lottemusen skriver:
Jo, det gør de faktisk
Det er rigtig nok, at de ønsker et aborttal på 0, men i deres politik vil de ikke lave et forbud mod abort, da de mener det ikke hjælper + de vil ikke kriminalisere kvinder. De mener, at kvinder har ret til at vælge selv.
Men, det de vil med deres politik er, at kvinder der står over for en abort-beslutning, får mere rådgivning og vejledning af professionelle (læger, psykologer m.m.) både før og efter, og evt. økonomisk støtte, hvis det er altuelt.
Tyskland kører på denne måde, og det har fået aborttallet til at falde, da kvinder har fået mere information om, hvad en abort indebærer, både fysisk og psykisk, og dermed har de nemmere kunne tage stilling til det ift. deres situation.
Men hvis man ønsker, at aborttallet skal være 0, og kvinder kun har ‘ret til abort, hvis gennemførelse af graviditeten er til alvorlig fare for kvindens liv og helbred eller for andre fostre i maven’, så kan man jo diskutere hvor frit valg, kvinden egentlig har.
Samtaler og rådgivning er jo rigtig fint, især til dem, der af den ene eller anden årsag er i tvivl. Men hvis man som kvinde er helt afklaret med aborten, hvorfor skal andre så bestemme, at man SKAL igennem diverse samtaler for at overbevise én om, at barnet altid er en god ide.
Jeg har ikke selv prøvet at være igennem en abort, så jeg ved af gode grunde ikke, hvad det sætter i gang i ens krop og psyke. Men hvis jeg stod og skulle tage det valg, så var der ikke nogen andre, der skulle prøve at overbevise mig om andet på baggrund af mulig økonomisk støtte og ting i den dur.