Jeg har også sådan en, samt en sød og nem storesøster.
Min erfaring er at konflikter skal tages, når man ikke er uvenner. Tal om situationerne på forhånd, eller på bagkant, tal om hvad der sker i hende, når hun bliver så vred, om hvorfor hun ikke ønsker at høre efter.
Del verden op i bidder, ting som hun må bestemme og ting som forældrene bestemmer. Understreg at hvis hun respekterer de ting I bestemmer, så respekterer I også de ting hun bestemmer. Fx må min yngste nu helt selv bestemme, hvordan hun vil klippes, hvilket tøj hun vil have på, så længe det passer til årstiden, hun har maddag hver 14. dag, og så længe det er relativt sundt bestemmer hun. Jeg har indimellem været nødt til at trække vejret dybt pga. nogle af hendes valg, men hvis jeg forlanger at hun skal overholde vores aftaler skal jeg også.
Forhandl med hende på forkant, snak fx om, om morgenen at hvis hun er sød og tager med hjem uden brok, kan I nå et spil et eller andet. Beløn hendes gode adfærd på forhånd, og mind hende om jeres aftale, sælg den, så hun klart kan se fordelen ved at samarbejde. Og starter du en konflikt, er du NØDT til at "vinde".
Snak med storesøster om at du er forælderen og opdragelse og lillesøsters opførsel er dit job, og ikke hendes. Hun er ikke forælder og skal heller ikke prøve at være det..
Og når alt andet svigter, så sæt dig på knæ foran din hysteriske 5 årige og tilbyd hende en kæmpe krammer, selvom du har mest lyst til at vippe hende ud af vinduet, og du er så vred at du næsten ikke kan få dig selv til det - det er dér I begge to har mest brug for det... Det er virkeligt vanskeligt at være vred når man krammer.