Anonym skriver:
Tak for sine omsorgsfulde og positive råd. Det var dejligt at læse. God ide med at prøve at give et kram, når man har mest lyst til at skride fra det hele. Og vi prøver alt vi kan med at tage den i opløbet, men nogle gange så sker der et eller andet, så hun slet ikke kan styre sig.
Vores problem er også, at når vi holder på at den yngste skal gøre som vi siger - fuldstændig som storesøster (fx spise sim aftensmad før man får fredagsslik) så synes storesøster at det er SÅ synd for den lille, at hun begynder at blande sig. Og så må vi jo forklare storesøster, at 1. det er vores job at opdrage 2. vi giver dem begge samme regler 3. hvis storesøster kan, så er der ret stor sandsynlighed for at lillesøster også kan, hun gider bare ikke.
Men ja, det er svært når den store synes vi er dybt uretfærdige, når vi egentlig opdrager dem på samme måde og nogle gange kan bryde grædende sammen fordi vi holder fast i det vi mener og lillesøster skriger og skaber sig. Så er det altså svært.
Men jeg havde en god snak med min kæreste i går, da ungerne var lagt, og vi blev enige om, at hvis vi går ind i en konflikt, så står vi sammen. Og så blev vi også enige om at have en bog, hvor vi skriver 3 gode ting ned i hver aften med begge børn, så den store også kan bliver mere rolig i sig selv.
Og det er jo ikke fordi jeg bliver sur med det samme hun begynder, men når jeg har forsøgt at tale fornuftigt og roligt i 10-15 minutter og der INTET sker, så bliver jeg sur. Det har en konsekvens, hvis man ikke engang gider gøre en indsats, når jeg prøver at hjælpe. Og som jeg også skrev, så er jeg ikke på toppen mentalt, så derfor dræner det endnu mere.
Jeg synes du har fået rigtig mange gode råd allerede (jeg har også selv lige bestilt "De utrolige år"på bibliotek.dk, hvor man kan bestille bøger fra alle landets biblioteker, ikke bare sit eget, fordi den lyder som noget jeg selv på et tidspunkt kan få brug for

. Jeg har desværre
ikke så stor erfaring med den slags hysteri endnu, da min datter knapt nok er 3, men vi har da haft vores kampe. Jeg har dog to niecer, hvoraf den ældste lyder meget som din den store, og den yngste som din den lille. Min yngste niece kunne være VIRKELIG strid og smækkede med dørene og skabte sig og blev hidsig, når hun ikke fik sin vilje. De har derhjemme og i skolen arbejdet meget med at lære at sige "Pyt!" til tingene. Nu bliver den yngste snart 10 år, og hun er MEGET bedre. Hun snakker stadig som et vandfald, men hun er høflig og interesseret, smækker ikke med dørene, og jeg kunne godt overveje at have hende på besøg alene nu, noget jeg bestemt ikke havde lyst til da hun var fx 5!
Bare for at sige at det godt kan blive bedre med årene, selvom det ikke hjælper dig særlig meget i nuet.
Og så tænker jeg at hvis storesøster begynder at blande sig, om I ikke kan bede hende om at gå ind på sit værelse, altså få hende væk fra situationen. Eventuelt kan den anden forælder gå med hende og forklare, at I har styr på situationen og det er ikke noget storesøster har med at gøre, men at det er fantastisk at hun elsker sin lillesøster så højt og gerne vil hjælpe hende, men at det er jeres opgave og ikke hendes. Etc. Det er jo svært for jeres store pige at være vidne til en hysterisk lillesøster, og det er også okay, men så er det bare nødvendigt, at hun ikke er der.
Det er selvfølgelig ikke det samme, men mine forældre kan heller ikke klare hvis min datter er hysterisk, fordi hun ikke får sin vilje, så synes de straks at de skal "trøste". Og dér får de klar besked om at hvis de ikke kan klare at overvære mig og min mand opdrage vores barn, så må de gå et andet sted hen, for blande sig skal de bestemt ikke.