Hente barn tidligt pga underbemanding

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hvis du læser længere oppe, kan du se, at hun lige har født 

Hun citerer ikke TS.. men mig 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2019

Anonym

Tror i disse spare tider at ledere er begyndt at se det som en udgang til at undgå at kalde en ekstra ind.  At man kan godt bide tænderne sammen son pædagog til kl 12.

Syntes ikke den er gangbar.  man er hjemme i dagtimerne af en grund og børnene er afsted af en grund.  Men hvis man kan se selv det halter og spørg om morgen .

Ville det hjælpe jeg henter før ? Så kunne det jo være en middelvej.  

Anmeld Citér

7. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Det må du da gerne. Det er Børnehave. Startet som 3 årig. Det drejer sig om 2,5-3 timer dagligt, (9 eller 9:30-12) for at have mulighed for at se andre børn end bare søskende. - og for at jeg har mulighed for at dyrke noget sport.

Lyder meget fornuftigt, især når det er så kort tid og barnet er i børnehavealderen. Tak for svar!

Anmeld Citér

7. januar 2019

Anonym

Kærlighedskartoflen skriver:

Jeg kan ikke se problemet. De spørger dig, men tvinger dig ikke 

Jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet i vuggestue i flere år. Det er ikke altid nemt, at få vikarer ind, når der mangler. 

Jeg kan ikke se det uprofessionelle i at spørge. Så kan de forældre der har overskud/mulighed for det, hente deres barn tidligere og så er der mere kvalitet og nærvær til de resterende børn. 

Jeg er helt enig! Børn har brug massiv voksenkontakt som små - ved at hente tidligere sikrer man, at dit barn får det (i hvert fald i større grad) og er med til at hjælpe til at andre børn også får voksenkontakt. Det er ikke 'upassende' i et institutionssystem, der er så presset, at blive bedt om at gøre hvad du kan for at dit barn for sit behov opfyldt. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg er hjemme og blev i morges spurgt om jeg pga underbemanding sfa sygdom kunne hente mit barn inden kl 12 fra vuggestue. Det kom bag på mig og jeg sagde ja da jeg er hjemme og ikk vil sige nej til at hente mit barn.. men... er det ikk lidt upassende? Det er en større institution med faste vikarer, og jeg betaler for  fuldtidspasning, som alle de andre forældre. Ved ikke helt hvordan jeg skal håndtere situationen. Har andre prøvet lignende? Hvad ville i gøre? Jeg vil jo heller ikk gøre mig uvenner med de ellers rigtig søde pædagoger..

Jeg har oplevet det en gang. Der var mange syge voksne og ingen/ikke nok vikarer der kunne træde til den dag. 

Du skal ikke hente for pædagogernes skyld men for dit barns skyld - for det er ikke sjovt at være i en institution hvor det er endnu færre voksne end der plejer være. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej. Må jeg spørge dig, hvorfor dit barn går i vuggestue, når du går derhjemme?  

Det er vel også underordnet hvorfor barnet er i institution selvom man er hjemmegående?

da jeg var hjemmegående som ledig var min søn også i institution hver dag. Det var han altid har været et meget socialt menneske og elsker at lege med sine jævnaldrende. Han keder sig lynhurtigt hjemme i weekenderne. Også selvom man aktiviterer ham. 

Anmeld Citér

7. januar 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er helt enig! Børn har brug massiv voksenkontakt som små - ved at hente tidligere sikrer man, at dit barn får det (i hvert fald i større grad) og er med til at hjælpe til at andre børn også får voksenkontakt. Det er ikke 'upassende' i et institutionssystem, der er så presset, at blive bedt om at gøre hvad du kan for at dit barn for sit behov opfyldt. 

Så det bliver den enkelte forældres ansvar, at opveje for de manglende politiske prioriteringer af ressourcer til vores daginstitutioner? Helt med på, at det er for barnets skyld (og pædagogernes), men upassende er det da i den grad, at gøre det til et individuelt  problem. 

Hvordan og med hvilken social slagsside, vil den slags logik mon falde ud?

Anmeld Citér

7. januar 2019

ErDuHerIkkeSnart

Kærlighedskartoflen skriver:

Jeg kan ikke se problemet. De spørger dig, men tvinger dig ikke 

Jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet i vuggestue i flere år. Det er ikke altid nemt, at få vikarer ind, når der mangler. 

Jeg kan ikke se det uprofessionelle i at spørge. Så kan de forældre der har overskud/mulighed for det, hente deres barn tidligere og så er der mere kvalitet og nærvær til de resterende børn. 

Men der er jo en grund til, at det ikke er nemt at få vikardækning. Det er jo ikke en naturlov, at området er så underprioriteret, det er fordi vi som samfund har valgt det.

Og som pædagog har du vel netop blik for, hvilket kæmpe pres det ligger på forældre, når man mellem linjerne siger: “Hvis du vil dit barn det bedste, henter du tidligt”, velvidende at ikke alle forældre kan honorere dette (og måske netop derfor, har valgt en løsning som vuggestuen).

Af samme grund er jeg meget enig med TS i, at det er voldsomt upassende. Men det er ikke pædagogerne skyld. Det er er politisk og ledelsesmæssigt problem - som det ikke er forældre og børn der skal løse.

Anmeld Citér

7. januar 2019

Skrukskør

Anonym skriver:

Så det bliver den enkelte forældres ansvar, at opveje for de manglende politiske prioriteringer af ressourcer til vores daginstitutioner? Helt med på, at det er for barnets skyld (og pædagogernes), men upassende er det da i den grad, at gøre det til et individuelt  problem. 

Hvordan og med hvilken social slagsside, vil den slags logik mon falde ud?

Ja, det er den enkelte forælders ansvar, for enhver der sætter sit barn i vuggestue ved at normeringerne er ringe. Vi har som samfund indrettet os så mange ikke kan undvære vuggestuen, selvom forskning viser, at barnet har størst behov for at være sammen med sin primære omsorgsperson. Når man har valgt at sætte sit barn i vuggestue (som jeg desværre også risikere at måtte gøre i en periode), så må man også acceptere vilkårene. Det er noget hø at vuggestuen er nødvendig (for mange), og samtidig så underprioriteret, men et barn er ALTID forældres ansvar og derved et individuelt problem. (at jeg så gerne så forældre have 18 mdr barsel og mulighed for tilskud til hjemmepasning, fordi det er her samfundet virkelig kan gøre gavn, er en anden snak).

Anmeld Citér

7. januar 2019

Kærlighedskartoflen

Profilbillede for Kærlighedskartoflen
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Men der er jo en grund til, at det ikke er nemt at få vikardækning. Det er jo ikke en naturlov, at området er så underprioriteret, det er fordi vi som samfund har valgt det.

Og som pædagog har du vel netop blik for, hvilket kæmpe pres det ligger på forældre, når man mellem linjerne siger: “Hvis du vil dit barn det bedste, henter du tidligt”, velvidende at ikke alle forældre kan honorere dette (og måske netop derfor, har valgt en løsning som vuggestuen).

Af samme grund er jeg meget enig med TS i, at det er voldsomt upassende. Men det er ikke pædagogerne skyld. Det er er politisk og ledelsesmæssigt problem - som det ikke er forældre og børn der skal løse.

Nu synes jeg ikke det var et problem at dække ind, hvis alle mand var på arbejde. Men nu er det jo ikke en computer vi arbejder med, men levende væsener og derfor er det essentielt, at der er voksne til at sikre de tryghed, omsorg og de bedste udviklingsbetingelser for dem. Såvel som på alle andre arbejdspladser, så bliver folk syge og er der en smittekilde i institutionen, så lægger folk sig en gang imellem på stribe og så er det simpelthen ikke muligt, at skaffe vikarer nok. 

Så synes jeg da HELT bestemt, at det er okay at spørge forældrene om de har MULIGHED for, at afhente tidligere. Der står jo ingen og siger at TS skal og det står hende frit for, at sige nej. Det er der ingen der vil stille spørgsmålstegn ved eller rynke på næsen af. 

Som forældre vil jeg da også langt hellere blive spurgt, så jeg kan sige ja, hvis jeg har mulighed og derved sikre den bedste dag for mit eget såvel som de resterende børns. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.