Jeg tænker at du kan lette den knude i maven du går rundt med nu, ved st sætte ord på hvordan du har det overfor jeres nærmeste familie og venner?
Hvis du nu bare siger ærligt til dem i en lidt “frisk” tone, at du sgu godt ved de nok vil finde det lidt underligt, men du simpelthen har det svært med at lade andre holde dine børn, og at det bestemt ikke er fordi du tror de ikke kan “finde ud af det”, det er bare en følelse du har i maven, og du prøver at arbejde med det.
På den måde oplever du måske også at de er mere hensynsfulde NÅR de får lov at holde baby, fordi de ved hvordan du har det, og at du ikke kan gøre for det.
Dog tænker jeg at det ville være sundt for dig også at udfordre dine egne følelser, og give lidt mere lov end du egentlig er vild med. Så kan du måske vende det til en god oplevelse hvis du kommenterer på dine følelser imens tante oda holder baby! F.eks “ih, jeg synes godt nok du har holdt ham længe nu”. Jeg tror folk vil vise sig at være yderst hensynsfulde, og mindre fordømmende, hvis de også forstår at du selv er klar over dine svære følelser og ikke bare tror du er en “snerpe”.
Jeg kan nemlig sagtens forstå at man kan få den opfattelse at du er lidt “for god” (typen der bager speltboller, går i fodformede, og har set lyset) til at lade andre holde dit barn, og det er dét jeg tror der skaber snak i krogene og er grobund for spydige bemærkninger. Men det er svært at skyde med skarpt på en der selv sætter ord på, og du kommer hermed spydige kommentarer i forkøbet.
Derudover så synes jeg at du skal huske på at familien jo gerne vil dele jeres glæde, og jo oftere de får lov at holde, jo hurtigere lære de at læse baby’s signaler, hvilket måske også gør det lettere for dig? De har også glædet sig de sidste 9 måneder.
Jeg håber du får sat ord på overfor dine familie og venner, mon ikke det bliver nemmere for både dem og dig, hvis de ved hvordan det forholder sig , og ikke bare tror du er “nærig” med dit barn
held og lykke med det hele