Jeg synes at mange svarer en variant af, at man er barnets mor og derfor bestemmer. Jeg forstår sagtens at det svar kommer fra et godt sted i forhold til, at man som ny mor er sårbar og har en helt særlig tilknytning med barnet. Men jeg bider mærke I, at det også var hårdt for faren, at trådstarter var på vagt. Det lyder som om han måske gerne ville have, at baby var i familiens arme og gerne ville have "delt" den lille lidt mere med kærlig familie. Jeg synes ikke at man som mor alene kan bestemme om baby må holdes af andre, uanset hvor svært man har med det. Det er selvfølgelig helt i orden at man har de følelser og fuldt forståeligt efter en svær fødsel. Men faderens opfattelse af babys behov og lyst til at dele glæden over at holde barnet er lige så legitim som morens ønske og opfattelse. Måske kan det hjælpe på ubehaget at give lidt mere plads til farens opfattelse? Jeg siger ikke at trådstarter ikke giver plads. Det ved jeg selvfølgelig intet om. Men det er en generel betragtning, som måske/måske ikke kan genkendes.
Jeg synes at du, trådstarter, er sej fordi du overvejer og reflekterer over, hvordan du bliver bedre tilpas med, at andre holder den nye baby. Især fordi det vil være en kæmpe hjælp i forhold til storebror. Måske kommer det helt af sig selv med den gode refleksion over dine reaktioner, som du allerede er igang med og den erfaring du har med at den store får stor glæde af sine relatione.
Og så synes jeg i øvrigt at det er helt okay at sige pænt fra overfor kommentarer og drillerier om det med at være løvemor. Den bedste måde er nok at fortælle, at man havde det meget svært og hvorfor, sådan atdu får skabt forståelse frem for de negative kommentarer. Måske er det også godt at få sagt til folk at de derfor må være kærligt opmærksomme på dig i forhold til, om du igen skulle udvikle en fødselsreaktion - så de kan hjælpe dig til at få hjælp og aflastning.
Held og lykke med familieforøgelsen 
Anmeld
Citér