3 årig om at tage sko på.

Konsekvensen skal selvfølgelig være i klar sammenhæng med det der foregår. Det er ikke en straf. Men i retning af: “Sæt dig på din stol og spis ordentligt. Ellers er vi færdige med at spise”, eller “Hvis du vil med ud af døren, så skal du tage dine sko på nu”. 

Man skal derpå selvfølgelig være klar til at gennemføre konsekvensen, uanset hvor ubelejlig den er!

Anmeld Citér

16. juni 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men hvad er konsekvenserne, når han ikke gør hvad der bliver sagt af de voksne? Er de tydelige, forudsigelige og ensartede - og falder de prompte hver gang?

Herhjemme bliver bed om at gøre noget først. Gør man det ikke, bliver man bedt om det én gang mere og oplyst hvad konsekvensen er, hvis man undlader. Hører man stadig ikke efter tredje, falder hammeren. Derfor er det meget sjældent nødvendigt at nå derud hvor man råber - og jeg gider personligt ikke at tigge og bede en 3 årig om at tage sko på.

Konsekvensen skal selvfølgelig være i klar sammenhæng med det der foregår. Det er ikke en straf. Men i retning af: “Sæt dig på din stol og spis ordentligt. Ellers er vi færdige med at spise”, eller “Hvis du vil med ud af døren, så skal du tage dine sko på nu”. 

Man skal derpå selvfølgelig være klar til at gennemføre konsekvensen, uanset hvor ubelejlig den er!

Netop det med konsekvenserne er svært synes jeg. For han er ret ligeglad med vores konsekvenser. 

Når du siger at “så falder hammeren”.  Hvad sker der så helt konkret? 

Anmeld Citér

16. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Netop det med konsekvenserne er svært synes jeg. For han er ret ligeglad med vores konsekvenser. 

Når du siger at “så falder hammeren”.  Hvad sker der så helt konkret? 

Når “hammeren falder” betyder det herhjemme, at konsekvensen sættes ind. Det vil sige, at så får man ikke sin dessert, man kommer ikke med på legeplads, man får ikke lov at bestemme sit tøj (eksempler), får ikke lov at se yndlingstegnefilmen, osv. Selvom det kan være hammer ubelejligt, står vi fast - efter et par gange når vi sjældent derud hvor det er nødvendigt at gøre det ...

Anmeld Citér

16. juni 2019

EKAB

Profilbillede for EKAB

Min søn har godt nok ADHD, men han er også en grænsesøgende 4årig, og jeg kan fortælle dig hvad der virker for ham og os. 

Fuldstændig forudsigelighed, klare regler og at blive forberedt på hvad der skal ske. 

Dvs. Vi spiser på samme tidspunkt, har samme morgen og aften rutine osv. Alt er det samme hver dag, og vi er meget tydelige. Aldrig måske’er, men altid ja eller nej, når han vil noget.

Det er drønkedeligt, men det virker, for han VED hvad der skal ske. 

Når vi f.eks skal have tøj på, så siger jeg det 10 minutter før: 

“om 10 minutter skal du have tøj på”, og det gentager jeg 5 minutter før og 1 minut før. 

Så er han forberedt, og bliver ikke pludselig stoppet uforberedt i det som han nu laver.

Vi spørger ikke om han vil have tøj på, for det er ikke til forhandling. Vi siger “du skal have tøj på”. 

Man skal virkelig være tydelig overfor de 4årige.. de vil enormt gerne udfordre en i hvem der bestemmer. Hold fast, og lad være med at råbe. I ender bare med at spejle hinanden, og der kommer intet godt ud af, at I står der og råber af hinanden om sokker eller hvad det end er. 

Det er en fase, lær den sætning. Sig den så for dig selv, 50 gange om dagen, når du har lyst til at kyle ham ud af vinduet 

Anmeld Citér

16. juni 2019

Anonym

Anonym skriver:

Vi har en dreng på 4,5 år. Han er simpelthen så vild. Han råber og skriger hele dagen. Han vil hele tiden slås. Han prutter os op i hovedet eller stikker sin tisemand op i hovedet på os. Når vi beder ham lade hver, synes han først, at det er rigtig sjovt.

Han vil ikke gøre noget af det, vi beder ham om. Han ignorerer bare det, vi siger eller løber den anden vej. Vi prøver altid at bede ham om det stille og roligt de første gange, men det er som om vores ord inden effekt har med mindre vi råber eller truer ham eller tager fat i ham og fysisk tvinger ham til at gøre det, han skal.

Vi ønsker ikke at bruge hårde metoder, men til sidst er vi så trætte og frustrede, at vi ikke kan rumme ham mere.

Han er vores første, så vi aner ikke, om hans adfærd er normal. 

Er der andre, der har børn på den alder, som oplever noget lignende eller måske andre som har gode råd til, hvordan vi skal håndtere ham?

Gå væk, når han gør noget I ikke vil have(de ting han gør i jeres ansigter). Han ved at han får en reaktion, og derfor bliver han nok ved. 
Bare gå væk, og lav noget andet. Sig at det gider I ikke se på. 
Lad vær med at råb af ham. 

Når han løber væk, lad vær med at løb efter ham. Det bliver en leg for ham, og det skal det ikke være. Når han kommer tilbage, så sig det igen. "Du skal have tøj på, og hvis du ikke tager det på tøj, så kommer vi ikke... et eller andet sted, får den is du har glædet dig til" Og hvis han ikke hører efter, jamen så får han ikke isen, kommer ikke på legepladsen, whatever... 
Og som andre siger; brug uret, giv ham forberedelse tid, sådan han ikke bliver afbrudt midt i en leg. 

Når I er hjemme, så sæt ham på trappen(hvis han rejser sig, så bliver han sat tilbage) ind til han har siddet der i den tid han skal. (Det bliver kedeligt til sidst) 

I er nødt til at have konsekvenser, som virker på ham, så det ikke bliver en råbe og trække konkurrence. Han bliver bare ved, hvis der ikke sker andet end at I bliver sure. (Det er jo ovre efter noget tid, men det er frusterende for jer) 
Men hvis han mister en tur på legeplads, is/slik, en tur til bedsteforældrene m.m, eller han ikke må se sin tegnefilm, hans legetøj bliver fjernet.. Vil han fange at I mener det, og at hans opførsel ikke er i orden. 

Og så snak med ham på hans level, når han falder ned. Forklar ham hvorfor det skete og hvad det gør for jer. Og så ros ham, når han gør hvad I beder ham om. 
Han er så stor, at man sagtens kan snakke med ham. 

Anmeld Citér

16. juni 2019

Babilooo

Da vores var helt små så var konsekvensen koblet til det de var i gang med. Hvis du kaster med bilen igen så tager jeg sen fra dig.

Nu er de større .. her kan kan sekvensen god være noget andet end det de er igang med. Hvis du ikke opfører dig ordentlig nu så kommer du ikke til at se ipad resten af dagen. Altså der fratages noget de hat set frem til.

i skal holde op med ay råbe så har han vundet

Anmeld Citér

16. juni 2019

Anonym

Jeg kan godt blive lidt gråhåret af det der med, i skal ikke gøre xyz, så har han vundet. For mig at se tillægger det barnet nogle overvejelser og intentioner, som ikke giver mening for alderen. Børn samarbejder efter bedste evne og forsøger at efterkomme det, deres forældre forventer af dem. Eller miljøet i det hele taget. Det betyder ikke, at forældre skal shames eller noget - gud fri mig vel, jeg har selv en dreng på 6 år, der kan være udfordrende at grænsesætte for. Men man er nødt til at kigge hele vejen rundt og ikke kun på barnet, og hvordan kan man straffe lidt mere eller mere effektivt. Der skal være nogle helt tydelige, alderssvarende forventninger. Forberedelse, struktur. Men også anerkendelse. Jeg læser et meget uforudsigelig reaktionsmønster hos jer: i siger nej nogle gang, og så ender i ud, hvor i råber, tager fat, hiver. Og man skulle måske ikke tro det, men den slags adfærd kan fremelske mere negativ adfærd hos barnet.

Det siger jeg ikke med fordømmelse, for har selv været der, og jeg ender der selv ind i mellem. Men man er nødt til at reflektere lidt over den dynamik, man kan få skabt i familien. Du siger selv, at I nærmest ikke laver andet end at sige nej. Måske er i endt derude, hvor jeres søn godt ved, at I forventer noget negativt. Det er det negative, der er fokus på. Det giver opmærksomhed - børn vil gerne have deres forældres opmærksomhed uagtet den er god eller dårlig, så de gør mere af det, der giver fokus på dem fra jer. Og hvis fokus pt er rigtig meget på det negative, så er det særligt der i ser ham, og så kan i ende ud i, at han giver jer endnu mere af det.

Et godt råd vil være at italesætte ALT det gode, han gør. Det kan føles utrolig kunstigt, men vis ham, at I bemærker alt det gode. Det handler selvfølgelig ikke kun om en pæn tegning, men de gode handlinger der reflekterer nogle af hans gode egenskaber som person. Vælg jeres kampe med omhu - ignorer den dårlige adfærd, hvis ikke det er en vigtig kamp. Lad være at give det opmærksomhed - henled evt hans opmærksomhed på noget han må, når I sætter en grænse. Fx "Du må ikke kaste med bolden inde, men vi kan gå udenfor at kaste med den", for så giver du et godt alternativt, men har stadig været tydelig omkring grænserne.

Og så som sagt: forberedelse, struktur, anerkendelse. Træk i håndbremsen, før i når ud hvor i taget fysisk fat og råber, så er i allerede kommet for langt ude. Vær tydelig og konsekvent, og lad være at indgå i diskussion. Fx med tøjet: son andre siger, forbered før tid, gerne visuelt. Og når det er så sig, nu skal du have tøj på.

Når så han begynder at stikke af osv, så løft ham (kærligt op), italesæt hvad du gør, tag ham med hen og hjælp ham lidt med tøjet, så han også får oplevelsen af - i en overgangsperiode - at det her er noget, vi hygger os med sammen.

Jeg arbejder med småbørn, og vi ser så gode resultater med denne tilgang, både med "almindelige" børn og børn med diagnoser osv. Og herhjemme, hvor jeg som sagt kender til de kampe du beskriver, har det også gjort kæmpe forskel. Det betyder ikke, at man aldrig må fejle, vi er jo kun mennesker. Men så kan man også vælge at italesætte det, når der er ro på igen. Det gør jeg altid, fx "Magnus, du måtte ikke kalde mig sådan en grim ting. Men det var heller ikke okay, at mor blev så vred, at hun råbte af dig. Det må du undskylde". På den måde lærer du også dit barn, at voksne kan begå fejl, og det er okay, men at man altid kan rette op på det bagefter med et undskyld og et kram. 

Anmeld Citér

16. juni 2019

Babilooo

Jeg kan godt blive lidt gråhåret af det der med, i skal ikke gøre xyz, så har han vundet. For mig at se tillægger det barnet nogle overvejelser og intentioner, som ikke giver mening for alderen. Børn samarbejder efter bedste evne og forsøger at efterkomme det, deres forældre forventer af dem. Eller miljøet i det hele taget. Det betyder ikke, at forældre skal shames eller noget - gud fri mig vel, jeg har selv en dreng på 6 år, der kan være udfordrende at grænsesætte for. Men man er nødt til at kigge hele vejen rundt og ikke kun på barnet, og hvordan kan man straffe lidt mere eller mere effektivt. Der skal være nogle helt tydelige, alderssvarende forventninger. Forberedelse, struktur. Men også anerkendelse. Jeg læser et meget uforudsigelig reaktionsmønster hos jer: i siger nej nogle gang, og så ender i ud, hvor i råber, tager fat, hiver. Og man skulle måske ikke tro det, men den slags adfærd kan fremelske mere negativ adfærd hos barnet.

Det siger jeg ikke med fordømmelse, for har selv været der, og jeg ender der selv ind i mellem. Men man er nødt til at reflektere lidt over den dynamik, man kan få skabt i familien. Du siger selv, at I nærmest ikke laver andet end at sige nej. Måske er i endt derude, hvor jeres søn godt ved, at I forventer noget negativt. Det er det negative, der er fokus på. Det giver opmærksomhed - børn vil gerne have deres forældres opmærksomhed uagtet den er god eller dårlig, så de gør mere af det, der giver fokus på dem fra jer. Og hvis fokus pt er rigtig meget på det negative, så er det særligt der i ser ham, og så kan i ende ud i, at han giver jer endnu mere af det.

Et godt råd vil være at italesætte ALT det gode, han gør. Det kan føles utrolig kunstigt, men vis ham, at I bemærker alt det gode. Det handler selvfølgelig ikke kun om en pæn tegning, men de gode handlinger der reflekterer nogle af hans gode egenskaber som person. Vælg jeres kampe med omhu - ignorer den dårlige adfærd, hvis ikke det er en vigtig kamp. Lad være at give det opmærksomhed - henled evt hans opmærksomhed på noget han må, når I sætter en grænse. Fx "Du må ikke kaste med bolden inde, men vi kan gå udenfor at kaste med den", for så giver du et godt alternativt, men har stadig været tydelig omkring grænserne.

Og så som sagt: forberedelse, struktur, anerkendelse. Træk i håndbremsen, før i når ud hvor i taget fysisk fat og råber, så er i allerede kommet for langt ude. Vær tydelig og konsekvent, og lad være at indgå i diskussion. Fx med tøjet: son andre siger, forbered før tid, gerne visuelt. Og når det er så sig, nu skal du have tøj på.

Når så han begynder at stikke af osv, så løft ham (kærligt op), italesæt hvad du gør, tag ham med hen og hjælp ham lidt med tøjet, så han også får oplevelsen af - i en overgangsperiode - at det her er noget, vi hygger os med sammen.

Jeg arbejder med småbørn, og vi ser så gode resultater med denne tilgang, både med "almindelige" børn og børn med diagnoser osv. Og herhjemme, hvor jeg som sagt kender til de kampe du beskriver, har det også gjort kæmpe forskel. Det betyder ikke, at man aldrig må fejle, vi er jo kun mennesker. Men så kan man også vælge at italesætte det, når der er ro på igen. Det gør jeg altid, fx "Magnus, du måtte ikke kalde mig sådan en grim ting. Men det var heller ikke okay, at mor blev så vred, at hun råbte af dig. Det må du undskylde". På den måde lærer du også dit barn, at voksne kan begå fejl, og det er okay, men at man altid kan rette op på det bagefter med et undskyld og et kram. 

Jeg mener ikke han har vundet ... som i at han då opnår det han ville. Men ja - jeg står godt nok fast på, at så snart man selv taber sutten og råber eller barnet kan mærke en frustration- tja så har man tabt kampen. 

Anmeld Citér

16. juni 2019

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis

Du har muligvis ret... Jeg er virkelig i tvivl om, hvorvidt vi er for strenge eller ikke strenge nok... 

Han er generelt bare meget vild. Vi kan slet ikke få han ned i gear. Det hjælper lidt, når vi laver forskellige aktiviteter uden for huset, men vi vil også gerne have mulighed for bare at være hjemme en gang imellem i weekenderne, og at han kan lege lidt med sit legetøj herhjemme.

Det er svært at svare helt præcist på, hvad vi gør i de situationer. Jeg kan prøve at komme med er eksempel: Når han skal noget, fx have tøj på, så siger vi, at nu skal han have tøj på. “Nej” siger han eller løber væk. Vi går efter og siger, at han SKAL have tøj på, fordi vi skal ud af døren om lidt. “Nej din lort” siger han måske. Vi tager fat i ham og siger, det ord vil vi ikke have, at han siger. Vi tager ham i armen og trækker (fordi han kæmper imod) ham ind på værelset, hvor vi enten råber af ham, indtil han tager tøj på, eller selv hiver nattøjet af han og propper ham i det nye tøj. 

Jeg synes ikke vi laver andet end at sige nej og sætte grænser, men vores ord har inden effekt. Det er først, når vi bliver rigtig vrede, råber eller tager fat i ham, at han reagerer på, hvad vi siger. Det er ikke metoder vi bryder os om at bruge, men vi føler os magtesløse

Det lyder som en rigtig dreng, fuld af krudt og midt i selvstændighedsfasen. Jeg har selv to drenge, så jeg kender det udemærket.

Når min på 4 år laver den der med at løbe væk når han skal have tøj på, italesætter jeg hans adfærd ala "hov du løber væk. Jeg vil gerne have du skal have tøj på" jeg løfter ham op, går tilbage til tøjet og fortsætter. Nogle gange kan han afledes ved, at jeg taler om hvad vi skal når tøjet er kommet på. Andre gange kan han ikke afledes, og enten griner og vrider sig, eller græder. Jeg er jo heldigvis stærkere end ham lidt endnu. Han får at vide, at jeg godt kan hører han ikke har lyst osv. alt imens vi fortsætter. Bagefter løber han på værelset, og er en sur mini teen, eller vi krammer.

Det jeg synes er vigtigt er at jeg anerkender, og tolker situationen for ham, uden at hæve stemmen eller tage fat/hive i ham. 

Børn må gerne blive sure og græde, det er helt normalt, bare de samtidig bliver rummet og anerkendt.

Husk med børn er det altid faser. De udvikler sig i ryk 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.