Jeg er sådan set ikke uenig i, at det inden grad også handler om, hvorvidt mor/far kan rumme død. MEN...
Der er stor forskel på, om man er “tvunget” til at forholde sig til døden. Så som et nært familiemedlem, også rent faktisk opsøge det uden nogen stor grund.
argumentet med “det skal ikke være et tabu”, synes jeg personligt, ikke helt holder. For skal børn så rumme død generelt (af naboer, mors kollegaer, gamle bekendte ect) fordi det ikke må blive et tabu?
Død er ikke et tabu for mig: og jeg var først til en begravelse som 15-årig, da det naturligt var der, min morfar døde.
Man kan sagtens tale om døden stille og roligt, men det er jo ikke det samme som at tage en 3-årig med ind og se en død person eller en begravelse.
Og hvorfor skal man tage sin 3–årige med ind og stå ansigt til ansigt med så meget sorg (som for mange børn kan være meget overvældende uanset, hvor meget forældrene rummer det?)
Jeg kunne aldrig finde på at sætte mit barn ned og sige “ her er en video af en person, som er gammel og dør. For døden er helt naturlig”.
Mit barn på 3 år kan ikke rumme det. Hun bliver skræmt. Uanset hvor meget jeg har rummet det, talt om det med naturlighed.
Hun har en sygdom, hvor hun er ofte til lægen - så vi taler meget om, hvorfor man går til lægen.
Men jeg tager hende jo ikke med til lægen, andre skal til lægen, hvis ikke hun kan rumme det. Hun er eksempelvis meget bange for, at far/mor/hun skal stikkes (selvom hun ikke er blevet stukket siden hun var 8 måneder)
Vi taler naturligvis om, at det kan føles mærkeligt og man gerne synes det er lidt ubehageligt, men det forsvinder igen. Og jeg har lovet hende, at hvis hun skal stikkes, så får hun tryllecreme på og jeg siger det, så det ikke er en overraskelse. Men lige nu kan hun ikke tåle at høre historier/se film om læger. Og det er ikke fordi det er et tabu. Det er udvikling. Om 1 år er hun endnu mere rationel og har måske en bedre forståelse for det.
Det betyder ikke, at hun ikke kan blive stukket i det år. Men bare at hun skærmes så meget jeg kan i denne periode, så hun ikke fokuserer mere på det. Også om et år, så læser vi bogen igen, når hun er klar og har forstået at en læge ikke bare stikker uden grund (en grund for hende) og pludseligt. For selvom jeg har talt om det og forklaret det på mange måder, så forstår hun det ikke helt. Det er tydeligt. Men det er jo kun lige nu. Om 3 måneder er det muligvis anderledes - også kan vi give den gas med lægehistorierne igen, når hun forhåbenligt kommer og vil høre historierne igen.
Hun var meget bange en hel aften forleden, fordi de havde læst en historie i børnehaven med en læge. Hun har fået læst den historie siden hun kunne gå! Netop fordi hun går til lægen så ofte (og selvfølgelig skal). Men lige nu er det farligt. Det var det ikke for 8 måneder siden. Og det er udviking og så længe jeg taler med hende om det, når hun spørger, så er det jo netop ikke et tabu?
Men jeg behøver vel ikke tage hende med til samtlige lægeaftaler eller blodtagning, fordi det er naturligt. Hun vil i øvrigt heller ikke - hun er “bange for at lægen stikker meget hårdt”.
Min pointe er bare, det handler om hvorvidt mor/far kan rumme det, men også om det nødvendigt (det kan det jo være) og giver mening i forhold til udvikling hos barnet.
Men 5-årig kan jo forstå noget helt andet end en på 3. Men en 5-årig kan jo også have en svær periode, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at møde døden face to face.
Jeg siger det, fordi jeg selv var bange for at d i trafikuheld som barn. Fordi en lærer havde fortalt så meget om det og vist film. Der var jeg 7 år og kunne ikke rumme det og måtte gå ud af klassen. Den video har forfulgt mig lige siden - også selvom mine forældre i den grad har rummet og talt om trafikuheld og jeg har set mine dyr blive kørt ned. Den video ramte mig på et helt forkert tidspunkt, da jeg lige havde mistet min kattekilling i et biluheld.
Og ja, man kan ikke skærme alt - og det skal man ikke. Men der havde et hensyn til, hvor jeg og mine barnlige forestillinger om uheld og død været dejligt. For jeg var bange i mange, mange år...
Så ja, for mig handler det om, hvor barnet er i sin udvikling og også hvor mor/far er.
Er det naturligt at have barnet med? Er det okay for barnet og dets udvikling? Go for it. :-)