Jeg kan ikke styre min økonomi!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. januar 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det kommer jo meget an på hvem man er. Vi er 4. 2 voksne og en 4 årig samt et ble barn. Vi har 5000kr om måneden til dagligvarer butik samt junk. Vi er desværre ikke gode til at lave madplaner, men hvis vi var ville vi da helt sikkert sagtens kunne leve for mindre. Det kommer helt an på hvem man er som familie og person. Vi køber meget hakket oksekød fx 1 pakke til 20kr og den kan laves til kødsovs som holder i 2 dage. Jeg ville da ønske at jeg købte mere miljø bevidst ind, men jeg tager altid det billigste, mens min mand fx. tager det der ser lækrest ud og kigger slet ikke på priser, og derfor ville vores madbudget se meget forskelligt ud, hvis ikke vi var fælles om det. Det er mig der køber mest ind. Og på den måde er folk jo meget forskellige

Jamen du har ret, det kommer an på hvem man er, og hvad man har af økonomisk råderum. Vi har før i tiden også klaret os for langt mindre, men det behøves vi ikke mere, og dermed er vores behov også blevet anderledes. Det tænker jeg er helt naturligt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. januar 2019

Anonym trådstarter

Abracadabra skriver:

Er det kun dig, der betaler for mad? Din kæreste betaler ingenting, men mener, at I sagtens kan klare jer for 2500, alle I 4 mennesker? 

Hvad med, at han bidrog lidt til husholdningen?

Jo, han betaler også sin del, altså 2500 kr.... Svs 5000 kr i måneden til mad og husholdning

Anmeld Citér

22. januar 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Nu bliver det sådan lidt voksen-kedeligt et svar, ved jeg godt - men altså, der er jo ikke så meget hokus pokus ved sådan et budget, der er kun plus og minus?

Hvis du/I systematisk bruger flere penge end I har, må I enten bruge nogle færre eller tjene nogle flere - nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt. Men det er jo til at regne på - du går bare tre måneders tid igennem og ser hvad du smider pengene efter? Og hvis ikke pengene er der, så har I jo ganske enkelt ikke råd til fx bil eller junkfood, uanset hvor gerne I vil. Og så må I lave om i jeres forbrug?

Vi kunne ihvertfald godt spare en del på Junk og Take Away... det indrømmer jeg gerne at vi køber for meget af....

Anmeld Citér

22. januar 2019

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Hvad med at starte med at se på om det er et realistisk budget du prøver på at overholde.

3500-4000 kr om måneden til mad og husholdning til fire mennesker er urealistisk, hvis i har en tendens til at forfalde til junkfood, og den hænger din kæreste altså mindst ligeså meget på som dig.

han har da en fed deal, hvis han mener hans 2500 mere end rigeligt dækker halvdelen af udgifterne, og det bare er dig som må hive penge ud af din opsparing, når jeres trang til junkfood vælterbudgettet. Måske han skulle prøve at stå for indkøbene, så får i jo syn for sagen på om jeres livsstil passer med det budget i mener det kan. Og gør det ikke er der jo to muligheder i ændrer budgettet eller livsstilen.

jeg synes mere det lyder til at drog i har urealistiske forventninger til hvad i kan leve for, mere end det handler om at du ikke kan styre din økonomi medmindre madkontoen ogsåbetaler for en masselegetøj og tøj

Vi prøver at han står for handlen.... han er meget fast besluttet på at 5000 kr i måneden er mere end hvad han kan handle for... jeg siger at det enten passer fint og ellers så er det mere. Og her tænker jeg ikke på junk og take away er med i prisen. 

Anmeld Citér

22. januar 2019

Lje

Jeg er 31 år. Har kæreste som jeg bor sammen med og så har vi 2 børn. 

Jeg har løjet over for min kæreste om mine konstante minusser på min konto. Jeg kan simpelthen ikke holde på mine penge og det til trods for at jeg aldrig køber nyt tøj, går til frisør eller tager ud at spise. Alle mine penge går til mad og husholdning og bilen som også er benzin da det er mig der kører i den. 

Min kæreste har virkelig prøvet alt for at hjælpe mig, men intet virker. Jeg siger til mig selv hver d. 1 på lønningsdagen at nu er det en ny begyndelse men nej.. 

Jeg sætter penge af ind mad og husholdning, benzin og diverse. Rester ryger ind på min opsparingskonto, men lige så snart jeg ikke har flere penge tager jeg af min opsparing. 

Jeg har brugt mine fødselsdagspenge og julegavepenge til at kunne købe mad for. Jeg har allerede 900 kr i minus på min konto  Og der er altså mange dage til d. 31!

Min mor kan ikke hjælpe mig med penge og ej heller min kæreste da han skal have penge til indskud til at lease en bil. 

Jeg er så flov og skammer mig!! Tænk at jeg er 31 år mor til 2 og så kan jeg ikke engang tage ansvar og tage mig sammen. Min kæreste siger at jeg handler uøkonomisk hvilket nok er rigtigt. Han vil dog overtage det at handle da han ingen problemer har med sin økonomi og han kan bedre styre det med at handle på tilbud osv. 

Men jeg vil bare høre hvad gør I andre for at kunne styre jeres penge?? Og er der andre herinde der har været i samme situation som jeg??

Helt grundlæggende forstår jeg ikke, hvorfor det kun er dit problem, at I bruger for meget på mad? Og jeg forstår slet ikke, at arbejdede kvinder - i 2019 - overvejer at overføre alle sine penge til kæresten for så at 'få' penge af dem. Det er da den mest håbløse symptombehandling nogensinde. 

Hvad hvis din kæreste og du på et tidspunkt bryder op? Så er der ingen til at hjælpe dig. Økonomi er fundamentalt for hverdagen. Du har alle muligheder for at gøre dig selv klogere: 

1) Gå på biblioteket. Lån og læs en læs-let om husholdsøkonomi. Flere har skrevet noget "kvinde kend din økonomi". Det vil gøre dig klar på at tage ansvaret for din egen økonomi. Tjek om  din bank holder foredrag eller det lokale borgerhus/bibliotek.

2) Opret en fælles konto til mad. Brug den. Overtræk er fælles anliggende.

3) Madplan og indkøbsliste er et fælles anliggende

4) Storkøb 1 gang om ugen er et fælles anliggende

5) Gem bonner for 1 måned og gennemgå minutiøst hvad I går købt

6) junk betales fra egen konto

Økonomi er let for nogen og svært for andre. Det er ingen skam, at det er svært. Men det er flovt ikke at ville lære, hvordan man taget ansvar for egen økonomi. Gode vaner for en sund økonomi KAN læres. 

5000 kr. om måneden lyder ikke af urimeligt lidt til dagligvarer/husholdning, så umiddelbart virker det realistisk hvis det beløb kun er til dagligvarer/husholdning og I dropper junk ud af det beløb. 

God læring - det er ret fedt, når man lykkedes med budget, opsparing, pension mv. 

Vh.

Anmeld Citér

22. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er 31 år. Har kæreste som jeg bor sammen med og så har vi 2 børn. 

Jeg har løjet over for min kæreste om mine konstante minusser på min konto. Jeg kan simpelthen ikke holde på mine penge og det til trods for at jeg aldrig køber nyt tøj, går til frisør eller tager ud at spise. Alle mine penge går til mad og husholdning og bilen som også er benzin da det er mig der kører i den. 

Min kæreste har virkelig prøvet alt for at hjælpe mig, men intet virker. Jeg siger til mig selv hver d. 1 på lønningsdagen at nu er det en ny begyndelse men nej.. 

Jeg sætter penge af ind mad og husholdning, benzin og diverse. Rester ryger ind på min opsparingskonto, men lige så snart jeg ikke har flere penge tager jeg af min opsparing. 

Jeg har brugt mine fødselsdagspenge og julegavepenge til at kunne købe mad for. Jeg har allerede 900 kr i minus på min konto  Og der er altså mange dage til d. 31!

Min mor kan ikke hjælpe mig med penge og ej heller min kæreste da han skal have penge til indskud til at lease en bil. 

Jeg er så flov og skammer mig!! Tænk at jeg er 31 år mor til 2 og så kan jeg ikke engang tage ansvar og tage mig sammen. Min kæreste siger at jeg handler uøkonomisk hvilket nok er rigtigt. Han vil dog overtage det at handle da han ingen problemer har med sin økonomi og han kan bedre styre det med at handle på tilbud osv. 

Men jeg vil bare høre hvad gør I andre for at kunne styre jeres penge?? Og er der andre herinde der har været i samme situation som jeg??

Jeg fylder også 31 lige om lidt, er mor til to, og virkelig dårlig til at få pengene til at slå til... så du er ikke alene

Jeg lader mig friste af alt muligt lækket når jeg køber ind så i denne månede har jeg lavet en liste over hvilke måltider jeg kan lave ud af de ting jeg allerede har i skabe og fryser og så kun købt det mest nødvendige. Når jeg har købt ind har jeg gennemgået bonnen for at blive klogere på hvor det går galt. Jeg kigger efter hvad der faktisk ikke var strængt nødvendigt at købe og håber så at være blivet kloger til næste gang.. I dag røg der en pose frosne hindbær i vognen. Tænke uhe lækkert med en smoothie og kun 10 kr... men vi manglede jo ikke de hindbær!

Anmeld Citér

22. januar 2019

Jixy

Profilbillede for Jixy

5000kr til mad og lidt husholdning hver måned tænker jeg egentlig er et fint udgangspunk - selvfølgelig afhængigt af at børnene ikke er alt for gamle og spiser meget. 

Også skal I være meget bedre til at undgå takeaway, måske have nogle nemme retter i backup - som I ved I hurtigt kan lave og andre gange bare rugbrød.

Også vil jeg lige som andre sige, at det må være et fælles ansvar når der bliver brugt flere penge end der er på madkontoen. Uanset at du handler mest - ellers må du kæreste tage med ud at handle/selv handle.

Hos os handler jeg også oftest, men vi er da fælles om at dække et underskud. Hvis vi spiser ude betaler vi penge tilbage til madkontoen - hvis der ikke lige er penge nok til det og hvis vi køber personlige ting når vi handler overfører vi også det tilbage. Så madkontoen primært er til indkøb og husholdning.

Måske I ligeledes skal have fælles opsparing til forskellige ting (hvis I ikke har det). Det kan være til rep på bilen/huset, ferier, spise ude eller hvad man nu er til.

Hvad med en konto til at handle ting og tøj til børnene så I er fælles om det (hvis I ikke har det i dsg). Så er det måske mere overskueligt at det du har tilbage på din konto er penge du kan bruge på dig selv.

Anmeld Citér

22. januar 2019

Miti's mama

Mom skriver:

5000 kr pr mdr. til 4 mennesker, er i min optik fuldstændig urealistisk! 

Jeg kan fortælle at vi er 5 mennesker og vi bruger i snit 12.000 kr pr. mdr...

Hvis din kæreste mener at I kan leve for mindre, så syntes jeg da at du skal lade ham stå for det..

Det er så også ret meget! Ihvertfald hvis det kun er mad! Vi er 4, ét blebarn, og vi handler for ca 3000/mdr

Anmeld Citér

22. januar 2019

Mom

Profilbillede for Mom
Miti's mama skriver:

Det er så også ret meget! Ihvertfald hvis det kun er mad! Vi er 4, ét blebarn, og vi handler for ca 3000/mdr

Alt til hushold. Mad, rengøringsmidler, take out.

Vi mangler ikke noget

Anmeld Citér

23. januar 2019

serinasmor

Anonym skriver:

Det er til mad og husholdning. Samt benzin.

Jeg bruger ca 1000-1200 kr på benzin.

Så har vi aftalt at sætte 2500 kr ind Per Mand hver måned til en madkonto, men da jeg står for handlen har jeg allerede brugt dem!! Min kæreste siger at vi sagtens kan leve for mindre penge i måneden, men jeg tvivler. 

Vi køber dog nok også lidt for meget færdigmad og junk. Vi forsøger at lave madplan, men ikke altid det lykkedes og så ved vi ikke hvad vi skal spise og så bliver det take away...

Hvis jeg har forstået det rigtigt, og du har 5000 til mad til 4 personer så kan det også sagtens lade sig gøre - men det er her du skal starte med at indsamle bonner og finde ud af hvor mange af de penge I bruger på "hovsa-indkøb" - altså den ekstra pose slik, lige en cola eller en kop kaffe. Kommer man nogle gange til at købe boligindretning for de penge  og lignende ... 

Herudover vil jeg sige at, hvis du har 5000 kr om måneden til mad, så kan du ikke handle hver dag. Du kan ikke finde på, hvad du skal spise når du står nede i butikken. Du er nødt til at lave en eller anden form for plan.  Du kan heller ikke handle alt i føtex, bilka, kvickly eller irma. Men hvis du i stedet går i rema, lidl, aldi eller netto, så er det realistisk.

Det vil være en god ide at købe ind 1 gang om ugen (max 2) - for butikkerne er mega gode til at friste os. Der vil derfor næsten altid ryge noget i kurven som ikke skulle have været der. Hvis du kun handler 1 gang om ugen, så bliver du kun påvirket 1 gang. Og køber derfor kun ting du ikke havde planlagt 1 gang om ugen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.