Hold nu op, hvor jeg synes du får nogle ubehagelige svar ind imellem, og jeg bilver så rasende indeni, når folk gør egne erfaringer og meninger til eneste gældende sandhed.
Jeg forstår dig. Jeg havde det på samme måde 1. gang. Jeg blev så fysisk dårlig at jeg nærmest skulle kaste op, når andre holdte.. Jeg var til sidst nød til at sige "nu stopper det. Ingen får lov at holde mere, før mit barn selv kan efterspørger det" det gav mig ro på. Kald mig bare sippet, skør, kontrollerende og én som "ødelægger" andres forhold til baby. Men intet kan i min verden være vigtigere end at familien (mor, barn, far evt. søskende) har det godt.
Det er således at babyer indtil etårsalderen er i stand til at knytte sig til 1 eller 2 omsorspersoner. Det er sådan, at det er fuldstændig livsnødvendigt for en baby at kunne etablere den tilknytning. En mor med depression er i større risiko for ikke at kunne give sig 100% til den tilknytning. Min egen teori er, at moderens system "kompenserer" ved så at reagerer på når baby er det mindste væk. Sådan oplevede jeg det i hvert fald selv.
Min mand havde for øvrigt intet problem med det dengang og syntes det var "fjollet" og hårdt at jeg ikke bare kunne være som "alle andre normale". Vi havde en aftale at jeg holdte vores barn. Og hvis ikke jeg gjorde, gjorde han. Så måtte folk sidde ved siden af og snakke.
2. gang meldte jeg klart ud, at jeg ikke "gik ind for" at baby opholdt sig hos andre uden at det var VORES behov. Kun få har spurgt. Til gengæld har jeg kunne tage det i mit tempo og udvælge de helt rigtige situationer. Her 5 mdr efter fødslen er det endnu ikke hele familien, der har holdt baby. Kun én har holdt to gange. Til gengæld har jeg ofte stået i en situation, hvor jeg lige har haft brug for 30 sekunder frie hænder og så har en ven eller bekendt lige kunne hjælpe. Hovedårsagen er, at jeg har fulgt min mavefornemmelse. Én gang har jeg ladet mig presse og det var møg ubehageligt og mindede mig om hvorfor jeg ikke gjorde det.
Det er SÅ befriende at lytte til sig selv. Jeg har langt mere overskud og jeg har ikke konstant ondt i maven over andres forventninger, for jeg er ligeglad. Hvis baby og bedsteforældre ikke får et godt forhold "fordi de ikke må holde" er det ikke din eller babys skyld. Så er det dem, der har et problem. Der er sgu mange jeg har et godt forhold i dag, som ikke mødte mig da jeg var spæd og omvendt, mange af dem, der har hold mig meget, selv familie, er jeg ikke tætte med i dag. For det handler om den energi man er villig til at lægge i relationen jævnt gennem tiden, og ikke hvorvidt man fik lov at holde den første uge/måned/år/whatever.
I øvrigt. De billeder jeg har af min første hvor andre holder, giver mig stadig kvalme i dag. For jeg husker kun følelsen af at blive ignoreret, nedgjort, latterliggjort og udskammet pga mit ubehag. Og jeg husker følelsen, som jeg stod der bag kameraet. Kvalme, hjertebanken, koldsved og "det er forkert"-følelsen. Og så ser jeg en baby, der er ligeglad og folk, med kæmpe påklistrede smil (for de var jo ikke rigtig glade. De holdte jo aldrig længe nok, ofte nol, alene nok). Og for at de kunne få det minut og det billede, havde jeg det dårligt i flere dage og ind imellem uger efter.. det er bare ikke det værd for mig.
De billeder vi har denne gang. Fylder mig med varme, glæde og stolthed. Fordi jeg var i stand til at give og de i stand til at tage imod. Der var plads til os alle og ingen skulle underkaste sig andres vilje. Det er det hele værd.
For at gøre det lange kort:
Dine følelser er reele. Mærk efter hvad du har lyst til. Luk ørerne for folk der forsøger at udskamme dig/negligere dine følelser. Der er en god chance for at det bliver anderledes denne gang. Der er en god chance for at du oplevede det "værre end det var" første gang, pga depressionen forstærker ens følelser helt vildt