Enig. Jeg tænker i er kommet ind i en negativ spiral hvor jeres datter er den umulige, hører ikke efter, skaber sig, er hysterisk, træls osv. Det kan hun udemærket mærke på jer, at i synes hun er.
Derudover tænker jeg at i skal væk fra at konflikterne skal være en magtkamp. Det gør jo automatisk jeres datter til taberen, og det gavner ikke hendes selvværd, selvfølelse og heller ikke jeres forhold til hende.
Jeg synes det lyder som om i har mange ting som hun bare skal skal skal, hun skal bare hører efter, rette ind, og det skal ikke være til diskussion. Men hvor meget indflydelse og medbestemmelse giver i hende i hverdagen? Jeg tænker nemlig at hendes modvilje kan komme som et modsvar på hvis hun ikke føler sig set hørt og uden indflydelse, så kæmper hun med næb og klør for at få en følelse af kontrol. Medbestemmelse og indflydelse betyder jo ikke at hun bare skal have sin vilje og bestemme alt selv, men at i f.eks præsentere hende for valgmuligheder der hvor det giver mening, istedet for at det altid bare bliver, det skal være som jeg siger det.
Nu ved jeg ikke lige hvordan jeres rutiner er f.eks om morgenen. Men måske i kan have gavn af at gøre det mere overskuelig og forudsigeligt for hende? Det kan f.eks gøres gennem en tavle med billeder. Så er der billeder af hvad i skal om morgen(eventuelt med klokkeslæt på hvis det er noget hun kan).
Se evt her: https://www.google.com/search?q=billede+tavle+morgenrutine&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj8-YCIm8_gAhXSGewKHR_MC-4Q_AUIDigB&biw=1536&bih=722#imgrc=7UCR6Jx_QkSjkM:
Så vil det jo være nærliggende at give hende indflydelse på hvordan tavlen og rutinen skal være, tøj på før morgenmad f.eks eller børste tænder før tøj eller hvad det nu kan være.
Og generelt bare gøre det forudsigeligt ved at forberede ved aktivitetsskifte, gerne 5 minutter før, ved at i lige sige, om 5 minutter skal vi ud af døren, så du skal lige få leget færdig. Så kan hun afslutte det hun er igang med på en god måde og på den måde blive klar til at komme videre. Det vil også være rigtig godt at gøre i børnehaven.
En sidste ting jeg også bemærker at i gør rigtig meget, i sammenligner jeres piger rigtig meget. Jeg tænker at meget af det negative kommer til udtryk ved at storesøster måske var meget "nem", hvorfor kan lillesøster dog ikke bare være sådan som storesøster var. Men de er jo ikke ens, og skal derfor ikke nødvendigvis behandles ens. Det der måske "virket" på storesøster, "virker" ikke på lillesøster fordi de bare er forskellige.
Vi er selv i lidt samme situation. Vores drenge er 4 år og 2,5. Den ældste var super nem, god til at hører efter, vi skulle aldrig sige tingene mere end et par gange osv. lillebror er en hel anden boldgade. Han er viljestærk, tester grænserne en million gange og ikke mindst har han temperament. Vi fandt ret hurtig ud af at vi simpelthen måtte sadle om. Glemme alt om hvad vi gjorde ved storebror, hvad der virkede dengang og tænke i helt nye baner.
Og lige er aller sidste ting. Hendes manglede motivation kan også komme af at nogle af de ting i forlanger af hende, ganske enkelt ikke giver mening for hende, selvom det måske giver mening for jer. F.eks eksemplet med trøjen inden legeplads. Ja det giver mening for en voksen at hun skal have en ekstra trøje på inden hun skal ud fordi det er koldt, men det giver i øjeblikket ikke mening for hende, hvorfor skal jeg dog have en ekstra trøje på, jeg fryser da ikke lige nu. Her er hun måske ikke helt i stand til at tænke så langt frem at det kan være hun fryser når hun kommer ud. Så kan det måske være meget godt at give hendes plads til at mærke efter. Lad være med at give hende trøjen på, det værste der kan ske er vel at hun opdager at hun fryser og kommer og beder om trøjen?
Jeg giver tit mine drenge lov til at mærke efter. Ja det betyder nogle gange at vi forlader børnehaven uden sko på, jeg har jo så taget skoene i hånden, og kort efter vi er kommet ud af døren beder den ældste om hans sko, fordi hov, det er jo faktisk koldt. Nu har han fået lov til at mærke efter og derfor giver det nu mening for ham at få sko på når vi skal ud, fordi han har mærket på egen krop at det jo faktisk er koldt, derfor protesterer han meget sjælendt når han skal have sko på.
Og i forhold til fredagsslik, så giver det for mig altså god mening at de færreste børn vil spise op når de ved at de skal have lækkert slik senere. Også selvom de måske var mætte men alligevel tømmer slikskålen, slik har man vel altid plads til, sådan har jeg det i hvertfald selv
. Når det ikke er hver dag så tænker jeg virkelig ikke at det gør noget, at der ikke lige bliver spist op pga fredagsslik.
Vi giver hende så mange valg, som hun kan overskue. Spørger hende, vil du have kjole eller nederdel på i dag? Hvis hun så siger bukser, jamen så får hun det. Hvis hun siger hun ikke vil have tøj på, så siger jeg, at det skal hun, og så har vi en konflikt. Den kan jeg altså ikke undgå, for hun skal altså have tøj på.
Hun får også selv lov til at vælge hvad hun vil have til morgenmad. Det kan hun ikke altid bestemme sig for, så nogle gange når hun ikke at få morgenmad, men det er ikke fedt at komme i børnehave uden morgenmad, for så har man ingen energi og bliver hurtigt sur. Det betyder ikke noget for hende.
Hun får også selv lov til at bestemme, om hun vil have jordbær eller æble med i madpakken, og hvis hun beder om en rugbrødsmad med figenpålæg, så får hun også det. Og det er kun i forhold til tøj og madpakke, så jeg synes virkelig ikke, at hun ikke får lov til at bestemme noget - tværtimod faktisk.
Vi ved at hun ikke spiser lige så godt som sin storesøster, så derfor får hun altid mindre portioner. Portionerne ligger i det omfang, at det burde være til at spise, men hun er bare ikke interesseret i mad - kun i søde sager. Så hvis det stod til hende, så kunne hun spise slik og kage til morgen, middag og aften, og der mener jeg at man er en ansvarlig forælder, hvis man sørger for, at ens børn får en varieret mad - og det betyder, at man skal spise mindst 2/3-dele af det der ligger på ens tallerken, inden man kan få fredagsslik. At storesøster uden problemer spiser det hele, det siger vi jo ikke noget om til hende. Altså vi er jo ikke totalt idioter.
Episoden med trøjen kom nede fra børnehaven. Og de havde sendt hende på legepladsen dagen før uden trøjen, hvor hun virkelig havde frosset, men ikke om hun ville have den på alligevel. Så ville hun hellere fryse, men jeg ved jo godt, hvad der sker efter hun har rendt rundt en time på legepladsen - så er barnet syg, og så må en af os blive hjemme, og lige præcis derfor mener jeg faktisk at pædagogerne gjorde det rigtige. For hun kan ikke tænke konsekvens endnu, så derfor er os voksne nødt til det for at passe på hende.
Og du kan tro vi ved de er forskellige. Vi har ikke prøvet at gøre dem ens, for det ved vi godt de ikke er - langt fra. Men jeg synes det er synd, at storesøster altid skal give sig, fordi den lille bliver hysterisk og skriger, indtil hun får sin vilje. Jeg mener, det er min pligt som mor at sørge for at begge mine børn bliver hørt, og får et godt selvværd. Jeg tror bestemt ikke, den lille har problemer med sit selvværd, jeg tror, det er enormt. Det er mere den store, som altid skal give sig og lade den lille komme til, som jeg er bange for. Så ja, de er forskellige, men jeg er også nødt til at lære den lille, at man ikke altid kan få det som man vil. Det er hun også nødt til at kunne, når hun fx starter i skole.
Vi siger heller ikke altid nej, det må du ikke. Vi retter ikke på hende, når hun gør noget hun ikke må, for det er der ingen der kan holde til. Vi tager nogle kampe, hvor vi mener, vi har ret. Det skal hun lære. Der er mange ting man skal, og jeg mener, det igen er min pligt som mor at sørge for, at andre folk kan holde ud at være sammen med mine børn, så derfor fastholder jeg nogle gange de ting jeg siger, også selv om hun bliver sur.