BAE skriver:
Nu ved jeg godt at du ikke altid giver hende ret/ lov til at bestemme, men hun har jo fundet ud af at det ofte sker, hvis man skriger.
Har du ikke anden der kan være hos hende eller tage med storesøster og have det sjovt, og så må lillesøster jo være derhjemme. (Og lære at så går man glip af det sjove)
hvad gør i hvis I skal til familie tam-tam og hun bestemmer sig for at det gider hun ikke i dag?
Der må komme konsekvenser, så hun ikke styre det hele og storesøster bliver glemt. Hun er så stor at hun godt kan forstå, at den opførsel bare ikke er ok. hvis hun skaber sig, må hun gå ind på værelset, for det gider I ikke høre på.
Og hvis i SKAL noget, så det være sådan, det er ikke noget hun bestemmer(så længe det er fordi hun ikke gider og ved at hun kan få sin vilje)
Hvad gør de i børnehaven, når hun ikke gider?
Tak for dit svar.
Jeg gør alt, hvad jeg kan, for at hun ikke skal få sin vejle, når hun er hysterisk. Og ja, jeg gør også hvad jeg kan, for at hun ikke skal få lov bare fordi hun skriger. Der er flere andre, som har sagt, at vi fx bare skal lade hende ligge om aftenen, når hun ikke gider sove, men hun giver ikke op. Det er ikke en del af hende at give op. Hun bliver ved - hun kan blive ved indtil vi andre går i seng kl 23, fordi hun er SÅ stædig. Jeg ved ikke hvordan man får det ændret.
Jeg gør meget ud af at fortælle hende, at nu bestemmer jeg, og at hun skal høre efter. Nogle gange tager jeg osgå bare over og tvinger hende, men det er bare uholdbart.
Hendes far og jeg kommer nogle gange op og skændes fordi han til sidst giver efter og det pisser mig så meget af, at hun igen får sin vejle. Jeg synes bare ikke det er ok. Jeg mener ikke, det er hende der skal bestemme, det er de voksne der bestemmer.
I børnehaven sætter de sig ned og taler med hende, og hvis hun fx ikke vil tage en trøje på inden hun skal på legepladsen, så taler de med hende først, og giver de hende den på. Det vil jeg jo også gøre. Men når vi når dertil, så er jeg rødglødende af raseri, fordi jeg bliver så provokeret af hende.
Og pædagogerne i børnehaven siger også hun er en mundfuld. Det er bare så hårdt altid at skulle overveje hvordan man siger tingene for ellers bliver hun helt hysterisk.