Jeg fødte for lidt under 2 år siden en fin lille dreng. Det var en dum fødsel; den perfekte hjemmefødsel endte i et akut kejsersnit efter 50 timers veer.
Det var mit første barn og en stor omvæltning. Bagefter fik jeg en efterfødselsreaktion og måske hænger det lidt sammen.
Nå, men... et af de store problemer var, at jeg simpelthen ikke kunne holde ud, når andre holdt ham - og det ville de jo alle sammen gerne. Det startede allerede på barselsstuen, da den ene bedstemor bare lige måtte holde. Jeg havde frygtet det i måneder op til fødsel og hun holdt ham kun i et par minutter, så kom han tilbage til mig. Jeg kunne bare ikke lide det - og sådan fortsatte det jo de første mange måneder, når folk kom på besøg eller hvis vi var ude til familiefester. Alle ville bare lige holde ham og hver gang var jeg i et følelsesmæssigt helvede! Jeg kunne slet ikke være i min egen krop, når andre holdt ham og måtte gå væk - ellers stod jeg bare og trippede rundt om ham. Det var jo også fordi, jeg godt kunne se, at han ikke brød sig om at komme væk fra mors favn, men jeg lod ham jo heller aldrig være i en anden favn længe nok til at falde til ro.
Det var meget forfærdeligt for mig de første måneder af hans liv, hvor jeg altid bare frygtede, at folk ville tage ham, når der kom andre mennesker på besøg. Og det var hårdt for faren (som jeg ikke havde noget imod holdt baby), fordi jeg altid var sådan på vagt, når vi var ude og konstant vogtede over min baby som en ægte løvemor!
Jeg blev mere afslappet, som han blev ældre, og selv begyndte at vise interesse for de andre mennesker og nu, hvor han er 2, har jeg slet ikke nogen problemer med at han er sammen med andre længere. Han er tillidsfuld og tryg og trives.
Baby nummer 2 er på vej nu og folk tør pludselig tale om, hvor irriterende det var, at de aldrig måtte holde min første baby og nogle siger, hvordan det er gået ud over deres forhold til ham og driller med mig det... men det var sgu rimelig alvorligt for mig.
Jeg kunne virkelig ikke være i min krop, når andre holdt ham.
Jeg er bange for, at det er præcis det samme med den lille i min mave. Hvordan skal jeg dog undgå, at jeg får det så elendigt, når andre spørger, om de må holde mit barn? Der er jo ikke tale om at gå på omgang til familiefester, for det tillader jeg ikke. Men mormor burde vel få lov til at sidde med sit barnebarn mere end de 5 minutter, jeg "tillod" sidst. Jeg tænker, at det nok bliver anderledes med nr. 2, men omvendt så ved jeg alligevel ikke, hvordan mine instinkter går amok, når jeg ligger med den lille, hjælpeløse baby i mine arme.
... Andre, der har haft samme problem? Hvordan kom de over det?
Anmeld
Citér